sollicitatie

• ester

Ik ben een 40 plusser en heb juist gesolliciteerd via het sollicitatieformulier. Ik vind het nu al spannend. Ik heb een diploma in de verzorging en heb gehoord dat dat een pre is. Alleen mijn engels is niet je van het. Als je op gesprek mag komen wat zijn dan zo ongeveer de vragen die ze stellen? Moet ik me daar nu al op voorbereiden of het allemaal eerst maar eens even afwachten.

• lisa

Hoi Ester,

gewoon het hele forum doorlezen is al een heel goed voorbereiding. Maar op mijn Engels zou ik dan toch maar even oefenen… Daar hechten ze (logisch)veel waarde aan… Je kunt best een Engels verhaaltje voorbereiden. Het gaat bijna altijd over je vakantie/weekend/vrije tijdsbesteding etc…

Succes!!

• lieke

Hoi Ester,

Leuk te horen dat nog een 40 plusser zich heeft aangemeld.

Succes

• jack

Een verhaaltje voorbereiden lijkt mij geen goed plan.Ik moest in het engels uitleggen hoe ik me op de solli had voorbereid, dat is toch wel een heel ander verhaal dan over je vakantie vertellen.Je kunt je er gewoon niet op voorbereiden omdat je niet weet wat ze aan je gaan vragen in het engels. Ze hechten veel waarde aan je engels, en letten vooral op of je de woorden in goed zinsverband kan vertellen en of het klopt met verlden tijd etc. succes!

• Evelien

Ik zou gewoon heel hard oefen door bijvoorbeeld films zonder ondertiteling te kijken, Engelse boeken/tijdschriften te gaan lezen en bijvoorbeeld afspreken met je partner (?) dat je elke dag verplicht een uur Engels met elkaar spreekt. En altijd een woordenboek erbij houden, dat als je iets niet weet, dat je het dan op kan zoeken!

• ester

Bedankt voor de tip. Ik zal maar hard gaan oefenen want hoe langer en hoe meer ik er over denk hoe minder mijn engels word. Voor mijn gevoel spreek ik redelijk engels maar of de grammatica ook goed is. Weet jij trouwens hoe lang het duurt voor je antwoord krijgt op je sollicitatie? en heb je dan nog eventueel genoeg tijd om je daarop voor te bereiden?

• Evelien

Ik werd binnen een week gebeld na het verzenden van mijn brief. De afspraak werd voor 6 dagen later gemaakt. Al met al, was dat ongeveer anderhalve week na het insturen van mijn sollicitatie.

Ik weet niet hoe goed of slecht jou Engels is, maar als je je heel erg op 1 taal focussed dan zou het wellicht moeten lukken. Ik ben Engelstalig opgevoed, dus had er weinig moeite mee, maar met de bovenstaande tips heb ik in het begin wel Nederlands geleerd.

• Evelina

Hallo Esther,

Ik had het volgende gedaan, nml een advertentie bij de albert heijn opgehangen.

welke leraar engels of native speaker kan mij helpen met het voorbereiden van klm sollicitatie om te beoordelen hoe goed or bad mijn engels is. (tegen vergoeding)

Verder geen naam eronder alleen mijn 06 nummer.

Ik heb geluk gehad er heeft een native speaker op gereageerd die ook nog eens leraar was.

Ik heb 3x een uur les van hem gehad, teksten gelezen en over koetjes en kalfjes gepraat.

Aantal tips gehad mbt werkwoordsvormen en uitdrukkingen om geen al te grote vergissingen in een zin te maken.

Zijn conclusie was dat mijn engels zeker voldoende was om naar de uitnodiging te gaan.

Ben toen toch wat zekerder naar mijn sollicitatiegesprek gegaan als je weet dat het ergens op lijkt en klinkt wat je zegt.

Heb 22,50 euro per les betaald en dat was het in mijn geval zeker waard, het was een goede leraar.

Bij een talenburo zou ik bij 1 op 1 voor een half uur 37,50 moeten betalen.

Dus misschien een idee voor jou om eens over te na te denken.

Of als je een advertentie eng vind eens bij een talenburo te informeren

Groetjes en succes

Evelina