Rollenspel KLM

• Bianca

Hey,

Hier even een vraagje voor de mensen die (onlangs) een rollenspel hebben gehad bij de sollicitatie voor (grond) stewardess bij KLM.

Ik ben door de eerste twee selectiegesprekken heen bij KLM en heb aanstaande woensdag (21 juni) het rollenspel. Ik heb alleen niet echt een idee wat ik ervan moet verwachten. Ik weet dat er een acteur is die een klant speelt en moeilijk gaat doen, maar gaat die ook echt zo ver door dat je uiteindelijk met je moond vol tanden komt te staan? Gaat hij/zij bijvoorbeeld ook schreeuwen, en zo ja, hoe reageer je daarop?

Verder zijn alle tips en informatie welkom :)

Groetjes, Bianca

• ids

Rollenspel blijft altijd lastig vind ik… Je weet op een gegeven moment echt niet wat je moet zeggen omdat je sim pelweg niet weet wat er wel en niet kan in een situatie…

Waarvoor doe je het grond of lucht? Ik d8 dat het rollenspel voor lucht tegelijk met het 2e gesprek bij klm was?

Groetjes

• Bianca

Ik doe het voor grondstewardess, wil over een paar jaar misschien door voor stewardess, maar dat zie ik dan wel weer.

Ik ben echt zo bang dat je inderdaad op een gegeven moment gewoon niet meer weet wat je moet zeggen, en vooral ook waar je je grens moet leggen.

Groetjes Bianca

• San

Hoi Bianca, allereerst gefeliciteerd!!!!

Ik denk dat je best je grenzen mag trekken. Sowieso mag de passagier nooit persoonlijk worden. Passagiers zijn steeds bijdehanter, en ik denk (en dat heb ik op meerdere bronnen gebaseerd) dat KLM er inmiddels ook wel achter is dat ze een paar assertieve dames nodig hebben die zich niet weg laten blazen door de passagier.

Natuurlijk is het de klant en zien ‘we’ deze graag terug. Natuurlijk is iedere passagier belangrijk en doen ‘we’ zoveel mogelijk om deze tevreden te krijgen, maar laat hem/haar geen loopje met je nemen. Op een gegeven moment heb je genoeg gedaan, en dan is het klaar ook.

Ga ook niet ontzettend gul lopen doen met vouchers en dat soort dingen, je kunt misschien wel een kleine compensatie aanbieden ofzo, maar geen jaar lang gratis vliegen ofzo ;-) bij wijze van spreken dus.

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar denk dat dit wel goede tips zijn. Oh en denk aan je houding! RECHTOP, opgeheven schouders en laat geen emoties zien, geen irritatie, kwaadheid of schrik.. Suc6 en laat eens wat van je horen als je geweest bent!

• fan

Hoi Bianca,

Ik werk op de grond bij KLM en heb dus ook het rollenspel gehad. Eigenlijk was het gewoon een grappige situatie, waar je op inspeelt. De acteur was bij mij een hyperactieve man en als ik iets zei ging hij daar gewoon op in. De situatie was een hotelreceptie, waar ik moest vertellen dat de favoriete kamer van die meneer niet meer beschikbaar was en een aantal andere wensen van hem kon ik niet voldoen.

Je moet ook onthouden dat het gaat om duidelijkheid en standvastigheid. Zoals San ook al zei, KLM heeft niks aan meegaande en toegevelijke mensen. Je hebt tegenwoordig zulke bijdehante en onbeschofte passagiers…

Gewoon jezelf zijn, en na het rollenspel mag je nog zelf aangeven hoe jij vond dat het gegaan was.

Succes!

• Vliegmiepje

Wat ik hoorde is dat je gewoon ten alle tijden beleefd en correct moet blijven.

Zo kan jou niets verweten worden. Blijf rustig, verhef je stem niet. Anders raakt de passagier alleen maar meer opgefokt. En laat zeker niet over je heen lopen!!

Als je alles hebt gedaan wat je kon doen en iemand blijft schreeuwen mag je best zeggen: tot hier en niet verder.

En wat er idd ook al is gezegd; Ga geen gratis tickets beloven! :D

Dat is niet realistisch! Stel dat je koffie over iemand heen gooit..

je biedt je excuses aan, helpt met opruimen, brengt een nieuw drankje

en laat de passagier een formulier invullen waarmee hij zijn stomerijkosten vergoed

krijgt. En zegt nog een keer sorry als bijv de passagier van boord gaat. Maar dan ben je ook echt klaar mee… meer kan je gewoon niet doen! Toch?

• ids

Moet je natuurlijk wel weten dat je z'n formulier hebt en dat weet je dus niet als het de eerste keer is;) en dat maakt het juist lastig zo'n rollenspel…

• Vliegmiepje

Daar heb je gelijk in! :)

Maar de rollenspellen zijn voornamelijk gebaseerd op

algemenere zaken. Bijv. aan de receptie van een hotel/bungalowpark

en iemand (vaste klant) z'n favoriete kamer wordt verbouwd op dat moment..

wat doe je dan? Ze kijken gewoon hoe je dingen oplost en of je servicegericht bent.

en hoe je reageert op onverwachte dingen.

• ids

Zijn die rollenspellen in het engels of nederlands?

• Nynke

Hey Bianca ik heb morgen 21 juni ook rollenspel bij klm!!! hoelaat moet jij?

groetjes Nynke