CHERYL "NOODKREET"

• maria

Hi there Cheryl!

Zo blij als ik was (en zeker ook nog steeds ben) dat ik aangenomen ben als grond-stewardess, er hangt nu toch wel een donderwolk(je?) boven mijn hoofd.

Ik heb namelijk het AD (Algemeen Dagblad) van zaterdag 5/8 gelezen en daar staat op de voorpagina met grote letters dat de Grond-Stewardess gaat verdwijnen en wel binnen nu en 5 jaar! Verderop in de krant staat een uitgebreid verhaal wat op hetzelfde neerkomt, namelijk dat door automatisering de functie van grond-stewardess binnen 5 jaar geheel overbodig zal zijn! (zie natuurlijk ook al de self check-in kiosken)

Je begrijpt waarschijnlijk wel Cheryl, dat ik toch wel schrik van zo'n verhaal! Ik heb nu een vaste baan, 3 kindjes en een koophuis (nieuw te bouwen, moet nog opgeleverd worden eind van het jaar) DUS.. kortom: Ik moet wel een inkomen hebben, nu maar …over 5 jaar ook nog!

Kun jij mij hieromtrent iets meer vertellen?

-Zijn er al geluiden dat men straks overbodig zal zijn?

-Ga jij daarom naar Cabine?

-Heb jij wel een vast contract?

- etc etc.

Ik vind het daarom nu toch moeilijk worden, want ik wil niet mijn kop in het zand steken! Om te gaan vliegen is voor mij geen optie, omdat ik dat met 3 kindjes niet echt fijn te combineren vind en ik heb ook wat KNO (Keel, neus en oor) problemen, dus vandaar dat ik hier niet voor kan kiezen.

Ik vind het geen probleem om enigszins een “risico” te nemen, maar als ik nu eigenlijk van te voren al weet dat je misschien na je 1e jaarcontract wellicht nog 1 of ten hoogste 2 keer een verlenging van een jaar krijgt en dat het daarna finito is, tja dan vind ik dit risico best wel groot te noemen!

Ik hoor heel graag weer van je!! (eveneens op mijn vragen in onze vorige reacties, zie +/- 5 pagina's terug!)

Alvast hartelijk bedankt Cheryl, ik hoop dat je wat gunstige antwoorden voor me hebt!!

Groetjes,

Maria

• San

Hoi Maria,

Geen Cheryl, maar ik werk momenteel wel voor KLM op kantoor bij de helpdesk van de website. Via de website kan men inchecken, maar dit is lang niet altijd mogelijk.

In veel gevallen kan het wel bij de self service kiosken. Maar wat als iemand rolstoelassistentie nodig heeft? Als een kind van onder de 15 alleen reist? De bagage kan niet automatisch ingecheckt worden, zeker die met bijzondere afmetingen niet. Bij het ticket office en bij de transfer balies zijn mensen nodig die kunnen nadenken, een computer kan lang niet altijd alles oplossen. Bij de gate zijn er grondstewardessen nodig die kijken of er geen mensen instappen met 70 kilo handbagage en om te boarden.

Ik geloof wel dat er minder grondstewardessen nodig zullen zijn, maar het feit dat ze nu nog zoveel mensen aannemen zegt voor mij genoeg. KLM is een goede werkgever, en als er gereorganiseerd moet worden, regelen ze het echt wel goed voor je hoor, dus over die hypotheek hoef je je ook niet druk te maken.

Dit is mijn visie, ik hoop dat het je enigszins gerust stelt.

Groetjes Sanne

(Stess in spe)

• maria

Hi Sanne,

Bedankt voor je reactie! Dit stelt me enerzijds inderdaad weer enigszins gerust! Aan de andere kant: KLM biedt mij in eerste instantie een jaarcontract, wellicht wordt dat nog 1 of 2 keer verlengd, maar KLM verplicht zich tot niets tegenover mij. Ik ben immers niet in vaste dienst, dus als er gereorganiseerd wordt zullen ze zeker dit proberen zo goed mogelijk te regelen, maar dan denk ik dat zij dit vooral doen voor de mensen in vaste dienst. De mensen die dan op dat moment een jaarcontract hebben, krijgen denk ik dan te horen, dat het contract niet verlengd wordt.

