Zeg eens eerlijk... is het echt zo'n TOPBAAN?

• carola

Zeg eens eerlijk.. ik hoor heel veel verhalen dat het viegen TOP is, maar daarintegen ben je eigenlijk als je thuis bent, alleen maar aan het bijkomen voor je volgende vlucht??

Klopt dat?

Heb je hier in nederland nog wel tijd voor je vrienden? En mag je maar een beperkt aantal aanvragen voor vluchten doen (dus als je er doorheen bent, vlieg je alleen de vluchten die KLM je geeft???)

En je tijd op een bestemming is dat nog wel redelijk?

Ben heel benieuwd!

Wil graag solliciteren…. maar is het echt zo'n topbaan als ook wel weer vaak omschreven wordt?

• richard

Het is hetzelfde als de mensen die bij Disney werken; het is iets wat voor je geknipt is en als je vooraf obstakels ziet moet je er niet aan beginnen. Je moet geboren zijn met het virus!

• cin

Hi carola,

Aangezien je volgens roosters werkt zul je qua sociaal leven ietsje meer moeten plannen…..je bent niet meer standaard het weekend vrij…..je kunt vluchten aanvragen en die worden dan op je teller bijgehouden. Je kunt op zich best veel aanvragen hoor, dus daar zou ik me nog niet druk over maken. Je kunt je aanvraag ook weer afstemmen op bijv je vrije tijd. Wil je graag lang vrij zijn, dan plan je een reis met veel tijdverschil I (en dus vrije tijd) of een langere reis (dan krijg je ook weer meer dagen). Je bent dus best flexibel.

Je hebt tijd op bestemming, en het is echt een leuke baan!

Anders dan andere banen, en dat maakt het leuk!

• Basbette

Mooi gezegd! En 100% waarheid!

• carola

Dank je wel Cin voor je berichtje! Hier kan ik wel wat mee!

• jackie

Nee, natuurlijk is het geen TOP baan. Wel blijven relativeren alsjeblieft! Een TOP baan is er een waarbij je eigen baas bent, daar succes mee hebt en ook nog eens TOP verdient.

Je moet het gewoon leuk vinden om het andere mensen naar hun zin te maken. Je krijgt te maken met allerhande mensen en allerhande stemmingen, zowel bij passagiers als bij collega's. Je kunt te maken krijgen met eenzaamheid op de route. Je krijgt te maken met tijdsverschillen. Je werkt wanneer een ander vrij is en andersom. Vrienden en familie denken al gauw “oh, die is er toch niet” en houden dus geen rekening meer met je. Je lijf protesteert tegen het werken in een drukcabine en tegen het slapen tegen je bioritme in. Strakke procedures, regels, punctualiteit. Daarnaast heb je bij sommige maatschappijen ook nog een sterke hierarchie. Ik weet niet wat je gedaan hebt tot nu toe maar als je een regelmatig leven wilt en je wilt altijd weten waar je aan toe bent dan is dit niets voor jou!

Maar ik zal je verklappen dat ik het, na zeven jaar, nog steeds TOP vind ondanks het bovenstaande en nog veel meer. Je raakt gewoon geinfecteerd.

Als je nog verder van gedachten wilt wisselen, dan hoor ik het wel. Succes!

• carola

Hoi Jackie,

Ik wil al jaren vliegen, maar heb altijd een 9-17 baan gehad. Ik wil het heel graag, maar ik moet er een goeie baan voor “opgeven”, vandaar dat ik graag de voors en de tegens tegen elkaar wil afwegen…

Wat is voor jou de reden dat je het zo geweldig vindt? Daar ben ik dan ook wel weer benieuwd naar, hihi!

En ik neem aan dat die eenzame momenten ook niet vaak voorkomen?

• jackie

Jaren geleden heb ik een goed betalende kantoorbaan opgegeven om te gaan vliegen. Ik had ooit gewerkt als grondstewardess en wilde nu toch ook nog eens gaan vliegen. Als grondstewardess raakte ik al geinfecteerd met het virus!

Ik ging veel minder verdienen maar ben, sinds ik vlieg, geen dag met tegenzin naar mijn werk gegaan. Het is routinematig werk maar geen twee dagen zijn gelijk. Altijd weer andere collega's, die je op den duur ook beter leert kennen, andere passagiers, andere bestemmingen, andere gebeurtenissen aan boord. Ik maak er iedere keer een feestje van. En je hebt een zekere vrijheid…hoe moet ik dat nou uitleggen want je werkt in zo'n buis met strakke procedures en regels. Na een vluchtopdracht ben je klaar en hoef je niet meer na te denken over je werk. Na een kantoorbaan een verademing! Je hebt geen afdelingshoofd die over je schouder meekijkt. Het is ook de vrijheid van het vrij zijn overdag. Maar zoals met elke baan is er ook een keerzijde. Als je van mensen houdt en voor ze openstaat en je bent niet bang om keihard te werken, soms op de meest onmenselijke uren en je kunt goed relativeren en van veel dingen de humor inzien…nou, give it a try.Mocht je hier toch nog verder op in willen gaan, mail me dan persoonlijk - concert_3@hotmail.com