flight safety examens

• claudia

Hoi !!!

Ik zou graag wel iets willen weten. Is de interne cursus die je krijgt bij de luchtvaartmaatschappij in het Engels of Nederlands. en de examens??? En dan heb ik he tmet name over de les en leerstof. Nederlandse literatuur leert toch wat sneller dan engels vandaar…

en hoe zit dat bij Arkefly/ Martinair? Transavia???

IK hoor graag van jullie

doeg

• W

Bij ArkeFly is alles in het Engels. Het is goed te doen, maar wel veel. Echt stampwerk! maar als je je drie weken lang 100% inzet dan moet het je lukken. Succes!

• KLMstes

Bij de KLM is het gehele FSM in het engels.

Antwoorden mogen zowel in het Nederlands als Engels, of een combinatie daarvan gegeven worden (mocht je bv. 4 stappen moeten opnoemen om de slide los te koppelen) De comando's moeten altijd precies worden weergegeven, en die zijn allemaal in het engels. Dit zijn altijd veel terugkomende vragen, elk jaar weer.

Ook dien je alle locaties van de waterblusser, halonblusser, bijl, boeken, first aid kit, AED, medical kit, megaphone, handboeien, touw/mes te kennen en dit bij elk vliegtuigtype aan te geven in een plattegrondje (ze vragen niet alles bij elk type, maar hier kunnen ze een selectie uit maken)

• Anouck

Hallo W,

Als ik het goed heb opgemaakt uit je berichtje vlieg of vloog je bij Arke.

Ikzelf ga in oktober met de cursus beginnen en ik had een vraagje over standby vluchten. Ik woon nu zelf nog in Breda en wil wel woonruimte gaan zoeken in de buurt van schiphol, maar ik laat dan wel mijn vriend achter die in verband met zijn studie niet kan verhuizen. Sta je vaak stand by en weet je echt pas een half uur van te voren dat je naar schiphol moet sjeezen? En zijn er standby adressen waar je eventueel kan verblijven tijdens een standby?

alvast bedankt

• ramon

hi anouck,

bij arkefly sta je enorm vaak standby. ze gebruiken stb meestal als ze even qua rooster niet weten wat ze met je aan moeten. ik ken veel meiden die een stb kamer in aalsmeer hebben. in het winterseizoen word je minder vaak opgeroepen en meestal zie je het al een aantal uur van tevoren op je rooster staan. maar, ik ervaar de enorme hoeveelheid stb's wel als een minpunt!

• cin

Hi ramon,

Leuk dat je ff antwoord! Hoe lang vlieg je bij ArkeFly?

• ramon

een aantal jaar alweer! wel met veel plezier hoor. absoluut! maar een behoorlijke dosis flexibiliteit heb je wel nodig bij deze airline. bijvoorbeeld als het gaat om lege dagen invullen met onmogelijke standby's. ze hebben trouwens weer volop mensen nodig; dus steward(essen) in de dop…… de stops zijn in ieder geval altijd erg leuk en goed geregeld.

• Anouck

He Ramon,

Ik ben al aangenomen bij Arke en heb ook al zo goed als een kamer in Amsterdam, ben gisteren gaan kijken! Zeker als ik vaak standby sta lijkt het me weinig zin hebben om in Breda te blijven wonen. Dan moet ik heel de dag rond schiphol blijven hangen en om mijn dagen nou op een kamertje in aalsmeer te slijten daar voel ik ook weinig voor! Misschien een brutale vraag maar hou je iets over per maand? Voor het salaris doe ik het duidelijk niet maar krijg je wel betaald als je standby staat? En ze zeggen dat bruto neto is maar zie je die 1400 ook echt iedere maand op je bankrekening staan?

Alvast bedankt!

• W

Dit is wisselend. In de winter zeker niet omdat je dan minder IT's doet waarop je dus bar vergoeding krijg enz. In de zomer hadden ze 30 euro opkomstvergoeding netto op je salaris, maar dat gaat er in november uit. 1400 euro is idd wel erg laag ja. Ik heb gevlogen bij Arkefly moest helaas vanwege gezondheidsredenen opzeggen, maar het is echt een hele leuke maatschappij veel jonge mensen. Veel plezier met vliegen daar he! Ik kijk met heimwee terug!

• ramon

mmmm ik zit zowel in de winter als de zomer tussen E 1500 en 1690 per maand. dit is inclusief daggeld vergoeding. volgend jaar zomer wordt het iets minder omdat de opkomstvergoeding voor europa vluchten komt te vervallen. op papier verdien je dus niks en in de praktijk valt het erg mee.