Kijk, ik wil niet zo “doemdenken”, want ik ben ZO BLIJ met het feit dat ik aangenomen ben bij KLM, maar nogmaals ik wil ook niet mijn kop in het zand steken. Ik ben echt wel bereid om een bepaald risico te nemen. (mijn baan op dit moment is sowieso geen wereldbaan, maar wel vast met een vast inkomen)

Mocht je nog wat meer informatie hierover horen, dan hoop ik dat je me dit zeker even laat weten!

Groetjes,

Maria

• befly

Hai Maria,

Misschien moet je eens met iemand van een departement die hier meer zou kunnen over weten eens informeren?Ik begrijp je volkomen en er zit zeker een punt in maar stel voor om op zoek te gaan en de tijd daar voor te nemen om met de juiste persoon daar over te praten.Zeg gewoon dat je wil soliciteren voor grondstewardess maar dat je ook dat artikel in de krant heb gelezen en dat dat een beetje voor verwarring zorgt.Je zal zeker niet de enige zijn.Gewoon op zoek gaan naar de juiste persoon bij KLM die daar iets meer uitleg zou over kunnen geven.Volledig afschaffen zullen ze nooit doen.Wat ze wel eventueel kunnen doen zijn diensten oprichten die onder KLM zelf vallen en dat de gate agent alles moet mee nemen en boarden zoals ook vb special assistance en die boarden, alleenreizende kinderen en of rolstoelpassagiers en dergelijke.Dat gebeurd bij ons in België ook.Maar volledig afschaffen kunnen ze niet de veiligheid tijdens het boarden is ook van belang en inderdaad de handbaggage ook.

Veel succes,

Groetjes

• maria

Hallo Befly,

Dank voor je antwoord! Ik ga inderdaad nog verder op zoek naar iemand binnen de KLM die mij hier echt iets met zekerheid over kan zeggen. Ik ben namelijk al aangenomen en zal rond november gaan beginnen met de opleiding. Dus enige spoed is wel geboden, zodat ik dit nog wel even goed kan overdenken! Ik heb nu namelijk wel een vaste baan, sowieso geen echt leuke baan, vandaar dat ik heb gesolliciteerd, maar ja ik wil wel verzekerd blijven van inkomsten.

Groetjes,

Maria

• befly

Een andere optie is dat je gedurende ( indien je voor KLM gaat) die 5 jaar je toespitst op talen.Hier in België is dat zeer belangrijk dat je nederlands,frans en engels kent,ben je daar bij nog een andere taal machtig zoals vb spaans,italiaans duits dan heb je als KLM inderdaad gaat afbouwen meer kans om bij de andere ground handling maatschappijen te gaaan werken.Zoals Aviapartner ook in nederland of vb Iberia en andere.Het beste is natuurlijk als je zelf voor een eigen vliegmaatschappij kan gaan werken dan voor een handling maatschappij.Plus voor jezelf is het ook fijn.Ik weet dat dit met kinderen een hele opgave is en niet zo evident is maar op lange termijn loont het toch de moeite.Je moet altijd zien dat je net dat ietsje meer hebt dan je collega's.Het klinkt misschien niet collegiaal maar als het noodlot toeslaat gaat ieder toch voor zich.Het is een ervaring die ik heb binnen de luchtvaart,heb al 2 faillisementen mee gemaakt,ben altijd terug kunnen beginnen binnen een termijn van 1 week.Maar het is een microob eens dat je binnen de luchtvaart hebt gewerkt.

Ik kan je alleen maar mijn ervaring mee geven.

Lukt het in amsterdam niet dan misschien een maatschappij in roterdam of eindhoven.Ik weet natuurlijk niet waar je woont.

Enfin heel veel succes.

Hou ons op de hoogte.

Groetjes.

Als je het echt wil doe het gewoon.Eens je deze ervaring hebt geraak je al sneller binnen bij een andere maatschappij.

• maria

Hi Befly!

Bedankt voor je advies!! Ik ga sowieso zoeken naar de juiste man/vrouw binnen KLM om de vragen die ik heb te beantwoorden! Ik hoop dan in ieder geval meer te weten mbt wat ik gewoon kan verwachten en dan is het aan mij om de keuze te maken, ga ik ervoor of niet!

Mijn gevoel zegt: Tuurlijk, maar mijn verstand twijfelt nog een beetje!!

