Weet iemand een avondopleiding

• Yvonne

Hallo,

Ik zit, zoals zoveel anderen hier, eraan te denken om te gaan werken als stewardess.

Ik heb op het moment niet echt een afgeronde MBO opleiding. Ik las hieronder een soort zelfde topic, maar zou toch liever niet naar de HAVO gaan, maar liever een beroepsopleiding in de richting van de toerisme te volgen.

Ik heb zelf MAVO gedaan en afgemaakt. Vervolgens ben ik Mbo-economie gaan doen. Heb deze niet afgemaakt omdat ik tussentijds een andere opleiding ging doen om mijn huidige beroep uit te oefenen. Helaas was deze opleiding toen geen MBO opleiding. Tegenwoordig wel. Ik heb bij onze Loopbaan Oriëntatie Centrum op welk niveau mijn diploma gewaardeerd wordt. Zij zeiden mij dat het niveau 3 is met delen op niveau 4. (Of zou dit misschien voldoende zijn om aangenomen te worden?) Uiteraard is het niet onverstandig om nog één of twee taalcursussen te volgen om mijn kansen te vergroten.(???) Mijn engels is wel oké. Engelse vrienden van mij van vroeger hoorden in eerste instantie niet eens dat ik niet engelse was. Maar ik zal er nu wel weer even moeten inkomen. Is alweer een tijdje geleden.

Ik heb zelf al verschillende opleidingen bekeken en gebeld naar de mon3aan groep. Bij hun kon er geen deeltijd opleiding gedaan worden in de toeristische sector. Na even verder neuzen bij het ROC ook niet. En nog verder gesnuffeld, maar kon echt niets vinden. Ja, wel enkele particulieren scholen, maar die vragen voor 1 cursusjaar meteen ? 7600,- (TIO bijvoorbeeld). Dat geld heb ik gewoon niet. Toen dacht ik aan het WTS. Lees ik net hier op de site dat dat ook geen goed plan is.

Ik weet het nu niet meer.

Anders zit er toch niets anders op dan de HAVO denk ik.

Ik zal in ieder geval nog wel even bellen naar Content en Adecco of zij misschien ideeën of tips hebben.

IS ER IEMAND DIE IETS WEET???????????????

Ik hoop gauw iets te horen.

Groetjes Yvonne

• cin

Hi Yvonne,

Talen zijn altijd handig, echter veel minder belangrijk dan vroeger.

Tegenwoordig is beheersing van het engels nog steeds een vereiste, echter duits of frans is een pre geworden. Vindt je het echter leuk om een taal te leren, of verder te ontwikkelen kan het natuurlijk nooit kwaad!

Qua opleiding is Havo altijd handig….mocht je toch nog iets anders willen gaan doen na of naast! het vliegen dan is een goede vooropleiding nooit weg.

Kan me voorstellen dat het wel tijd kost….zeker aangezien het staatsexamen altijd op vaste momenten wordt afgenomen (dacht ik…).

Contact opnemen met de uitzendbureau's kan nooit kwaad….vragen staat vrij!

Heel veel succes.

• Yvonne

Hoi Cin,

Ja je hebt gelijk. Een goede vooropleiding is nooit slecht. En een HAVO-diploma is een goede basis.

Ik zal ook nog eens naar een uitzendbureau bellen.

Dank je wel voor je antwoord. Je hebt me weer een beetje verder op weg geholpen.

Groetjes Yvonne

PS Als iemand anders ook nog een goeie tip heeft….

• Talitha

Hallo!!

Ik wil graag grondstewardess worden!! Ik ben 19 jaar.

Maar weet iemand dan welke opleiding ik dan kan volgen… ik moet eerst mbo doen, omdat ik vmbo kbg heb. Maar weten jullie ook of ik naar maatschappijen kan bellen, en vragen of hun een interne opleiding hebben?

En bij welke uitzendburo's kan ik dan terecht?

Alvast bedankt,

Groetjes Talitha

• cynthia

Neem gewoon contact op met de maatschappijen zelf misschien hebben hun een goed idee wat je zou kunnen doen?

gr en succes

• Yvonne

Ja daar heb je ook gelijk in.

Dat zal ik ook maar eens gaan doen.

Groetjes Yvonne

• Talitha

Okeej Bedankt!

Groetjescynthia schreef:

>

> Neem gewoon contact op met de maatschappijen zelf misschien

> hebben hun een goed idee wat je zou kunnen doen?

