Vraag over deuren openen

• Peter

Hallo,

Ik zit niet in de luchtvaart of iets dergelijks maar ik vlieg een aantal keer per jaar. Nou wil ik graag wat weten. Als we op de bestemming zijn aangekomen en het vliegtuig staat weer aan de gate en deuren kunnen weer open dan zegt de gezagvoerder altijd iets voordat de deuren open mogen/gaan. Iets met “cross check” (ik hoop dat ik het goed schrijf).

Tenminste ik geloof dat hij dat zegt. In ieder geval hij zegt iets voordat de deuren open gaan. Wat zegt hij of zij precies en wat betekent het??

Alvast hartelijk bedankt voor het antwoord.

Met vriendelijke groet,

Peter van Dam

• Annemarie

Voor dat we gaan vliegen en als de deuren dicht zijn worden de slides ge-armed. Dat wil zeggen dat de slides ‘vast gemaakt worden’ aan het vliegtuig. Voor je weg gaat hoor je dan ook altijd vanuit de cockpit: ‘Cabin crew arm slide bars’ en de purser roept om: ‘Cabin crew check slides armed and cross check’. Dit om te controleren of ook alle slides ge-armed zijn. Als alle slides ge-armed zijn kunnen we vertrekken.

Als je we geland zijn en we staan op onze parkeer positie, komt de call van de cockpit: ‘Cabin crew disarm the slide bars’ dit betekend dat we de slide ‘los maken’ van het vliegtuig, zodat als we de deuren openen, mensen geen slide in de gate krijgen ;).

De purser roept dan weer om: ‘Cabin crew, check slides disarmed and cross check’ om te controleren of alle slides disarmed zijn. Krijgt zij deze bevestiging, dan geeft ze het of door aan de cockpit of de cockpit luistert mee, en deze geven dan de call: ‘Cabin crew doors may be opened’. Op dat moment mogen de deuren geopend worden, dan zijn de motoren uit etc, etc.

Dit is de procedure bij trans, maar denk niet dat het veel verschilt bij andere maatschappijen.

Hoop dat dat genoeg informatie is!

• Peter

Annemarie, hartelijk dank voor je antwoord. Nu weet ik het eidelijk.

Ik zal op mijn volgende vlucht naar Girona met Transavia er op letten.

Nogmaals bedankt

Peter

• Annemarie

Geen probleem, ik kan me voorstellen dat als je niet weet wat er precies gezegt word dat het dan vaag klinkt. Wij wachten erop dus verstaan het ook, maar passagiers weten niet dat het moet komen, dus hebben zoiets van, wat zeggen ze.

Ik ben blij dat ik het heb kunnen uitleggen :D

• Jeroen

Dit onderwerp is gesloten, maar je bent vrij om de discussie voort te zetten op het nieuwe forum op onze nieuwe website. Dat forum zal het forum van stewardess.startpagina.nl binnenkort gaan vervangen. Dus meld je snel GRATIS aan op Luchtvaart Inside en we hopen je daar snel te mogen begroeten!

Groetjes,

Stewardess Startpagina / Luchtvaart Inside

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.