Groetjes,

Maria

• Cheryl

Hey Maria,

ik heb het artikel zelf niet gelezen, maar ik heb gisteren een beetje op het internet gekeken en las er wel iets over. Ik moet je eerlijk zeggen dat het me een beetje verbaasd. Ik heb hier namelijk absoluut nog niks over gehoord. Ik weet wel dat die apparaten er staan, maar ik weet ook dat passagiers hier niet over te spreken zijn. En ook dat de grondstewardess bij KLM niet zo snel zal verdwijnen. Er blijven mensen waarbij de check-in niet lukt, mensen die assistentie nodig hebben, talloze voorbeelden waardoor de persoonlijke check in zal blijven. Maak je er maar niet druk om hoor, maar ik zal wel even voor je rondvragen.

De reden dat ik weg ga bij de grond is omdat ik altijd al wilde vliegen, maar tijdens mijn studie kon het nog niet, dus ben bij de grond begonnen naast mijn studie. En nee, ik heb geen vast contract, dat moet ik wel toegeven. Maar ik heb ook een aparte regeling, omdat ik nog studeerde kon ik niet standaard 20 of 30 uur per week werken, dus ik werk flexibel. Maar ik ken mensen die vorig jaar een vast contract hebben gekregen en die nu al gate-agent zijn. Op het moment is KLM echt flink vaste contracten aan het uitdelen. Dus ik zou me niet al te druk maken als ik jou was. Waarom kom je binnenkort niet eens langs op de vloer? Dan kun je ook praten met andere collega's van me.

• maria

Hi Cheryl,

Weet je, ik wil deze baan zo graag! Maar tegelijkertijd weet ik ook dat je het automatiseringstijdperk niet tegen kunt houden!

Ik stel het zeker op prijs als je een beetje rond wilt vragen. Maar het verbaast mij eigenlijk ook, dat er op de “werkvloer” momenteel niet meer bekend is c.q. over gesproken wordt!

Wanneer het eenmaal in de krant(en) staat dan is het doorgaans intern wel bekend.

Denk jij dat het een goed teken is dat KLM nu vaste contracten geeft? Wellicht zal een aantal grondstewardessen/gate-agents blijven bestaan, diegenen met de vaste contracten dus, maar het aantal die in eerste instantie een jaarcontract hebben gekregen kunnen uiteraard zomaar te horen krijgen dat het contract niet meer verlengd zal worden. Dan zullen de vaste stewardessen/gate-agents taken kunnen uitvoeren zoals assisteren bij de self check-in, boarden, rolstoelers naar de gate brengen etc.

Ik denk nu misschien wel erg ver door, maar goed, het houdt me toch wel bezig! Terwijl ik dit eigenlijk helemaal niet wil, ik wil gewoon denken: HEERLIJK ik ben aangenomen en ga beginnen in november!! (enerzijds moet het heel gek lopen wil ik toch niet gaan beginnen bij KLM hoor!, dar ben ik veel te enthousiast voor!!)

Ik hoop dat je me wel een beetje begrijpt.

Het lijkt me in ieder geval heel leuk om eens alvast op de werkvloer te komen kijken en met jou en met mijn (toekomstige) collega's te praten/kennis te maken!!

Dank hiervoor!

Heb je mijn vorige bericht ook nog gelezen?(+/- 6 pagina's terug, re-motivatie grond-stewardess)

Nogmaals thanx en ik hoop weer van je te horen!!

Groetjes,

Maria

x

• Cheryl

Hey Maria,

niemand heeft hier nog van gehoord, zelfs de teamleiders niet! Dus ik ben echt benieuwd hoe de krant aan die informatie komt!

Over de vaste contracten, ik was zelf echt heel erg verbaasd maar ik heb van de week een vast contract aangeboden!! Ik heb hem niet aangenomen hoor, want ik ga natuurlijk vliegen, maar was wel blij dat ik dat zo hoorde. Welke vragen had je nog meer? Want ik heb wel gekeken een aantal pagina's terug, maar kon niks zien. (Misschien heb ik eroverheen gelezen hoor) Maar dat is in het kort even de informatie die ik je kan geven over je contract. En het is natuurlijk logisch dat je je hier druk om maakt en informatie wilt hebben van iemand die dicht bij het vuur zit! Zou ik ook zijn!! Laat me verder weten wat je nog wilt weten.

Groetjes, Cheryl