Zadkine of Albeda

  • Amber

    Mijn zoon wil graag steward worden. Hij zit nu in het laatste jaar van het VMBO, dus nog maar 16 als hij van school komt, dus te jong voor een opleiding in de vliegbranche.

    Als vooropleiding kan hij de opleiding frontoffice of reisadviseur volgen en dan doorstromen als luchtvaartdienstverlener beide op het Zadkine of Albeda in Rotterdam. Graag hoor ik enkele ervaringen van mensen die deze opleidingen hebben gedaan, want ik kan er op het forum niets over terugvinden.

    Natuurlijk gaan we volgende maand naar de open dagen, maar daar wordt het misschien toch iets anders voorgeschoteld dan in werkelijkheid is.

    Bedankt alvast voor jullie reactie.

  • E.

    Ik zou een bredere opleiding kiezen dan een opleiding alleen gericht op frontoffice/reisadviseur.

    Als iemand graag steward(ess) wilt worden komt diegene er zeker wel door de eigenschappen welke hij of zij bezit, de opleiding vinden de meeste maatschappijen bijna niet van toepassing. Voor zijn toekomst zou het daarom beter zijn om een bredere opleiding te kiezen.

    Succes in ieder geval!

  • Steward

    Ik ben het helemaal met E. eens.

    Als je bij een airline in dienst komt, krijg je ALTIJD een interne opleiding (de initial, kortweg ini genaamd). Ook als je al een (mbo?) opleiding luchtvaartdienstverlener moet je gewoon deze ini volgen.

    Ik zou adviseren een andere leuke opleiding te zoeken die aanluit bij de interesses van uw zoon. Bij het aannemen van stewards hebben mensen met opleiding luchtvaartdienstverlener volgens mij geen voorrang op anderen. Het gaat er om dat je aan bepaalde competenties voldoet.

    De luchtvaart is een onzekere wereld, dus het is verstandig om “iets ander achter de hand te hebben” in de vorm van een opleiding in ander vakgebied. Wan wat als werken als steward toch niet gaat lukken? Als er geen of weinig vacatures zijn, of slechts tijdelijke? Dan zou het fijn zijn om toch op een ander gebied opleiding te hebben gedaan zodat je daar werk in kunt zoeken.

    De mogelijkheden als je opleiding luchtvaartdienstverlener zijn denk ik beperkt. En nogmaals: alles wat je daar leert, krijg je ook weer tijdens de interne opleiding bij de airline dus zonde toch om eigenlijk twee keer zelfde opleiding te volgen?

    Groet.

  • Amber

    Bedankt voor jullie reactie E en Steward.

    Moeilijk, moeilijk…. hij is nog maar 16 als hij van het VMBO komt dus hij moet een overbrugging maken. Nou gaat zijn interesse uit naar de reiswereld dus frontoffice of reisadviseur lijkt mij geen gek idee als je eventueel moet terugvallen. Welke bredere opleiding zouden jullie adviseren?

  • S

    Let er wil op dat hij minimaal MBO niveau 3 moet hebben afgerond.

    Het allerbelangrijkste is gewoon dat hij iets doet wat hij leuk vind. Ik heb zelf toerisme gedaan en daarmee kan je ook allerlei kanten op. Wat ook belangrijk is dat hij vreemde talen goed beheerst (dus dat hij naast goed engels ook bijv. een aardig mondje frans spreekt).

    Heeft hij al een bijbaan? Tijdens de selectie procedure wordt ook zeker gekeken naar eerdere werkervaring in een service gerichte sector.

    Helaas kan ik geen advies geven over de scholen. Ik heb zelf TIO gedaan wat overigens niet aan te raden is (niet vanwege de kwaliteit (het was een prima school) maar omdat het gewoonweg veeeeeeeeel te duur is).

  • J.

    Ik zou zeggen Zadkine, ik heb zelf op deze school gezeten in Rotterdam. Ik hoor over het algemeen betere verhalen over de opleiding op deze school dan die op het Albeda maar dat is natuurlijk hetgene wat ik in mijn omgeving hoor dus wie weet denken anderen daar anders over. Er zijn op het zadkine 3 jarige en 4 jarige opleidingen, waarbij je keuze hebt uit 2 keuzes: engels en spaans of engels, spaans en duits. Bij de 4 jarige opleiding heb je een management stuk erbij en bijvoorbeeld zakenreizen, in principe heeft u zoon genoeg aan een 3 jarige opleiding maar ik zou toch kiezen voor de 4 jarige opleiding omdat je dan toch wat meer kanten op kan. Bij het zadkine worden stages via school geregeld en bij het albeda moet je dit grotendeels zelf doen.. Daar heeft ieder z'n persoonlijke voorkeur weer in natuurlijk. Ik denk zeker wel dat u zoon toch een stapje voor heeft met een dergelijke opleiding zeker omdat hij dan sowieso al 2x 5 maanden werkervaring op doet met stages in een toeristisch bedrijf! Succes!

  • Amber

    Ik heb ook aan het TIO gedacht, maar dan ben je ook nog niet baanverzekerd dus dat risico lopen we maar niet. Hij volgt nu handel op school dus met zijn stages zit het wel goed in de dienstverledende sector en een bijbaantje bij AH.

    Volgens mij heb je toch wel wat voorsprong als je een reisopleiding hebt en je talen.

    We gaan deze maand de open dagen maar af en de sfeer proeven. Bedankt voor julie reactie's.

  • Elodie

    Zelf zit in op het albeda voor luchtvaart. Ik kan deze school niet positief beoordelen. 

    docenten luisteren niet naar problemen, als en sprake van onterecht is met bewijs wordt het genegeerd en geen aandacht aan gegeven.

    ook let albeda op om hoe je eruit ziet! Hierop ben ik gezakt voor mijn examen omdat mijn persoonlijke uiterlijk niet de perfecte plaat voor hen is.

  • Elodie

    Zelf zit in op het albeda voor luchtvaart. Ik kan deze school niet positief beoordelen. 

    docenten luisteren niet naar problemen, als en sprake van onterecht is met bewijs wordt het genegeerd en geen aandacht aan gegeven.

    ook let albeda op om hoe je eruit ziet! Hierop ben ik gezakt voor mijn examen omdat mijn persoonlijke uiterlijk niet de perfecte plaat voor hen is.

  • Sandra

    Elodie

    Zelf zit in op het albeda voor luchtvaart. Ik kan deze school niet positief beoordelen. 

    docenten luisteren niet naar problemen, als en sprake van onterecht is met bewijs wordt het genegeerd en geen aandacht aan gegeven.

    ook let albeda op om hoe je eruit ziet! Hierop ben ik gezakt voor mijn examen omdat mijn persoonlijke uiterlijk niet de perfecte plaat voor hen is.

    Kan bijna niet geloven wat ik lees. Is dit nog steeds zo? Vroeger hoorde je dit vaker, maar tegenwoordig is dit toch een gevoelig onderwerp geworden…