Hallo allemaal,
Ik heb jullie de afgelopen weken stilletjes gevolgd omdat ik ook aan het solliciteren ben.
Ik ga binnenkort ook op gesprek en heb het telefonsich intervieuw al gehad.
Ik beloof jullie uitgebreid verslag te doen van mijn eerste gesprek (grond stess.).
Ik heb al wel gevlogen voor een andere maatschappij (trans). Het vliegen zit mij in het hart. Je vindt het leuk of het ligt je helemaal niet. Omdat ik het vliegwereldje mis ben ik weer gaan solliciteren maar dan op de grond.
Het contact met de vakantiegangers is vaak erg leuk. Al heb je soms wel te maken met gestressde families want die zijn dus pas op vakantie op de plaats van bestemming en die stress die voel je.Ook de mensen met vliegangst kom je bij het inchecken al tegen. Het is vaak zo dat zij al een stuk in hun kraag hebben( dronken). De zakenmensen zijn weer heel anders want die moeten gewoon van A naar B en wel nu en snel. Soms kan daar niet eens een lachje vanaf.
Hier kan je zo zelf je sjeu aan geven. (houd je hoofd koel bij alles wat je doet).
Je moet van mensen en hun bijzonderheden houden om dit werk leuk te vinden. Ook als mensen niet aardig tegen je zijn moet je niet snel van je stuk worden gebracht. Je moet dus je mannetje kunnen staan en het kaas niet van je brood laten eten. Een duidelijke stem en goed ABN is een vereiste net zoals goed verstaanbaar engels.
Een plat amsterdams accent bijvoorbeeld of een heel zacht piep stemmetje is niet handig in een dergelijke functie.
Voor Trans ben ik wel heel vaak instap stess geweest (dat is dus bij /aan de gate in de restricted area). Heel leuk maar soms ook niet. Je hebt er altijd wel vervelende mensen tussen zitten. Want vlak voor het instappen moet je soms ook hele grote bagage stukken van de passagier (af/)overnemen omdat die echt niet mee kunnen aan boord maar in de belly van het toestel horen. Daar kunnen sommige mensen heel boos over worden.Zij hebben immers veel geld moeten betalen voor hun ticket! (net als alle andere pax). En dan moet je dus proberen je hoofd koel te houden, vriendelijk te blijven en andere passagiers de gelegenheid geven om rustig aan boord te laten stappen. Daar moet je tegen kunnen. Verder is het instappen een werkje waar je je kop wel bij moet houden want het moet snel gebeuren maar ook met een smile.
Denk niet te licht over het vliegen want buiten alle werkzaamheden aan boord om is het lichamelijk erg zwaar. (1 knie buiging in de lucht is bijvoorbeeld gelijk aan 6 op de grond! zo ook met sterke drank).
Ook moet je tegen het onregelmatig opkomen kunnen.
Denk bijvoorbeeld aan het mooie weer van de afgelopen dagen. Als je je dan moet melden om 3 uur s'ochtends dan moet je dus voor die tijd aan je slaap zien te komen! En je weet dat je ongeveer 13 uur of soms zelfs langer op de been moet staan (dat is dus incl.opstaan, aankleden, melden, rondje, flight safety, rondje briefing, naar het toestel, toestel binnen op flight safety controleren, alles klaarzetten (MAP) aan boord, pax in laten stappen, vliegen incl. service, uitstappen, helpen met schoonmaken, weer MAP opnieuw bevoorraden, instappen, keren, vliegen, service aan boord, uitstappen, na biefing, afmelden en naar huis gaan) . Dit zorgt er voor dat je weerstand niet altijd optimaal is. Als je vliegt kun je niet hees zijn of verkouden. Dan kan je niet vliegen. Als je hees bent ben je flight saftey wise niet veilig (bij een evacuatie moet je immers schreeuwen en heb je niets aan een piep stem)en verkouden zorgt er voor dat je niet goed je holtes kan klaren en daar heb je alleen maar last van tijdens het dalen en opstijgen en keren op een ander station duurt meestal maar 30 minuten.De huistuin en keukenmiddeltjes werken niet altijd en mag je ook niet te lang en te vaak achterelkaar gebruiken.Gezond eten en voldoende slaap en een goede conditie is dus heel belangrijk.
Dit was dus niet wat mij nekte maar wel een chronische verkoudheid. wat betekende dat ik niet goed kon klaren. Bij de KNO heb ik toen buisjes in laten brengen zodat de lucht die achter mijn trommelvliezen kwam en de druk veroorzaakte weg kon.
Misschien heb je zo een beetje een beeld van het werk. Niet negatief bedoelt maar wel iets waar je rekening mee moet houden.
Misschien worden er heel wat vragen die jullie hebben een beetje beantwoord.
Toevallig vond ik het KLM CAO boekje op de site van de FNV
http://www.cnvbedrijvenbond.nl/renderer.do/menuId/3738/sf/3854/returnPage/3854/itemId/5603/realItemId/5603/pageId/3854/instanceId/3934/
Succes allemaal!