Hallo W,
Vragen betr. je burgelijke staat, kinderwens, sexuele geaardheid e.d. behoren volgens het Min. van Sociale Zaken tot de “onbehoorlijke vragen” Tijdens een sollicitatiegesprek mogen daarover geen vragen gesteld worden. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zegt in voorlichtingsmateriaal over gelijke behandeling:
“Sollicitatiegesprekken zijn bedoeld om te beoordelen of een kandidaat voldoet aan de eisen die in de advertentie zijn genoemd. Het gaat erom of u geschikt bent voor de functie. Het mag hierbij niet terzake doen of u bijvoorbeeld man of vrouw, hetero of homo of autochtoon of allochtoon bent. Tijdens het sollicitatiegesprek mogen alleen vragen worden gesteld die relevant zijn voor de functie. Vragen over privézaken zijn zelden relevant en horen in een dergelijk gesprek dan ook niet thuis. Er mogen ook geen vragen worden gesteld die direct of indirect onderscheid maken. Een werkgever mag een sollicitant niet afwijzen omdat zij zwanger is. Vragen naar een kinderwens of gezinsomstandigheden kunnen leiden tot indirect onderscheid op grond van geslacht. In de praktijk blijken deze vragen vaker aan vrouwen dan aan mannen gesteld te worden. Tijdens het sollicitatiegesprek mag niet worden gevraagd naar uw gezondheid of naar uw ziekteverzuim bij de vorige werkgever.”
Het is voor de KLM misschien gedeeltelijk relevant hoe jouw thuissituatie is maar geheel en al jouw verantwoordelijkheid. Jij solliciteert niet naar de functie van stewardess als je er niet van overtuigd bent dat je het ook thuis geregeld krijgt. Ook de “tangen” van de KLM moeten zich aan de regels houden. Het is daarom niet gepast om sollicitanten zo door te zagen over hun thuissituatie en kinderwens.
Ik wordt niet vrolijk van jouw berichtje, ik moet nog voor mijn 2e gesprek……..
J.