Hoi Denise,
Ik heb zelf stage gelopen bij klm op de grond 4 maanden. Je hebt bij de klm verschillende afdelingen.
KLM PH
*Bij PH doe je de vluchten van Klm zelf inchecken, en daarbij doe je dan eens in de zoveel tijd service erbij. (dus met zo'n gaaf racekarretje mensen ophalen en wegbrengen naar de gates, ummetjes begeleiden (“um”= unaccompanied minor, oftewel een minderjarge) Vergeef me als ik het verkeerd gespeld heb trouwens…! en dat soort dingetjes… het boarden doen ze geloof ik niet zelf..
Hier staat nu een vacature voor open. Helaas maar voor 50-75% verdeeld over 5 dagen. Je kan er dus niet fulltime werken. Je begint ook met iets van 1700 bruto (die 1700 bruto is als je 100% werkt!!!!) alleen je hebt veel minder toeslagen dan het vliegende personeel.
KLM PG
Dit is de afdeling die alle vluchten voor Transavia afhandeld. (Transavia is voor 100% dochtermaatschappij van de Klm) Dan doe je de incheck en het boarden van de vluchten. Erg leuk en erg zelfstandig! Naar mijn weten is daar geen vacature voor, en nemen ze voornamelijk seizoenskrachten aan via een uitzendburo. En heeeeel veel stagiaires! (=lekker goedkoop)
KLM AANKOMST
Klm aankomst zit in (goh wat verassend) de aankomsthal! Dat schijnt helemaal niet leuk te zijn!!! Je hebt alleen maar boze mensen die hun koffer kwijt zijn.. of die iets hebben dat is beschadigd.. Je hebt ook een afdeling waar ze de gevonden koffers/voorwerpen beheren.. kan je lekker in die koffers gaan zitten graaien om te kijken of je gegevens kan vinden van de eigenaar.. (dus je komt vies ondergoed tegen, beschimmeld eten.. enzz heel vies!!!)
Ik weet van MartinAir dat je er ook niet fulltime kan werken. Het is geloof ik 25 uur verdeeld over 5 werkdagen. En helaas ook weer seizoenswerk. Salaris ??????
Geen idee. Schijnt niet geweldig te zijn. Hard werken voor weinig. En na de zomer wordt je weer weg gebonjourd.
Dan heb je nog Avia Partner en Globeground. Daar doe je de afhandelingen van de buitenlandse maatschappijen. Het is erg zelfstandig! En het gaat ook weer voornamelijk via een uitzendburo. (duurt lang voordat je er vast in dienst kan komen) Verder weet ik er niet veel van bij deze twee. Ook niet wat het salaris is.
Je krijgt bij Klm een cursus van een aantal weken met een examen aan het eind,
over o.a. het inchecksysteem. Daar slaagt zo goed als iedereen voor dus don't worry. Tja verder… weet nu even zo snel niets meer. Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen. Het is erg leuk op de grond hoor! Alleen het is zoo ontzettend moeilijk op dit moment om daar een fulltimecontract voor bijv. een jaar te krijgen.
dus als je het doet om het eens gewoon te proberen is dat vast geen punt voor je.
Gr, Vliegmiepje