WO-studie en stewardess worden tegelijk?

  • lisa83

    Hoi,

    Momenteel studeer ik geneeskunde aan de Universiteit. Ik vroeg me af of het mogelijk was als ik tegelijkertijd bij een vluchtvaartmaatschappij zo'n opleiding tot stewardess volg. (en dan bedoel ik niet zo'n opleiding bij TIO of ROC zadkine, maar dat zo'n luchtvaartmaatschappij je opleidt zoals KLM.

    Is het zo dat je full-time bezig bent met de stewardess-opleiding? Of kun je afspraken maken zodat je tegelijkertijd nog je studie kunt volgen?

    Zijn er mensen die dit eerder hebben gedaan of doen?

    Is het uberhaupt mogelijk?

    Graag hoor ik iemands ervaringen,

    Groetjes Lisa

  • Purser

    Een fulltime studie is niet haalbaar, een deeltijd studie evt wel.

    Tijdens de Ini (=cursus) die afhankelijk van de maatschappij tussen de 3 en 6 weken duurt ben je inderdaad 5 dagen in de week bezet. Daarna moet je bij (voor zover ik weet) elke maatschappij minimaal 1 jaar full time vliegen.

    Bij KLM kun je weliswaar je eigen rooster (deels) maken, maar ook dan moet je rekening houden met weken dat je niet naar colege zult kunnen.

  • green purser

    de opleiding bij transavia duurt ongeveer 4 weken en je bent er 5 dagen per week mee bezig. Het is niet toegestaan een dag te missen want dan lig je uit de opleiding. Tevens is het zo dat bij transavia alleen pursers in deeltijd kunnen werken.

  • Purser

    EN ca's die langer dan 12 maanden (aaneengesloten) in dienst zijn…

  • gren purser

    ja maar die CA's heeft trans niet, alleen pursers hebben een vast contract en ca's werken nooit aan een sluitend. ze moeten er elk jaar een minimale periode uit

  • Lau

    Hoi Lisa,

    Je moet je wel realiseren dat je deze opleiding van een maatschappij pas krijgt als je bent aangenomen, en dus direct na de “training” begint met vliegen. Het is niet zo dat je het “alvast” kunt doen als je over een tijdje als stewardess wilt gaan werken. Het is een specifieke bedrijfsgebonden training voor nieuw aangenomen personeel.

    En een dergelijke opleiding/training is erg intensief. Je bent 5 dagen per week van vroeg tot laat onder de pannen, en daarna zul je moeten leren voor de volgende dag. Meer dan 1x te laat is einde oefening, en een dag missen ook.

  • lisa83

    Bedankt voor jullie reacties.

    Maar geldt dit ook als je alleen grondstewardess wilt worden? Of wordt je altijd ook meteen opgeleid om te vliegen?

    Ik dacht; misschien kun je ook ervoor kiezen om alleen part-time grondstewardess te worden..

  • Lau

    Als grondstewardess kun je inderdaad wel part-timen, maar hoe dat precies werkt weet ik niet. En dat is een andere/kortere cursus die niets te maken heeft met het vliegen. Misschien even zoeken op sites van o.a. Aviapartner of Menzies. Zij doen voor veel maatschappijen de grondafhandeling. Bij KLM-grond zal het lastig worden, daar verdwijnen op het moment meer banen dan er bij komen.

    Succes!

  • maris23

    Hoi Lisa,

    Ik weet niet precies waar je studeert/woont (en of je nog geïnteresseerd bent, maar ik neem aan van wel), maar als je dicht bij de Belgische grens woont, is het misschien het overwegen waard eens bij Jetairfly te kijken? Ik werk er nu een half jaar in de weekends en de vakanties en ik kan het perfect combineren met mijn voltijdse studie. Op het moment werven ze zelfs weer aan!

    Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust :)

  • michelle

    Anonymous

    Hoi Lisa,

    Ik weet niet precies waar je studeert/woont (en of je nog geïnteresseerd bent, maar ik neem aan van wel), maar als je dicht bij de Belgische grens woont, is het misschien het overwegen waard eens bij Jetairfly te kijken? Ik werk er nu een half jaar in de weekends en de vakanties en ik kan het perfect combineren met mijn voltijdse studie. Op het moment werven ze zelfs weer aan!

    Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust :)

    Hallo ik weet dat dit bericht als heel oud is maar ik zit met het zelfde probleem. ik studeer ook aan de universiteit en ik zou het ook graag combineren met een job als stewardess maar kan dit nu nog alleen werken in de vakantie's en in de weekends?