>

> gr en succes

• Maaike

Hallo Yvonne,

Ik ben even een aantal dagen niet op deze site geweest. Was even benieuwd of je al een klein beetje een besluit kan nemen mbt vervolgopleiding. Gewoon even uit interesse. Misschien steek ik er ook nog wat van op. Gr. Maaike

• Yvonne

Hoi Maaike,

Nou ik denk dat ik eruit ben. Ik weet niet meer of ik je al eens gezegd heb hoe ik met mijn vooropleiding zit. Ik meende van wel, maar ik kan het in ieder geval niet meer terugvinden op het prikbord.

Ik heb dus MAVO alles op D-niveau, enkele deelcertificaten MBO en een beroepsopleiding (toen nog geen MBO niveau) gevolgt voor mijn huidige werk. Het diploma van deze opleiding is tegenwoordig gewaardeerd op MBO-3 met delen MBO-4. Maar ik kan hier verder niets mee buiten mijn huidige werkgever. En zeker niet in de toeristische richting.

Ik heb dus nu besloten om mijn HAVO-diploma te gaan halen met het profiel cultuur en maatschappij. Met dit profiel kun je veel talen leren. Nu hoorde ik laatst van iemand dat je je ook gewoon kunt inschrijven voor het examen en dat je thuis zelf alles leert. Dus niet naar school gaan. Anders moet ik nog 2 jaar naar een avondschool. Ik wil graag weg bij mijn huidige werkgever. 1 Jaartje is dan wel te overbruggen, maar 2 vind ik toch minder. Ik moet nog even kijken of dit wel echt mogelijk is. Anders kijk ik nog even wat ik via het LOI, NHA, NTI kan doen. Daar kun je een erkend HAVO diploma halen. Ik heb dat eerder al eens opgezocht en inderdaad hun MBO, HBO en staatsexamens zijn echt erkende diploma's.

Dus daar ben ik nog niet helemaal over uit, hoe ik mijn HAVO ga doen, maar dat ik hem doe is zeker.

Hoewel ik ga nog wel even voor de zekerheid even adecco en content bellen of mijn vooropleiding wel voldoende is. Want ik hoop toch dat er een minime kans is dat het wel voldoende is. Maar ik weet haast 100% zeker dat dit niet zo is, omdat mijn beroepsopleiding geen enkele aansluiting heeft met toerisme. Maar kan het toch altijd proberen?

Ik hoop dat ik je hier een beetje mee heb kunnen helpen.

Weet jij trouwens al wat je gaat doen?

Groetjes Yvonne

• Maaike

Hoi Yvonne,

Ja je helpt me hier enorm mee. Ik heb ook gewoon interesse hoe jij tegen de situatie aankijkt. Ik ga trouwens precies hetzelfde doen. Ik zie er een beetje tegenop 2 vaste avonden bijv. in de week naar school te gaan. Daarom heb ik besloten via de LOI de havo te gaan doen. Ook cultuur en maatschappij. Er is 1 belangrijk iets: je kunt op 2 manieren ahw havo doen.

1- Net zoals iedere student officieel examen doen in mei.

2- Je kunt als het ware de havo doen zonder officieel staatsexamen waarbij je op papier krijgt dat je naar behoren de vakken hebt gevolgd.

Misschien is het een idee dat je aan content vraagt of nr. 2 voldoende is. Ben wel benieuwd wat hier de reactie op is. (Adecco heb ik geen ervaring mee) Havo tegenwoordig is best wat pittiger dan vroeger heb ik gezien. Wederom veel boeken lezen voor je talen, maar nu ook een werkstuk maken en een presentatie houden per vak. Dus eerlijk gezegd hoop ik dat het zonder officieel staatsexamen te doen ook voldoende is. Want dan doe je alle vakken te gelijk en dan zie ik door de bomen het bos niet meer haha. Ik wil proberen vak voor vak te doen

Ik ga in de eerste instantie niet de volledige havo doen maar 4 of 5 vakken. Het is namelijk errug veel als je de volledige havo gaat doen. Ik dacht zelf dat is een makkie, maar dat ga ik gewoon niet reddennaast een fulltime baan.

Ik heb gekozen voor mezelf: nederlands, duits, engels, aardrijkskunde en misschien frans. Volledige havo ga ik sowieso volgens mij niet redden in een jaar, en het is wel mijn streven net zoals jij 1 jaar ervoor uit te trekken. Content heeft verteld dat 4 vakken voldoende is. Met als belangrijkste vak engels.

Ik hoop dat je hier ook iets mee kunt. Zo helpen we elkaar een beetje toch?

Natuurlijk hoop ik voor je dat je de havo niet hoeft te doen omdat je nu voldoende diploma's hebt. Maar dat terzijde.

Wil je me op de hoogte houden? Vind het wel leuk iemand te hebben gevonden hierop die in hetzelfde schuitje zit als ik haha.

Gr. Maaike