CAO boekje KLM en vlieg ervaring

  • DSI

    Hallo allemaal,

    Ik heb jullie de afgelopen weken stilletjes gevolgd omdat ik ook aan het solliciteren ben.

    Ik ga binnenkort ook op gesprek en heb het telefonsich intervieuw al gehad.

    Ik beloof jullie uitgebreid verslag te doen van mijn eerste gesprek (grond stess.).

    Ik heb al wel gevlogen voor een andere maatschappij (trans). Het vliegen zit mij in het hart. Je vindt het leuk of het ligt je helemaal niet. Omdat ik het vliegwereldje mis ben ik weer gaan solliciteren maar dan op de grond.

    Het contact met de vakantiegangers is vaak erg leuk. Al heb je soms wel te maken met gestressde families want die zijn dus pas op vakantie op de plaats van bestemming en die stress die voel je.Ook de mensen met vliegangst kom je bij het inchecken al tegen. Het is vaak zo dat zij al een stuk in hun kraag hebben( dronken). De zakenmensen zijn weer heel anders want die moeten gewoon van A naar B en wel nu en snel. Soms kan daar niet eens een lachje vanaf.

    Hier kan je zo zelf je sjeu aan geven. (houd je hoofd koel bij alles wat je doet).

    Je moet van mensen en hun bijzonderheden houden om dit werk leuk te vinden. Ook als mensen niet aardig tegen je zijn moet je niet snel van je stuk worden gebracht. Je moet dus je mannetje kunnen staan en het kaas niet van je brood laten eten. Een duidelijke stem en goed ABN is een vereiste net zoals goed verstaanbaar engels.

    Een plat amsterdams accent bijvoorbeeld of een heel zacht piep stemmetje is niet handig in een dergelijke functie.

    Voor Trans ben ik wel heel vaak instap stess geweest (dat is dus bij /aan de gate in de restricted area). Heel leuk maar soms ook niet. Je hebt er altijd wel vervelende mensen tussen zitten. Want vlak voor het instappen moet je soms ook hele grote bagage stukken van de passagier (af/)overnemen omdat die echt niet mee kunnen aan boord maar in de belly van het toestel horen. Daar kunnen sommige mensen heel boos over worden.Zij hebben immers veel geld moeten betalen voor hun ticket! (net als alle andere pax). En dan moet je dus proberen je hoofd koel te houden, vriendelijk te blijven en andere passagiers de gelegenheid geven om rustig aan boord te laten stappen. Daar moet je tegen kunnen. Verder is het instappen een werkje waar je je kop wel bij moet houden want het moet snel gebeuren maar ook met een smile.

    Denk niet te licht over het vliegen want buiten alle werkzaamheden aan boord om is het lichamelijk erg zwaar. (1 knie buiging in de lucht is bijvoorbeeld gelijk aan 6 op de grond! zo ook met sterke drank).

    Ook moet je tegen het onregelmatig opkomen kunnen.

    Denk bijvoorbeeld aan het mooie weer van de afgelopen dagen. Als je je dan moet melden om 3 uur s'ochtends dan moet je dus voor die tijd aan je slaap zien te komen! En je weet dat je ongeveer 13 uur of soms zelfs langer op de been moet staan (dat is dus incl.opstaan, aankleden, melden, rondje, flight safety, rondje briefing, naar het toestel, toestel binnen op flight safety controleren, alles klaarzetten (MAP) aan boord, pax in laten stappen, vliegen incl. service, uitstappen, helpen met schoonmaken, weer MAP opnieuw bevoorraden, instappen, keren, vliegen, service aan boord, uitstappen, na biefing, afmelden en naar huis gaan) . Dit zorgt er voor dat je weerstand niet altijd optimaal is. Als je vliegt kun je niet hees zijn of verkouden. Dan kan je niet vliegen. Als je hees bent ben je flight saftey wise niet veilig (bij een evacuatie moet je immers schreeuwen en heb je niets aan een piep stem)en verkouden zorgt er voor dat je niet goed je holtes kan klaren en daar heb je alleen maar last van tijdens het dalen en opstijgen en keren op een ander station duurt meestal maar 30 minuten.De huistuin en keukenmiddeltjes werken niet altijd en mag je ook niet te lang en te vaak achterelkaar gebruiken.Gezond eten en voldoende slaap en een goede conditie is dus heel belangrijk.

