Duur Schipholpas/verklaring geen bezwaar na verblijf buitenland

  • Born2fly

    Hoi allemaal!

    Even een vraagje. Ik ben nu sinds een maand ongeveer aangenomen bij KLC maar ik wacht nog steeds op bericht van de marechaussee over mijn “verklaring van geen bezwaar”. Dat formulier dat je nodig hebt voor de aanvraag van je Schipholpas.

    Nou heb ik in 2 andere landen gewoond en ben dus uitgeschreven geweest bij de gemeente. Toen ik laatst de AIVD belde hierover zei die man dat het nog wel maanden kon duren voor ik mijn “verklaring van geen bezwaar” krijg.

    Heeft iemand hier ervaring mee en zou iemand weten hoe lang dit duurt?

  • r

    Dat ligt eraan hoelang je in het buitenland hebt gezeten. Als je langer dan 6 maanden ergens hebt gewoond kan dat problemen geven. Bij sommige landen geven ze helemaal geen spl pas , geloof ik. Staat er niks op de aivd site?

  • Koekje

    Is het niet dat het normaal 4 tot 6 weken duurt, en met een verblijf het wel 3 maanden kan duren? Ik ben ook een keer door het VVGB-onderzoek heen gegaan (ook uitgeschreven geweest) en bij mij duurde het nog korter dan een collega die nog nooit uit NL was uitgeschreven. Al kan het ook wel liggen aan het land waar je geweest ben denk ik?

    Succes!

  • CCM

    Hoi Born2Fly,

    Ik ken andere mensen die precies in hetzelfde situatie zaten als jij, zij kwamen uit Amerika en Ned Antillen. Ze hebben ongeveer 3 a 6 maanden moeten wachten en dat was nog voor de functie voor grondstewardess. Als je nooit bent uitgeschreven uit NL, dan duurt dat 2 a 3 weken zo'n goedkeuring.

    Hoop dat je snel goedkeuring kan krijgen, Gooodluck!

    Gtrz

    CCM

  • Born2fly

    Oke super bedankt! Het kan dus nog wel even duren helaas. Heb een half jaar in China stage gelopen en uitgeschreven gestaan ivm studiefinanciering. En 1 jaar in Dubai gewerkt.

    Maak me alleen zorgen of er nog wel ini's zijn als mijn schipholpas eindelijk klaar is na stel een half jaar.

    Bedankt voor jullie reacties :-) xxxx

  • Tanja

    Hi born2fly!

    Ik heb hetzelfde gehad toen ik vorig jaar wilde beginnen bij Transavia.. Ik had een jaartje in Zuid Afrika gewoond en dit zorgde voor veel problemen. Ik heb bijna iedere dag gebeld om er vaart achter te zetten want mijn basiscursus kwam steeds dichterbij en ik zou mijn plaats dreigen te verliezen. Die mensen van de AIVD werden helemaal gek van mij, maar uiteindelijk hebben ze iemand bij mijn thuis langsgestuurd om te praten over de periode dat ik weg was (met wie ik woonde, waar ik werkte, foto's, etc) Ik raad je dan ook aan er veel aandacht aan te besteden!! Voor hen is het een van de vele kwesties, maar dit kan jouw je plaatsje in de INI gaan kosten!

    Bij mij duurde het eindelijk 4 maanden…

    Veel succes! Liefs Tanja

  • Born2fly

    Oke dankjewel Tanja! Zal gelijk morgen weer bellen.

    Toen ik de vorige keer belden zeiden ze: Dat ligt niet aan ons. We hebben het doorgestuurd naar binnenlandse zaken en het is nu afwachten.

    Maar omdat het bij jou sneller ging door het vele bellen ga ik dat ook maar eens proberen! Dankjewel voor de tip.

  • Dientje

    Hey born2fly,

    ik heb een soort gelijke probleem, ik moet eerst nog aangenomen worden :) maar heb al wat onderzoek gedaan naar het aanvragen van een verklaring van geen bezwaar. Ik zelf ben in china opgegroeid. Ik woon nu alweer zes jaar in Nederland maar ze kijken acht jaar terug helaas. Ik heb met de aivd gebeld en china leverd geen info uit aan Nederland kennelijk. Het is daarom belangrijk dat je alle extra documenten die je heb van jou'n verblijf aan hun doorstuurd. Ik weet niet zo goed welke (heeft iemand hier misschien meer ervaring mee?) maar ik ga kopietjes van alles doorsturen inclusief foto's waar ik op sta uit die periode. Misschien ook een idee voor jou? Kan jij mij ook op de hoogte houden van hoe het met jou verloopt? Misschien dat jij tips heb over hoe ik het straks sneller kan laten lopen :) hopelijk valt die bij jou snel door de bus!

    Groetjes :)

    dientje

  • Born2fly

    Ow dat is raar. Ik heb een half jaar stage gelopen in China en een jaar later stage gelopen bij KLM. Toen heb ik ook mijn adres uit China opgegeven en was er niks aan de hand met de Schipholpas. Die was er gewoon op de normale tijd, ongeveer 3 weken.

    Ik dacht zelf dat het lag aan dat ik een jaar in Dubai heb gewoond. Aangezien het een islamitisch land is is niet misschien lastiger… En over China weet ik niet of ze hier weer opnieuw onderzoek naar moeten doen of dat ze die gegevens nog hebben.

    Waar bellen jullie naar toe dan als jullie er informatie over willen? Naar de AIVD? Als ik foto's moet sturen wil ik dat best doen naar de AIVD als dat werkt. Is er een bepaald adres dan waar je dat naar op kunt sturen of moet je daar eerst over bellen?

  • Tanja

    Heee!

    Met China heb ik ook geen ervaring, maar vind het allemaal nogal omslachtig…

    Wat ik eigenlijk gewoon wilde benadrukken is dat je er echt aandacht aan moet besteden en het niet op zijn beloop moet laten :) Maar zo te horen doe je dat haha.

    Die foto's kan je denk ik niet opsturen, maar wat je wel zou kunnen zeggen is dat je afspraak wilt maken zodat iemand bij jou thuis over de situatie kan praten en kan noteren waar jij hebt gewoond en met wie en waarom. Toen er eenmaal iemand bij mij thuis was geweest had ik die verklaring binnen enkele dagen!