salaris

• lucas

Hallo allemaal!

net zoals zo velen hier lijkt mij het erg leuk om ook eent tijdje te gana vliegen. aangezien ik nu wel een redelijke bana heb met een behoorlijk salaris, wil ik er niet heel veel op achteruit. Ik heb er best wat voor over, maar he tmoet niet te gek worden natuurlijk. Heeft iemand een idee van hoeveel je verdient bij begint steward(ess) bij Martinair of Arkefly.

Ik vind het jammer dat ze 1001 eis hebben, maar zlef niet echt over de brug komen hoeveel het eigenlijk verdient?

groetjes,

Lucas

• lonneke

het salaris is niet om over naar huis te schrijven………… het is dat wij bij de klm een goeie vergoeding krijgen als je ergens overnacht………… het startsalaris was toen iets van 2700 gulden…………

• lucas

Hey Lonneke!

bedankt voor je snelle reactie. Maar wat bedoelde je met toen?? Hoelang is dat geleden. Ik heb eens omgerekend wat 2700 gulden nu in euro's is maar dat is 1225 euro. Laten we daar maar niet over beginnen dan….! Alhoewel ik weet dat KLM beter betaald, ben ik dus met name geinteresseerd in de chartes zoals Martinair en Arkefly. Weet jij daar iets mer over?

Echt, het werk lijkt me hartstikke leuk. Je wordt al vaak afgeschilderd als je naar het salaris vraagt, omdat je dan niet gemoitveerd genoeg bent etc…., maar dat vind ik onzin. Ik moet ook reeel blijven betreffende mijn hyptotheek betalen etc. Je moet ook kunnen leven toch??

Ik hoop dat je de informatie weer. waar zou ika nders kunnen informeren?

Ik hoor je?!

groetjes

• Vliegmiepje in spe

Bij Transavia begon je twee jaar geleden met 1435 euro bruto.

Daar hield ik toen (met reiskosten, barbox-provisie en toelagen) altijd wel rond de 1400 netto aan over. Martin Air schijnt ongeveer hetzelfde te betalen. Maar daar heb je langere (en meer) stops waar je weer daggeld voor krijgt..

Arkefly schijnt heeeel slecht te betalen, (ik hoorde iets tussen de 1200-1300 bruto..) plus dat ze nog niet eens een cao hebben.. oftwel: als je 6 uur vertraging hebt en daarna nog een vlucht van 10 uur laten ze je dat rustig doen, terwijl een vakbond zoals de Vnc dit absoluut zou afkeuren.. Ik raad het je niet aan in ieder geval.

Klm daar begin je rond de 1750 bruto. En die hebben gewoon echt de beste voorwaarden.

Als ik jou was zou ik voor MArtin Air gaan. Dat sluit het beste aan op wat jij wilt en heeft goede arbeidsvoorwaarden en is aangesloten bij de VNC.

• Lucas

Hey Vliegmiepje :)

Bedankt voor de info zeg. Ik moet zeggen dat ik er eigenlijk wel een beejte van schrik. KLM wist ik wel, en dat vind ik ook gewoon aanvaardbaar. Vooral als beginnend. Kennen die ook nog barboxprovisie, reiskosten apart etc, ozdat je maandelijks nog hoger uitkomt?

Om eerlijk te zijn vind ik de andere maatschappijen een vieze tegenvaller als ik naar de bedragen kijk die jij me aangeeft. Waarom zou jij me Martinair aanbevelen? Hoeveel kom je daar maandelijks mee uit dan. Ja, de daggelden weet ik niet of je dat er bij moet optellen. Dat geld heb je natuurlijk ook nodig ter plaatse, of je moet ontzettend zuinig gaan doen tijdens een trip.

Arkefly vind ik eigenlijk dramatisch. 1200-1300 euro per maand. het leek mij wel een hele leuke maatschappij om bv te beginnen.Lekker klein, toch enigszins persoonlijkheid, maar voor 1200 euro ga ik niet eens solliciteren :). Ik vind het beroep als steward(ess) toch behoorlijk eisend in de zin van, lange dagen, onregelmatigheid, hele ritme is in verstoring. En ik heb het er allemaal 100% voor over, want het is en blijft volgens mij ontzettend leuk, maar ik had daar wel iets meer financiele compensatie tegenover verwacht ;)

Niet dat mijn huidige baan nu verschrikkelijk miljoniar van wordt, maar ik vind het toch erg knap hoe je maandelijks met zulke bedragen kunt rondkomen. Mij zou het niet lukken. Of heb ik nu zon gat in mijn hand hahahaha :)

Waar werk jij momenteel dan?

