Salaris grondstewardess/stewardess

  • Marit

    Hallo, ik heb een korte vraag. Verdien je als grondstewardess evenveel als stewardess in de lucht? Zo'n 1800 bruto als start? Bedankt voor jullie antwoord.

  • elise

    Hallo Marit

    Het startsalaris van een grondstewardess ligt helaas een stuk lager dan dat van een stewardess. Ook begin je als stewardess meestal direct full-time te werken en worden er nog maar weinig 100% contracten uitgedeeld op de grond. Als je 100% werkt voor KLM op de grond is een startsalaris van 1500 bruto ongeveer normaal. (excl. toeslagen)

    Succes,

    Groeten, Elise

  • Marit

    Hoi Elise, bedankt voor je snelle reactie! 1500 bruto is wel erg weinig… en als je dan nog niet fulltime werkt… Werk jij op de grond? En is het leuk om te doen?

  • elise

    Hallo Marit,

    Ja ik werk op de grond. Ik werk 80%. Werken op de grond is zoveel leuker dan je van te voren denkt. Ik wilde er maar tijdelijk gaan werken, maar eenmaal aan het werk wil ik er niet meer weg. Ook al verdien je niet vreselijk veel, het is het waard!

    Succes.

    Groeten, Elise

  • S.

    Het is afhankelijk van je leeftijd hoeveel je verdient. En het bedrijf waar je werkt natuurlijk ;) Wat wel lekker is, is dat je door de onregelmatige werktijden je toeslagen krijgt, waardoor meestal (bij mij in ieder geval) het netto maandsalaris evenveel is als het bruto salaris.

  • Marit

    Hoi S., mag ik vragen hoeveel dat dan is? Ik denk er sterk over om voor de grond te kiezen ipv de lucht als er weer vacatures zijn en wil graag weten waar ik dan voor kies. Dank je!

  • Stess A.

    de grond is echt super leuk om te doen,

    ik heb 5 maanden stage gelopen bij KLM PD maar door de crisis kon ik helaas niet blijven anders had ik het zeker wel gedaan

    Ik wil ook weten hoe het is om te vliegen maar als ik dat niks vind ga ik zeker weer voor de grond

  • Britt

    Je kunt op de grond geen 100% meer werken. Kom je bij KLM zelf in dienst (wat voorlopig niet gaat gebeuren, als het ooit nog gaat gebeuren…) dan kun je kiezen tussen 75% en 50%. Bij 75% is het brutosalaris 1135eur . De toeslag per maand is 300eur bruto. Netto houd je ongeveer 1100eur per maand over.

    Werk je als flexer op de grond (via Manpower of Olympia) dan verdien je 9,58eur bruto per uur. Incl de toeslagen (die je snachts krijgt) houd je er netto ongeveer 9eur aan over per uur. Op flexbasis kun je nooit fulltime werken. In de zomer is het drukker en kun je ongeveer 24 uur per week werken (je werkt 4 uur per dag) maar nu zijn er amper diensten en mag je blij zijn met 1 dienst per week (van 4uur dus).

    Op de grond werken is super leuk! Ik heb gevlogen maar zou niet meer terug willen! (en PG is leuker dan PH!)

    Groetjes,

    Britta

  • elise

    Bij wie heb je gevlogen Britt?

  • S.

    Grond is echt heel erg leuk, ben begonnen als stagaire, maar vond 't echt zoveel leuker dan ik in de eerste instantie verwacht had. Ik heb bijna 2 jaar voor Menzies Aviation gewerkt, en werk nu bij Servisair. Ik heb natuurlijk nooit bij KLM gewerkt, maar een afhandelaar lijkt me leuker omdat je veel meer vrijheden hebt en veel minder (zo goed als niet) in “rangen” werkt… Ook is de afwisseling veel groter door de verschillende maatschapijen en de combinatie van check in/gate/transferbalie.

    Ik ben nu 20 en hou netto ongeveer 1100 euro over. Dit is op basis van een 75% rooster. Zoals iemand anders al aangaf is het lastig om op de grond aan een full time baan te komen… Bij servisair hebben ze ook nog 87,5%, maar er zijn maar heel weinig mensen die 100 lopen..

    Als je nog vragen hebt hoor ik 't wel :)