Ik heb een aantal dingen gehoord over roosters e.d., ik weet niet of het juist is, maar ik denk van wel. Het is niet zo dat je 40 uur vliegt per week. Maar als je Europa vliegt (alles op basis van een fulltime dienstverband) vlieg je 6 dagen en ben je 3 dagen vrij, of je vliegt 5 dagen en ben je 2 dagen vrij. In die 5 of 6 dagen is het mogelijk om 1 of meerdere overnachting te hebben, maar ook dat je elke avond thuis komt. De eerste 5 maanden vlieg je alleen Europa en is dus erg pittig. Maar ik heb ook gehoord dat je door personeels te kort ook al eerder op ica vluchten wordt ingezet.
Bij een ica vlucht hangt het van je bestemming en het aantal tijdzones af hoelang je na je vlucht vrij bent. Enkele voorbeelden; Chicago, 3 dagen weg, 4 dagen vrij.
Houston, 3 dagen weg, 5 dagen vrij. Los Angeles, 3 dagen weg, 7 dagen vrij.
Tokiyo, 3 dagen weg, 9 dagen vrij.
Je schijnt ook redelijk je eigen rooster te kunnen samenstellen, d.m.v. het doorgeven van bepaalde voorkeuren en het aanvragen van vluchten. In die eerste 5 maanden zal dat waarschijnlijk niet van toepassing zijn en vlieg je volgens een gegeven rooster.
Misschien kan iemand die voor KLM vliegt bovenstaand verhaal bevestigen of ontkennen???? Want ik ben, net als zovelen ook erg benieuwd…