Stel dat nog meer mensen dergelijke bedragen weten…ik hoor graag van jullie!

groetjes,

Lucas

• lonneke

lucas……..ik kom uit op 1500 euro netto……….. maar vlieg 6 jaar……….elk jaar ga je een trede omhoog………….. reken hier wel bij dat je aan daggeldvergoeding gemiddeld rond de 450 euro extra krijgt………. ( hangt beetje af van de reizen die je vliegt) maar de klm betaald beter dan welke maatschappij dan ook……….. gezien je cao……. de reizen …… de stops………….. kijk trans betaald ook redelijk maar daar vlieg je je dus de rambam………… weinig stops…….. vroege meldingstijden etc…

• lonneke

klm is ook aangesloten bij het vnc en zou zeker martinair niet aanraden ten opzichte van klm………… ben vrij gebekt. ben er op sollicitatie geweest en toen had je een gesprek van 2 op 2…… gesprek gaat van nederlands over in engels en dan duits…….dat meisje waar ik het gesprek mee had.klapte dicht en kwam er niet meer uit……….. waarop dus 1 van de selecteurs echt onmenselijk tegen dat meisje zei ………..zo en nu ga je beginnen anders is daar het gat van de deur…………… Ben opgestaan en weggelopen!………….zo ga je niet met mensen om…….

• lonneke

en moet eerlijk zeggen dat je van het daggeld redelijk overhoudt hoor!……. bonaire 500 dollar……………schat dat maak je echt niet op……….. meestal hou je de helft over………..en de ene reis geef je wat meer uit als de andere

• lucas

Wederom weer bedankt voor de reacties. NU weet ik eigenlijk nog steeds niet bij welke maatschappij jullie werken. Je kwam uit op 1500 euro. Is dat na 6 jaar? of toen je begon. Ik lijk hier nu momenteel een onwijze geldbom, (merk ik van mezlef), maar het tegendeel is eigenlijk waar. Ik wil gewoon goed op de hoogte zijn waaraan ik begin.

Ohja..en dat selectiegesprekje bij Martinair vind ik echt niet kunnen. Als een van de selecteurs dat had gezegd waar ik bij zat, had ik volgens mij daanra ook meteen dichtgeklapt. Wat een rauwdauwer zeg. Had ook ook helemaal niet verwacht van de status en type mensen dat bij Martinair werkt !

Goed…feit blijft wel dat ik nog steeds met dan loon zit. Je kunt natuurlijk niet je daggeld meereken in je hypotheke en totale inkomen. gelden er trouwens bij de luchtvaartmaatschappijen ene 13e maand. En wat zijn nu de bedragen. SWordt er ondertussen echt geen wijs meer uit hahahaha.

Ohja….en waardeer het serieus dat jullie zo leuk en informatief antwoorden. Echt tof!

keep up the good work!!

BTW..die overgang van Engels naar Duits lijkt mij ook heavy. Zit je er net in, moet je omschakelen. Volgens mij wordt dat een mengelmoes van Engels/ nederlands/ Duits bij mij..hahaha

• Lucas

Wederom weer bedankt voor de reacties. NU weet ik eigenlijk nog steeds niet bij welke maatschappij jullie werken. Je kwam uit op 1500 euro. Is dat na 6 jaar? of toen je begon. Ik lijk hier nu momenteel een onwijze geldbom, (merk ik van mezlef), maar het tegendeel is eigenlijk waar. Ik wil gewoon goed op de hoogte zijn waaraan ik begin.

Ohja..en dat selectiegesprekje bij Martinair vind ik echt niet kunnen. Als een van de selecteurs dat had gezegd waar ik bij zat, had ik volgens mij daanra ook meteen dichtgeklapt. Wat een rauwdauwer zeg. Had ook ook helemaal niet verwacht van de status en type mensen dat bij Martinair werkt !

Goed…feit blijft wel dat ik nog steeds met dan loon zit. Je kunt natuurlijk niet je daggeld meereken in je hypotheke en totale inkomen. gelden er trouwens bij de luchtvaartmaatschappijen ene 13e maand. En wat zijn nu de bedragen. SWordt er ondertussen echt geen wijs meer uit hahahaha.

Ohja….en waardeer het serieus dat jullie zo leuk en informatief antwoorden. Echt tof!

keep up the good work!!

BTW..die overgang van Engels naar Duits lijkt mij ook heavy. Zit je er net in, moet je omschakelen. Volgens mij wordt dat een mengelmoes van Engels/ nederlands/ Duits bij mij..hahaha