leeftijd

• lieke

Hallo allemaal, Sinds ik begin augustus heb gesolliciteerd bij de KLM lees ik af en toe dit forum.

Ik vind het erg leuk om vragen en reakties te lezen. Zelf heb ik ook een vraag, hoeveel mensen van boven de 40 hebben gesollicteerd en zijn er doorgekomen?

Op 6 september heb ik mijn gesprek bij de KLM. Heel spannend maar ik ben zeer gemotiveerd ben alleen toch een beetje bang voor mijn leeftijd.

Lieke

• Evelina

hallo lieke,

leeftijd is tot nu geen enkel probleem geweest

waar ik gesolliciteerd had heb ik ook een uitnodiging van gehad

ben zonder problemen door de eerste ronde heen gekomen bij klm (waar mijn voorkeur naar uitgaat)

'levenservaring' en werkzaamheden tellen veel meer heb ik ervaren

bij klm schijnt een diversiteit aan leeftijden te zijn en dat vind ik juist fijn

itt bij bijv. ryanair waar de meesten tussen 21-26 jaar schijnen te zijn (heb ik vernomen, spreek dus niet uit ervaring)

lekker solliciteren dus, als ik door de tweede ronde kom weet je in iedergeval dat er 1 40+ alvast bij zit

succes de 6de en groetjes van evelina

• lieke

Hallo Evelina,

Goed te weten dat er meer aan hun “tweede” jeugd beginnen. Wanneer ga jij voor het gesprek bij KLM. Ik ken nog iemand die ook boven de 40 is en door naar de tweede ronde. Ik weet dat levenservaring zwaar meeteld want tijdens mijn ronde bij Ardecco viel een meisje om die reden af(ze zou te weinig levenservaring hebben). Zodra ik iets weet hoor je het nog wel.

En ook succes bij dat tweede gesprek. Wat zijn jouw werkervaringen zoal?

Groeten, Lieke

• elisa

Hoi Lieke,

Mag ik dan naar jouw leeftijd vragen?? Ikzelf ben 45 en overweeg ook om te solliciteren.

Groetjes,

Elisa

• lieke

Hallo Elisa,

Ja hoor dat mag je best vragen, ik bracht tenslotte het onderwerp zelf op,ik ben 43.

In de wandelgangen heb ik gehoord dat iemand van 46 een zeer goede indruk gemaakt heeft en nu ook voor het gesprek met de KLM door is.

Dus Elisa gauw reageren want 4 september is de sluitingsdatum van de sollicitatie ronde.

“Aging is a matter of the mind if you don't matter it doesn't mind”.

Groeten, Iieke

• Deborah

Ik heb zelf dit jaar twee keer gesolliciteerd bij KLM, zowel voor de cabine als de grond. Beide keren ben ik afgewezen vanwege mijn leeftijd (ik ben 22) en gebrek aan levenservaring. Je ziet het ook wel als je op schiphol rondloopt. Bij KLM werken toch vooral ‘oudere’ dames, terwijl het personeel van Transavia (dat ook van KLM is) veel jonger is. Dus dat is toch het imago dat de KLM wil hebben. Ik denk dus als je ouder bent je een grotere kans maakt op een baan bij KLM, en ben jonger dat je dan een kans moet wagen bij een jongere maantschappij zoals Transavia.

Heb zelf nu besloten om geen carriére meer te ambiëren in de luchtvaart (die levenservaring heb je er immers na een jaar toch niet bij). En ik zou jonge mensen die graag stewardess willen worden om toch een opleiding te gaan volgen die in de richting gaat van toerisme, dienstverlening en hospitality (dat is ook de tip die ik meekreeg van KLM), dan maak je toch net iets meer kans dan iemand die geen opleiding heeft gevolg. Maar ik denk inderdaad ook dat vooral voor de KLM levenservaring een heel belangrijk punt is. Niet te licht opnemen, want dit is echt het punt waarop ze beslissen of ze verder met je gaan of niet.

• Marko

NOu levenservaring/ werkzaamheden tellen echt niet mee want ik heb veel gereisd, paar landen gewoond, al me functies kwam ik in aanraking met gasten/ klanten, diverse cursussen gevolgd (en diploma) zoals psychologie, sociale vaardigheden, spreek 4 talen, en nog 2 minder vloeiend, heb in paar landen gewoond, eigen zaak al gehad dus is geen kritiek maar ben net zelf afgewezen bij de KLM dus ik ben het echt niet met je eens dat levenservaring/ de werkzaamheden niet het belangerijkste is want die bezit ik ook….

En wil dit graag tegen anderen zeggen , voordat zij dat wel denken bij je bericht en nogmaals; Is geen pers. aanval hoor!

Succes allemaal!

gr. Marko

• KLMstes

Werk inmiddels al bijna 15 jaar bij de KLM, destijds net 21 geworden. 2 vriendinnen van me, waren zelfs nog 20 tijdens de cursus.

In de loop van de tijd is het aannamebeleid en de functieomschrijving, alsmede de hele luchtvaart natuurlijk enorm veranderd, en worden er in de loop der jaren steeds ‘andere’ eisen gesteld.

Wel moet ik constateren dat tegenwoordig de gemiddelde leeftijd een stuk hoger ligt. (dat scheelt, ben ik nog steeds representatief) Vroeger heel lang altijd vaak de jongste in de bemanning geweest, en nu, na zoveel jaar, nog regelmatig (lang) niet de oudste. Van cockpit collega's hoor ik vaak dat ze ervaren dat de gemiddelde leeftijd toch echt boven de 30 ligt, zo om en nabij de 35.. maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen jonge mensen werken of worden aangenomen.

Bereid je goed voor, ga desnoods naar een bureau om wat communicatie technieken te oefenen (90% succes)

Idee: (Ineke) Rietveld in Warmond (bij Leiden) Zij weten wat er gevraagd wordt, en kunnen je erg goed voorbereiden. Kun je tevens KLM laten zien, wat je voor je baan overhebt, en dat je je goed hebt voorbereid. … Het is maar een idee….

• cin

Rietveld in Warmond staat ook op deze stewardess.startpagina.nl.

Zie Assessment “assessment KLM”.