Tips over Martinair

• cin

Hi allemaal, dit vond ik nog op het internet (via www.takeforum.com/stewardess) Misschien heeft iemand er iets aan. Het is van iemand die bij Martinair heeft gesolliciteerd.

Voor iedereen die nog gaat solliciteren, hieronder mijn verslag van de 3 rondes:

1e ronde:

Bij Vedior in Hoofddorp.

We waren met 15 kandidaten. Iedereen kreeg 3 minuten om zichzelf te presenteren. Wie je was, waarom vliegen en dan juist deze maatschappij, wat heb jij te bieden? Dat waren de belangrijkste punten. Je werd beoordeeld door 2 mensen van Vedior, en twee unit coaches. Ik was één van de laatsten die aan de beurt was, dus een hele hoop dingen waren al voorbij gekomen. Een aantal presentaties vond ik echt goed (meestal wel mensen met vliegervaring), een aantal, één met name, slecht. Veel verder dan een beetje stamelen dan ‘het lijkt me zo leuk’ kwam ze niet. Ook niet toen ze haar nog een kans gaven door specifiek een vraag te stellen. Zij was dan ook niet door. Na alle presentaties gingen ze overleggen wie door was en wie niet. Wel sneu: van degenen die niet doorgingen, werd eerst de naam opgelezen, zij konden meteen vertrekken.

Tip: kleed je erg netjes, haar strak naar achter, en wees niet zuinig met make-up. Martinair staat hierom bekend, en dat willen ze ook bij je zien.

2e ronde:

Deze ronde vond plaats bij een ander Vedior kantoor in Hoofddorp. Het is een 1 op 1 gesprek van ongeveer 45 minuten. In die 45 minuten gaat ze ongeveer tien eigenschappen af, waarbij je bij elke eigenschap een voorbeeld moet geven waaruit blijkt dat je die eigenschap bezit. Eigenschappen als: flexibiliteit, klantgerichtheid, vriendelijkheid etc. Paste je antwoord niet direct in de eigenschap die ze vroeg, dan keek ze of het bij een andere eigenschap paste. Ook gaat ze een klein stukje van het gesprek over op Engels. Al met al vond ik het een prettig en relaxed gesprek. Ik kreeg direct te horen dat ik door mocht naar Martinair zelf. Dat doen ze niet standaard zeiden ze, kan ook zijn dat ze nog twijfelen, dan delen ze je het iets later mee.

Let ook hier weer op je ‘appearance’, ik kreeg een compliment over m'n make-up en nagels, ze letten er dus echt op!

3e ronde:

Bij Martinair zelf, een gesprek met twee pursers. Bij mij sloegen ze een hoop vragen over, omdat ik al gevlogen had. Zovan: oh dat weet je wel. Ze gaan eerst een aantal standaard vragen af, bijv. of je binnen 1 uur en 15 minuten op Schiphol kan zijn, etc. Daarna stellen ze nog vragen n.a.v. jouw brief en C.V. Erg belangrijk is de vraag: waarom Martinair en niet bijv. KLM, denk daar van tevoren goed over na! Ook hier geldt weer: representatief eruit zien! Persoonlijk vond ik ook dit weer een prettig gesprek. Aardige mensen had ik tegenover me. Ik werd na een paar dagen gebeld met het goede nieuws…

Ik hoop dat jullie iets hebben hieraan. Tis een klein maar gezellig bedrijf met leuke stopjes!

• lieke

Cin, werk jij voor Martinair?

• Larissa

Ik ben het helemaal met je eens, heel leuk bedrijf :)

Klein maar fijn !

Laris

• cin

Nee lieke, maar volgens mij Larissa wel!

• Gwen

Larissa, hoe vaak krijg je bij martinair een seizoenscontract?

En kan je iets meer vertellen over een werkweek bij martinair?

Ik weet inmiddels alles van Klm, klc en bij transavia

maar van martinair weet ik dus helemaal niets!! Hopelijk kan jij mij die

info geven! Thanks alvast!