Verklaring van Geen Bezwaar AIVD

  • Su

    @ Jo

    Deze hele wet slaat nergens op Jo. KMAR en BIZA interesseert het helemaal niks dat wij onze ‘droombaan’ misschien mislopen! Mijn ini zou eind maart beginnen (Transavia). Het is tot 4 maal toe verplaatst omdat ik mijn VGB nog niet had. Ik heb pas een advocaat genomen toen ik een brief kreeg dat BIZA (AIVD had het doorgestuurd naar Binnenlandse Zaken) het voornemen had mijn VGB te weigeren. Ik had nog 2 weken om zoveel mogelijk info/bewijsmateriaal van derden te verzamelen over mijn verblijf van 8 maanden in Syrie (een land waarmee NL geen uitwisselingsverdrag heeft). Ik was zelfs bij de Ambassadeur van Nederland in Syrie op bezoek geweest op een feest. Alle info mocht niet baten. Dus een antecedenten onderzoek heb ik niet kunnen opvragen, had van dit land toch geen zin gehad, want deze info is volgens NL niet betrouwbaar. Ik heb gehoord dat er zelfs een keer een meisje die in Australie was geweest geen VGB heeft kunnen krijgen. De luchtvaartmaatschappijen in Nederland hebben hier ontzettend veel last van!

    Ik heb alles uit de kast gehaald om het voor elkaar te krijgen en heb mensen benaderd die misschien invloed zouden kunnen hebben op dit besluit, en heb ze gevonden. Ik heb het niet doorgezet om privé-omstandigheden. Dus als je wilt (of iemand anders die dit probleem heeft), moet je me even een emailadres sturen van je en dan kan ik je misschien in contact brengen met iemand die misschien wel zou kunnen helpen. Ik kan hier op dit forum het hele verhaal niet uitleggen want je weet nooit wie er meeleest.

  • Jo69

    Hey Su, ik heb me net geregistreerd, dan kun je me een privébericht sturen, maar ja….dan moet jij je ook registreren, en ik weet niet of je daar zin in hebt.

    Ik ben geen voorstander van mijn e mail adres hier in het openbaar op te schrijven.

    Wat een verhaal Su! Pfffff

  • Su

    @ Jo. Ik heb je een privé bericht gestuurd hoor

  • Jo69

    Reeds een teruggestuurd, thanks!!

  • S

    Ik wacht op dit moment ook al 1.5 maand op mijn verklaring van geen bezwaar. Op dit moment woon ik weer in NL, maar ik heb 3 jaar in België gewoond. Dus ik verwachtte al dat het iets langer zou kunnen gaan duren, voordat ik de verklaring van geen bezwaar zou krijgen. Nu hoop ik wel dat dit binnenkort is.

    Ik heb ik het verleden al meerdere malen deze verklaring gekregen, maar ik woonde toen nog gewoon in NL. Ik hoop dat dit geen onnodige vertragingen gaat oplopen.

    Want ik dacht dat het zo'n 3 maanden kon duren toch, als je in een ander EU-land gewoond hebt?

  • Jo69

    @S

    Nou, eigenlijk is de wettelijke termijn 8 weken , maar die wordt in dit soort gevallen vaak overschreden. Je zou dan een soort bezwaar kunnen indienen, maar dat werkt meestal tegen je..

    In KLC hadden ze al tegen me gezegd dat dit wel even kon duren , als je in het buitenland hebt gewoond. Die vertraging die het voor jou veroorzaakt, kan de AIVD geen biet schelen. In mijn geval is het Spanje, ook EU, en ik deed er drie dagen over om mijn antecedentenverklaring opgestuurd te krijgen, waarin staat dat ik nul strafverleden heb. Die heb ik opgestuurd, maar ik zag aan de track code dat het nog niet op bestemming was aangekomen. Ben nl erg nieuwsgierig hoe ze met officiële documenten omgaan. Ik hou jullie op de hoogte.

  • Jo69

    Inmiddels weet ik hoe er om wordt gesprongen met officiële documenten. Ik heb namelijk zelf mijn antecedentenverklaring in Spanje opgevraagd bij het ministerie van justitie, waarin staat dat ik al die jaren dat ik in Spanje woon geen strafbare feiten heb gepleegd. Helaas is die envelop (postal express nog wel..) op de een of andere manier ergens blijven steken.

    Het document is een officiëel en geldig voor Nederland. Ik belde zojuist de AIVD op om te vragen of ze misschien toch iets ontvangen hadden. Ik kreeg te horen: het spijt ons dat u zoveel moeite heeft gedaan, maar wij doen niets met die antecedenten verklaring, al zouden we die ontvangen, wij hebben onze eigen bronnen…..Dat is toch om spontaan grijs van te worden.

    Ik vraag me af waarom ze überhaupt een telefoonnummer hebben, als alles zo geheim is, want vraag die je stelt wordt steevast ontweken. Maar goed…..ik moet het er maar mee doen

  • stressedstess

    Jo, ik heb je een pb gestuurd :)

  • Jo69

    @ S die in België heeft gewoond:

    S, hebben ze toevallig jou ook gebeld dat er een brief was binnengekomen van de AIVD bij de toekomstige werkgever, dat voorlopig geen VGB zou worden afgegeven, omdat ze eerst info uit het buitenland moesten opvragen?

    Gewoon nieuwsgierig….want de AIVD zegt dat het een courtesy brief is. Dus dan zou het een standaard brief zijn, voor alle sollicitanten die in het buitenland gewoond hebben. Vandaar mijn vraag..

    Thanks!

  • S

    @Jo69

    Ik heb zelf geen brief of telefoontje ontvangen. Ik neem aan dat je een telefoontje van de KLM hierover hebt gehad?

    Ik wacht nog steeds af op nieuws. Hebben ze jou hierover gebeld, of dit per brief deze informatie gegeven?