    Dit was dus niet wat mij nekte maar wel een chronische verkoudheid. wat betekende dat ik niet goed kon klaren. Bij de KNO heb ik toen buisjes in laten brengen zodat de lucht die achter mijn trommelvliezen kwam en de druk veroorzaakte weg kon.

    Misschien heb je zo een beetje een beeld van het werk. Niet negatief bedoelt maar wel iets waar je rekening mee moet houden.

    Misschien worden er heel wat vragen die jullie hebben een beetje beantwoord.

    Toevallig vond ik het KLM CAO boekje op de site van de FNV

    http://www.cnvbedrijvenbond.nl/renderer.do/menuId/3738/sf/3854/returnPage/3854/itemId/5603/realItemId/5603/pageId/3854/instanceId/3934/

    Succes allemaal!

  • Ans

    he hallo,

    Ik ben vooral benieuwd hoe transavia jou is bevallen als werkgever, helaas lees ik hier voornamelijk verhalen over KLM. Ik zou graag wat meer willen weten over de overige maatschappijen. Hoe is de CAO daar geregeld, is het enkel korte vluchten, werk je alleen tijdens het seizoen etc!

    Alvast bedankt!

  • DSI

    Dit is mijn ervaring bij Trans

    ik heb gevlogen van 2000 t/m 2001

    je krijgt eerst een seizoens contract

    bij goed gedrag en een loting kan die aansluitend worden verlengt (dat is mij en heel wat andere ini genoten (=lees klasgenoten van de opleiding) overkomen).

    Zodra je contract wordt verlengt en ongeveer een jaar indienst zit krijg je er een streep bij.. Na 3 strepen wordt je gevraagd of je voor purser wilt opkomen

    als je purser bent en je hebt genoeg vlieguren dan kun je instructeur worden. Wat wel inhoud dat je moet blijven vliegen want tijdens de opleiding geven heb je je kennis van boord nodig voor situatie schetsen.

    Wat de CAO betreft is deze het zelfde en gelijk aan die van de KLM, zoals salaris en minimale rust en vergoedingen etc.

    Transavia is nl een dochter onderneming van (of dat moet veranderd zijn in 5 jaar)

    Wat de club Trans voor mij was erg gezellig.

    En ik heb wel eens begrepen dat we soms te gezellig waren

    Cockpit en cabin crew zit vaak nog wel een uurtje of wat na te dispatchen zoals dat heet

    Iedere vlucht was voor mij altijd één groot feest

    Geen dag met een rot humeur er naar toe gegaan soms alleen niet zo fit

    ik vind het ook heel erg jammer dat ik niet meer kan vliegen (gezamelijk besluit van zowel KNO arts als mij als Trans)

    ik heb het er altijd enorm naar mijn zin gehad

    elk 1 1/2 jaar doe je opnieuw je flightsafty examen weer

    Tijdens je opleiding van 6 weken wordt je niet uitbetaald maar krijg je een vergoeding (houd daar dus rekening mee wat je huur etc betreft)

    De eerste dag van je opleiding kom je in burger (en dan wel netjes)

    Je docenten/ mentoren van service en flight saftey komen in uniform en leggen één en ander uit

    de volgende dag kom je gedurende je hele opleiding opgedoft en afgestoft in uniform

    de dag begint om 8 uur te laat komen betekend exit

    iedere dag krijg je huiswerk mee niet je huiswerk gemaakt hebben betekend exit

    ieder ochtend begint met een Mondelinge overhoring bij onvoldoende kennis krijg je een berisping

    iedere vrijdag krijg je een examen

    hier moet je minimaal een 8 voor scoren minder dan een 8 betekend exit zo ook bij je herhalings curssusen soms mag je een her doen maar meestal lig je er meteen uit….

    De opleiding is streng en zwaar maar wel leuk en leerzaam

    Iemand uit mijn Ini had een HBO opleiding en riep tijdens de opleiding dat ie nog nooit en zoveel had zitten blokken voor het steward worden als gedurende zijn hele studie economie. Bijna alle stof is in het engels. In het begin kan je er geen touw aan vast knoppen want het is best wel veel vlieg taal maar binnen een week snap je het helemaal.

