eerste gesprek content

• Linda

wat vragen ze allemaal bij zo'n eerste gesprek, bij het uitzendbureau?

Moet je veel vertellen over de KLM? en wat dan zoal?

Zijn ze echt zo streng als ik wel hoor…….of moet ik me niet al te druk maken?

• Judith

Hi !! Voor welke functie heb je een sollicitatie ? Grondstewardess ?

• San

Nee, je moet je niet te druk maken. Wees vooral jezelf, want als je dingen zegt omdat je denkt dat ze dat willen horen val je later door de mand. Denk goed na over je motivatie. Bedenk veel praktijkvoorbeelden die passen bij de volgende vragen, en bedenk goede antwoorden op de volgende vragen.

Ben je flexibel? Geef eens een voorbeeld?

Wat is service verlenen voor jou?

Kun je tegen kritiek en waar blijkt dit uit?

Geef je zelf wel eens kritiek en hoe?

Ben je stressbestendig? Waar blijkt dit uit?

Wat zijn je slechte eigenschappen?

Wat zijn je goede eigenschappen?

Waarom KLM?

Waarom zouden we jou aannemen? Wat voeg je toe?

Laat merken dat je het werk niet onderschat!! Het is zwaar werk en er zijn ook minder leuke kanten!

Deze vragen kunnen zowel in het eerste als in het tweede gesprek voorkomen. Als je je hierop voorbereid is het heel relaxed solliciteren heb ik gemerkt.

• Monique

Hai Linda, Ik heb gister mijn gesprek gehad bij Adecco. Normaal gesproken ben ik altijd relaxed voor een gesprek. Maar dit keer werd ik best nerveus. En dat had er mee te maken dat ik dit hééél graag wil. Maar uiteindelijk heb ik me om niks druk gemaakt. Zoals San al zegt blijf gewoon je zelf vertel je verhaal beantwoordt de vragen zoals je dat zou doen als je dat zou doen als een vriendin je deze vragen zou stellen. Bedenk alleen dat zij een zeer serieuze blik (kunnen) geven maar dat heeft meer te maken, moet je maar denken, de KLM is voor hun een opdrachtgever (money) en als zij niet de juiste mensen vooraf selecteren dan zijn zij deze kwijt. Maar door jouw ervaringen zul je waarschijnlijk alle vragen spontaan kunnen beantwoorden. Ik werd alleen nerveus toen ik engels moest gaan praten. Maar ze stellen je wat dat betreft zeer gerust. Ik moest gewoon een luchtig verhaal vertellen dus ik begon over mijn werkervaring die ik als entertainer op Mallorca heb opgedaan en hoeveel lol ik daar beleefd ben. Als je zo'n verhaal verteld dan ben je op dat moment weer in in je eigen wereldtje en dat maakt het altijd makkelijker. Het 1 op 1 gesprek verliep super. Door echt je zelf te blijven en te denken dat zij hun werk ook zo goed mogelijk proberen te doen zakt alle stress meteen weg. Je zit namelijk in het zelfde “schuitje” jij moet scoren maar zij ook. Ik ben in iedergeval door naar de volgende ronde. Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb. Heel veel succes!!

• Linda

He Monique,

Wanneer doen ze dat gesprekje in het Engels, tijdens je presentatie of bij het 1 op 1 gesprek.

Nou, ik heb wel gezien dat ik me niet al te druk moet maken voor mijn sollicitatie als stewardess.

• ids

Ze doen dat tijdens het groepsgebeuren, bij adecco althans. Vergeet ook niet om perfect abn te praten daar letten ze enorm op! En probeer ook je accent te verhullen mocht je dat hebben..

Succes.

• Monique

Hai Linda, Ik had mijn gesprek samen met een andere kandidate. In totaal met 5 personen ( 3 van Adecco). We moesten eerst iets over ons zelf vertellen en waarom we als stewardess willen werken etc. Daarna kwam het gesprek in het Engels (nog steeds met z'n 5ven) Ik gaf aan dat ik erg nerveus was. Lucht bij mij altijd op als ik het even kenbaar heb gemaakt hoe ik me voel. (Want iederen weet dat je nerveus ben) Ze stellen je dan gerust door te zeggen dat ze het begrijpen, want zij doen de selectie rondes en praten daardoor geregeld meer engels. Je moet altijd even inkomen daarom vragen we ook of je een luchtig verhaal wilt vertellen in het engels. Nou als je zoiets hoort dan valt het echt heel erg mee. Ze kunnen toch meteen horen of je goed engels spreekt of niet. Of je nu aan een stuk door ratelt in je nerveusiteit, maar aan je woordenschat horen zij voldoende.

Dus als je nu alvast bedenkt wat je zoal zou kunnen vertellen (vakantie, familie, gewoon iets wat je hebt meegemaakt) Kan er niks mis gaan.

Groetjes en veel succes!

Door het gesprek bij Adecco ben ik een stuk geruster geworden. Ik zal best wel weer de zenuwen krijgen als ik wordt opgeroepen voor de 2de ronde. Maar ik weet wat me te wachten staat. Geeft rust!