Tot welke leeftijd kun je blijven werken eigenlijk?

  • Yvonne

    Hallo,

    Ik zat zonet over het een en ander na te denken toen mij de volgende vraag te binnen schoot. En volgens mij ook geen onbelangrijke.

    Tot welke leeftijd kun je als (grond)stewardess werken? En wat zijn de mogelijkheden daarna nog binnen de luchtvaart als je daarin zou willen blijven werken? Of eventueel daarbuiten. Want je hebt toch het een en ander aan werkervaring opgedaan en van de wereld gezien (als stewardess)

    En wat mij nu nog te binnen schiet. Zijn er ook nog interne opleidingen zodat je binnen het bedrijf kunt doorstromen. Nu weet ik dat je in ieder geval nog purser kunt worden. Maar zou je eventueel ook naar een andere tak binnen de luchtvaart kunnen doorstromen?

    Ik vroeg mij dit nog even af.

    Bij mijn baas nu zijn die mogelijkheden er wel. Je kunt dan dmv een persoonlijk ontwikkelingsplan aangeven welke richting jij op wilt. Niet dat dit nou een voorwaarde is voor mij om wel of niet te solliciteren. Maar wil dit soort dingen wel weten voordat ik solliciteer.

    Kan iemand mij hier antwoord op geven?

    Ben erg benieuwd.

    Groetjes Yvonne

  • cin

    Hi, bij klm/klc kun je zeker tot je 55e werken. Rond die leeftijd kun je in principe met pensioen…dus dat is ook leuk :-)

  • Yvonne

    Hoi Cin,

    Dat klinkt zeker niet slecht. :-)

    Weet je ook wat over doorstromen binnen de luchtvaart?

    Groetjes Yvonne

  • cin

    In principe kun je altijd intern solliciteren. Zo werken er bijvoorbeeld mensen op kantoor die eerst vlogen, of ze zijn van het vliegen naar flight safety training gegaan. Eigenlijk is er vanalles mogelijk. Hangt uiteraard ook af voor welke maatschappij je werkt wat de interne mogelijkheden zijn. Bij KLM moet je wel solliciteren naar interne functies….dus vaak zijn er meerdere interne kandidaten, maar dat is niet erg toch? Zoals bij ieder bedrijf vaak het geval is worden functies eerst intern bekend gemaakt voordat ze naar buiten gaan.

    Over mensen die van de ene maatschappij naar de andere gaan in een andere functie….daar heb ik geen ervaring mee, maar het zal vast voorkomen!

    Maar je wilt eerst gaan vliegen??

    Groetjes

  • Yvonne

    Hoi Cin,

    Ja, ik wil zeker eerst gaan vliegen. Daar ga ik voor.

    Maar stel nou dat er wat gebeurd waardoor je niet meer kan vliegen…Of privé is er iets waardoor je zoiets heb ik wil liever niet meer vliegen. Het is wel heel ver vooruit maar toch. Je kunt beter van te voren een beetje navraag doen dan dat je erg achteraf dat het heel moeilijk wordt. Ik had namelijk ergens gelezen dat het moeilijk zou zijn om van de ene functie naar de andere te solliciteren.

    Maar vliegen is zeker wel de bedoeling hoor. Ik ben der alleen nog niet uit bij welke maatschappij ik dat zou willen. Ik ben nu wel al de bedrijfsprofielen aan het lezen van verschillende maatschappijen. Misschien kun je mij helpen om de verschillen tussen de maatschappijen duidelijk te maken. Ik weet al wel dat er verschil zit tussen de bestemmingen. Martin air las ik gisteren die heeft er 60 en KLM heeft er zo'n 250. Dus bij KLM zal het een stuk gevarieerder zijn lijkt mij zo. Maar de sfeer van een bedrijf is ook erg belangrijk.

    Maar ik heb nog wel even de tijd om dat uit te zoeken. Ik moet eerst even zorgen dat ik de juiste vooropleiding heb, want daar voldoe ik nog niet aan. Ik ga eerst nog een jaartje naar “school”. Misschien twee. Maar ook daar moet ik eerst nog even achteraan.

    Ik hoop dat je me kunt helpen.

    Groetjes Yvonne

  • cin

    Hi Yvonne,

    Als je veel opties wilt openhouden lijkt KLM mij de meeste kansen bieden….echter als er weinig interne vacatures zijn, dan heb je ook niets uiteraard……dus dat zegt niet veel. Kan bij martinair of trans of arke net zo goed zijn….

    Stel dat je prive wat meer tijd nodig zou hebben, dan kun je natuurlijk altijd deeltijd aanvragen. Zo kun je bijv 50% vliegen. Dat komt er op neer dat je (gemiddeld, pin me er niet op vast) 2 keer per maand meld voor een reis (ook weer afhankelijk wat voor reisduur, en waar naartoe etc europa/ica, kortom als je veel tijd na de reis vrij krijgt dan kun je makkelijk uitrekenen hoe vaak je werkt bij 50%). Er zijn verschillende percentages mogelijk. Weet niet hoe dit is buiten KLM. Trans en Martinair etc werken vaak eerst met een seizoenscontract, dus dat lijkt me wel iets om rekening mee te houden. Misschien wil je juist een seizoen werken, dan is dit uiteraard ideaal. Qua bestemmingen is er ook verschil, maar zowel lijndienstmaatschappijen als charters vliegen europa en ica….werk en rusttijd regeling zal verschillen per maatschappij, maar de meesten hebben een cao en moeten zich in ieder geval houden aan de tijden die de wet voorschrijft. (in een cao is het vaak beter geregeld).

    Tja, en welke kleur staat je het beste : rood, blauw of groen? Haha….grapje….

    Verder ben ik het met je eens dat je je thuis moet voelen! Anders hou je het niet vol (maar dat geldt voor alle banen :-)).

    Succes nog met het behalen van je juiste vooropleiding!

    Hopelijk heb je weer iets aan mijn info.