    De leuke dingen zijn dat je naar de KLM symulator gaat om een evacualtie te oefenen

    je EHBO curssus (bloed moet je dus tegen kunnen)

    Je nachtbezoek aan het vliegtuig en om o.a. te oefenen hoe je een vliegtuig deur open en dicht doet zonder trap dan kijk je in een gat naar beneden van zo'n 4 meter en te kijken waar alle flight saftey spullen nu echt aan boord liggen i.p.v. van je plattegrondje dat je uit je hoofd moet leren in de klas en daarna goed moet bijhouden voor je flightsaftey rondjes voor je vlucht)

    Je zweminstructie in het zwembad en oefenen met je zwemvest en dinky

    het oefenen in een klaslokaal dat er van binnen uitziet als een vliegtuig en het leren verlenen van service (hoe schenk je handig je cola in hoe dien ik handig het eten op)

    Je oefent in de pantry in de klas het mappen ( klaar zetten van allerlei dingen in de pantry en wat allemaal zo zijn vaste plek heeft aan boord)

    oefenen om in te stappen in de restricted area zonder pax maar dan heb je in iedergeval eens zo'n balie van dichtbij gezien

    allemaal spannend leerzaam en leuk

    Kortom ondanks dat het heel streng is is factor LOL erg hoog

    aan het einde van je opleiding kun je alleen nog maar over één ding praten en dat is vliegtuigen je safety regels en je service

    kortom je bent gebrain washed gedrild maar dat heb je nodig en ik vond het ook nog leuk

    daarna ga je vliegen met je invlieg stess

    zij maakt je wegwijs en legt je alle handigheidjes uit aan boord

    meestal probeert je invlieg stess samen met jou meteen ergens een stopje te regelen om zo je invlieg periode met je af te kunnen sluiten ( door middel van aanvragen formuliertjes)

    wat je hebt geleerd ga je dus meteen in praktijk brengen

    Volgens mij heb je nu wel een beeld van

    Qua sollicitatie ging het allemaal heel soepel

    via een uitzendbureau ben ik geselecteerd ( daar moest ik mijzelf motiveren etc)

    De eerste gespreksronde was in de hangar en opleingscentrum van Trans)

    dan wordt je in groepjes van 2 of 3 bij 2 docenten geroepen

    daar vertel je om ste beurt één en ander over jezelf en ga je engels praten (stelde niet zoveel voor)

    Vervolgens wordt er een eerste selectie gemaakt

    Er worden mensen weg geroepen en die worden in andere lokalen geplaatst ieder lokaal krijgt te horen of ze door gaan naar de volgende ronde

    daarna krijg je individuele gespreken met mentoren (die dus allemaal ook zelf vliegen en purser zijn)

    Dat gaat meer over je prive situatie zo van hoe staat je familie/ vriend er tegen over

    hoe zie je jezelf over 3 jaar slechte goede eigenschappen etc. Eigelijk alle vrgan die je bij een ‘normale’werkgever ook zou kunnen verwachten. En wat zou je doen in een pebaalde moeilijke situatie.

    Ehhhhhh volgens mij ben ik er wel zo

  • Ans

    Hallo DSI!

    Vind het super dat je zo in detail het werk bij transavia beschrijft! Ben zelf na de tweede ronde afgevallen bij KLM…..Engels was perfect en rollenspel ook, ik was representatief etc etc maar ik had Ik had teveel ambitie en was te gedreven!!

    Je kan maar ergens op afgewezen worden, ik heb HBO management opleiding en heb inderdaad een grote ambitie om te gaan vliegen. Ik heb al van meer mensen gehoord dat ze je soms afwijzen omdat ze bang zijn dat je na een jaar weer vertrek of omdat ze bang zijn dat je als manager niet kan omgaan met de orders van pursers met een lagere opleiding!! Sorry ik vind het belachelijk en stond ook met mijn oren te klapperen….. Ik wil het nu graag bij transavia gaan proberen en ik zal mijn best moeten doen niet te gedreven over te komen !! hihihih wat een grap he!

