klc

• danielle

Al eerder veel over gesproken maar ik wil toch nog graag weten wat ze precies vragen/doen tijdens eerste gesprek voor Cityhopper. In ieder geval een stukje in het Engels maar verder? hoop dat iemand die geweesr is me dat kan vertellen en misschien zijn er meer die net als ik gesprek hebben…. thanx en iedereen die ook gaat.. succes

• W

Ik heb twee gesprekken gehad bij KLC. Het eerste heb ik als zeer positief ervaren. Zorg dat je ondanks je zenuwen en de voorbereiding op het gesprek enthousiast en spontaan overkomt. Ik had een leuk gesprek alleen ze had wel de tip voor mij om tijdens het tweede gesprek wat enthousiaster over te komen. Het Engels ging bij mij over mijn vorige werkgevers en waarom ik heb gekozen om de overstap te maken. Maar goed dat is geen garantie he! Ze kunnen echt vanalles vragen in het Engels dus daar kan je je niet goed op voorbereiden. Zo kunnen ze ook vragen over je laatste vakantie bijvoorbeeld e.d. Als je Engels gewoon goed is kan je over alles in het Engels praten en ik neem aan dat als je stewardess wilt worden dat je Engels gewoon goed is. Het tweede gesprek heb ik als zeer negatief ervaren en daarom ben ik ook niet zo positief over KLC. Ik had twee oude tange voor me die de hele tijd over het feit dat ik getrouwd was bleven zuren, wat m'n man ervan vond, ze vroegen of ik kinderen wilde en dat ze me wel snel met een kindje zagen. Echt belachelijk want voor hetzelfde geld kan je helemaal geen kinderen krijgen. Dus succes!

• Babette

Hai.. ik heb mijn eerste gesprek gehad en het is echt geheel niet erg. Een klein stukje engels.. wat dat is verschilt bij iedereen maar dat is zo kort.. verder is het ook niet heel eng hoor.. ze vragen wat kleine dingetjes maar deze ronde is niet heel uitgebreid vond ik. Het is 1 op 1 en je hoeft je totaal geen zorgen te maken.. Echt voorbereiden kan je er niet op.. Heb je de 2e ronde inmiddels gehad? die heb ik dinsdag en ik wilde net vragen of iemand miss weet wat ik dan kan verwachten…

Gr, Babette.

• danielle

Dank je voor je bericht. Begrijp ik hieruit dat je niet bent aangenomen? Ik ben getrouwd en heb een kindje, maar dat heb ik ook alemaal in sollicitatie formulier ingevuld. Ik moet 25 september dus we zulllen zien.dank je in ieder geval, Danielle

• danielle

Ik moet de 25e voor eerste gesprek en mijn engels is prima dus daar maak ik me geen zorgen over. Ben wel benieuwd wat dan precies het gesprek daarna inhoudt en hoe je je daar op kan voorbereiden. Dankje wel en jij succes voor tweede gesprek en laat maar even weten hoe het gegaan is na dinsdag.

succes

• J

Hallo W,

Vragen betr. je burgelijke staat, kinderwens, sexuele geaardheid e.d. behoren volgens het Min. van Sociale Zaken tot de “onbehoorlijke vragen” Tijdens een sollicitatiegesprek mogen daarover geen vragen gesteld worden. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zegt in voorlichtingsmateriaal over gelijke behandeling:

“Sollicitatiegesprekken zijn bedoeld om te beoordelen of een kandidaat voldoet aan de eisen die in de advertentie zijn genoemd. Het gaat erom of u geschikt bent voor de functie. Het mag hierbij niet terzake doen of u bijvoorbeeld man of vrouw, hetero of homo of autochtoon of allochtoon bent. Tijdens het sollicitatiegesprek mogen alleen vragen worden gesteld die relevant zijn voor de functie. Vragen over privézaken zijn zelden relevant en horen in een dergelijk gesprek dan ook niet thuis. Er mogen ook geen vragen worden gesteld die direct of indirect onderscheid maken. Een werkgever mag een sollicitant niet afwijzen omdat zij zwanger is. Vragen naar een kinderwens of gezinsomstandigheden kunnen leiden tot indirect onderscheid op grond van geslacht. In de praktijk blijken deze vragen vaker aan vrouwen dan aan mannen gesteld te worden. Tijdens het sollicitatiegesprek mag niet worden gevraagd naar uw gezondheid of naar uw ziekteverzuim bij de vorige werkgever.”

Het is voor de KLM misschien gedeeltelijk relevant hoe jouw thuissituatie is maar geheel en al jouw verantwoordelijkheid. Jij solliciteert niet naar de functie van stewardess als je er niet van overtuigd bent dat je het ook thuis geregeld krijgt. Ook de “tangen” van de KLM moeten zich aan de regels houden. Het is daarom niet gepast om sollicitanten zo door te zagen over hun thuissituatie en kinderwens.

Ik wordt niet vrolijk van jouw berichtje, ik moet nog voor mijn 2e gesprek……..

J.

• danielle

Wanneer moet jij voor 2e gesprek? Hoe ging jouw eerste?

• J

Ik heb niet bij KLC maar KLM gesolliciteerd. Mijn eerste gesprek was bij Content en dat ging heel lekker. Weet nog niet wanneer ik voor mijn 2e gesprek moet. Hoorde van een bekende die pas haar 2e gesprek heeft gehad dat ze haar helemaal niet naar haar “thuis situatie” gevraagd hebben. Misschien was “W” wel een uitzondering.

• cin

Hi W, of je getrouwd bent is niet van belang voor een sollicitatiegesprek. Heb je daar niets over gezegd? Bijv. het is niet relevant om deze vragen te stellen…..

• suzyklc

Hoi Babette,

Heb je berichtje gelezen en ik zit nog heel even in mijn proeftijd dus het is voor mij het nog niet zo lang geleden dat ik ook mijn 2e gesprek bij KLC heb gehad. Het gesprek wordt in ieder geval gehouden door 2 personen. Bij mij vroegen naar mijn vorige baan en mijn service gerichtheid. Tevens vroegen hoe ik omga met stress, sommige passagiers zijn natuurlijk niet altijd even aardig en vriendelijk. Ik denk dat het belangrijk is dat je jezelf blijft. Ik had na mijn 2e gesprek niet echt een goed gevoel omdat ze heel neutraal blijven ten opzichte van jouw antwoorden dus trek je daar maar niet zoveel van aan. Laatste tip: zorg dat je er netjes en verzorgd uit ziet, uiterlijke verzorging is ook erg belangrijk voor hun.

Heel veel succes en wie weet werken we nog eens samen.

Groetjes,

Suzy