    Maar zo te horen is de selectie vergelijkbaar….

    Mocht ik op gesprek uitgenodigd worden dan trek ik je nog wel even aan je jasje want vind het leuk verhalen van andere maatschapijen te horen.

    Alvast heel erg bedankt

    groetjes

  • DSI

    gemotiveerd is het halve werk

    goed voorbereid ook

    ja het is natuurlijk belangrijk dat je goed met mensen om kunt gaan en ook dat je goed en nauwkeurig orders kunt opvolg

    Het is natuurlijk nooit verkeerd om op de juiste momenten in te kunnen springen wanneer dat nodig is al moet je tijdens je opleiding proberen niet haantje de voorste te willen zijn

    Mij heeft dat ondanks dat ik voordat ik vloog leidinggevende was nooit in de problemen gebracht

    Er is altijd wel iemand boven je ook in het bedrijfsleven

    Zelfverzekerd zijn

    het eerste seizoen heb ik alles over mij heen laten komen en gekeken wat ik van de meer senior stewardessen II of III jaars kon leren

    Heerlijk idee toch dat als je naar huis gaat de deur achter je dicht trekt en denkt zo dat zit er weer op en dat je aan jezelf kan denken

    KLM is wel wat moeilijk sosm hier en daar

    Ik was toen ookbij Martinair afgewezen omdat ik al te senior zou zijn en te koeltjes over kwam (aldus mevr Schruerder). Terwijl Trans zich afvroeg waarom ik niet in het blauw of rood ging vliegen omdat ik een echte stewardess was in hun ogen

    Je kan natuurlijk altijd over je vorige sollicitaties na blijven denken maar je kunt het ook positief benaderen en denken nu kans nieuwe ronde

    Mochten ze er naar vragen kun je natuurlijk wel aangeven dat je het elders al hebt geprobeerd zonder succes maar dat je blijft proberen omdat dit is wat je echt wilt (lekker gemotiveerd)

    wat leeftijd betreft ik had iemand in mijn ini van 45 (vrouw getrouwd en 2 kindjes) en die ging er helemaal voor en die vliegt volgens mij nog steeds

    158m en max maatje 44 is wel een vereiste

    wat uiterlijk betreft Trans let niet op mensen die de schoonheidsprijs net niet hebben gehaald

    Mijn invlieg stess was een mooie meid ondanks je een liteken zag bij haar lip (was vroeger aan een hazenlip geopereerd)

    Het gaat om je voorkomen motivatie en uiterlijk verzorging

    En persoonlijk vind ik dat bij Trans echt mooie mensen werken omdat ze allemaal hun best doen er zeer verzorgd uit te zien

    Dus schoentjes gepoetst haar in de krul lipjes gestickt en keurig gestreken kleding helpt je al op weg

    Ik denk dat dat wel voor alle maatschapijen geldt

    want wees nu eerlijk wat/ wie is nu echt mooi/ beeldschoon daar vershillen de meningen toch over

    Ik hoor het wel mocht je vragen hebben

    voor nu succes

    nu nog maar hopen dat KLM mij wel op de grond wil hebben

  • Ans

    He DSI,

    Ik maak me niet druk om mijn verzorging of engels etc maar het is soms zo moeilijk in te schatten wat ze nou willen! De vrouw van mijn neef vliegt al jaren bij KLM en nu op de grond en zij zei dat ik helemaal KLM was en perfect in de bedrijfscultuur pas maar ja zij kent me al jaren en de selecteurs zien je 45 min. en dat is soms zo frustrerend!

    Terwijl de vrouw van een vriend van mijn vader al jaren bij KLM purser is terwijl ze eerst bij transavia had gesolliciteerd en daar was afgewezen!

    Tip voor je sollicitatie bij KLM: bedenk concrete voorbeelden bij elke eigenschap (flexibel. service gericht etc etc) want ze selecteren aan de hand van de STAR methode….. dus voorbeelden voorbeelden en nog eens voorbeelden! Deden ze dat bij trans ook? of was dat wat meer relaxt? Kreeg je ook een rollenspel?

    Succes en laat even weten hoe het is gegaan!