Stewardess / wie valt het ook tegen??

  • Charlotte22

    Ik zit met een dilemma.

    Na 2 keer een seizoen te hebben gevlogen, heb ik het nu denk ik wel een beetje gezien heb allemaal.

    Wie kent dit gevoel? Ik voel me vaak na een vlucht terwijl ik zo aardig ben zo uitgeput, passagiers lijken nooit echt tevreden. En ze denken bij voorbaat al dat je een simpel blond poppetje bent, terwijl ik wel een hbo opleiding heb afgerond..En het werk op zich, is echt eentonig geworden, ook al probeer ik overal variatie in te zoeken…En is de ‘top’ van wat ik kan bereiken purser? Is dat nu zo geweldig? Wat ik ook echt vervelend begin te vinden, is de eeuwige onzekerheid over vervolgcontracten etc, en het feit dat ik mn vrienden/ familie bijna nooit kan zien. Begrijp me niet verkeerd er zijn ook echt leuke kanten aan deze baan..

    Het probleem is dat ik niet weet wat ik dan wel moet doen..is er iemand die deze dip ook heeft gehad? gaat dit over of is een baan als stewardess gewoon niet echt iets voor langere tijd?

    Liefs

  • lila

    Bij Trans ben je ook niet echt een stewardess, en ik kan het weten na mijn 3e seizoen ben ik er ook wel klaar mee.. Ben blij dat KLM weer extern gaat werven volgend jaar! :) Charme van het vak blijft toch iets van de wereld zien, iets waar ik ooit stewardess voor wilde worden.

  • Diana-vdE

    Heel herkenbaar dit, maar toch zo'n taboe om met je collega's over te praten. Ik zelf vlieg ook al een aantal jaar, en vaak denk ik terwijl ik glimlachend koffie inschenk; ik kan toch wel meer dan dit?

    Ik denk er over om weer reisadviseuse te worden, gek genoeg had ik daar vaker ‘studiereizen’ en stedentrip op de kosten van de baas dan nu, nu heb ik heel af en toe een ochtend of een paar uur op een bestemming voor ik weer terug mag achter mn trolley.

    Ik weet dat er veel meiden zijn die het ook tegenvalt, en dan is die ‘droom’ die je jaren had over een baan toch opeens niet zo geweldig

  • Tx

    Haha ik herken me er ook wel in!

    Vlieg nu 3 seizoenen bij de groene, maar de charme daar is allang weggevlogen… Althans, zo beleef ik dat.

    Mijn ene streep (die ik na 3 jaar nog steeds heb) werkt behoorlijk demotiverend. Het is hard werken bij een low cost airline en de klanten zijn inderdaad toch nooit tevreden. De groene wereld is mij te klein geworden. Geloof me, de eerste 2 jaren waren fantastisch. Ik heb erg genoten van mijn tijd, maar merkte dit seizoen dat wat ik eerst nog wel kon waarderen, nu begon te haten. Heel gek, want ik had toch echt wel een groen hart toen ik van de ini af kwam.

    Volgend jaar kom ik niet meer terug, ik maak liever plaats voor iemand die lekker fris en jong het bedrijf binnen komt die het nog wel leuk vindt om koffie te verkopen in de lucht om 5 uur in de ochtend. Zo een was ik er ook, 3 jaar geleden.

    Ik heb geen spijt van de afgelopen jaren, maar het is nu tijd om te gaan.

    Het werk als stewardess vind ik nog steeds geweldig, maar dat zal ik alleen nog maar bij blauw willen doen.

  • P..

    Als ik jullie verhalen zo hoor denk ik eerlijk gezegd dat het een beetje aan jullie maatschappij ligt. Geen kwaad woord over de groene, ik denk ook dat dit absoluut een gezellige club is en zeker een goede manier om ervaring op te doen maar jullie stewardessen droom was vast niet om 4 of 5 keer per week naar AYT en LPA te vliegen.. Of heb ik het dan mis? Ik vlieg zelf momenteel bij Arkefly en heb het er super naar mn zin! Maar als ik realistisch ben dan denk ik wel dat als je dit werk lang wilt doen dat je op een gegeven moment het best de stap kan zetten naar blauw. Succes met je keuze iig, ik hoop dat je er uit komt :-)

  • N

    Het gras lijkt altijd groener (blauwer) aan de andere kant!

    Ikzelf heb er ook 3 seizoenen op zitten (en ben zelfs purser bij een andere maatschappij geweest), dat ene streepje stoort me niet!

    Heb zelf bij een lijndienstmaatschappij gewerkt, maar nog nooit zoveel lol met pax als collega's gehad, als bij HV.

    Je hebt het erover dat pax nooit tevreden zijn, ikzelf heb nog nooit zoveel positieve feedback gehad.

    Het is inderdaad hard werken bij Trans, maar dat is het tegenwoordig bij iedere luchtvaartmaatschappij.

    Wat een een hoop blauwe collega's niet door hebben, is dat al die leuke stopjes een hoop geld kosten en dat er gewoon op gekort moet gaan worden!

  • Blue

    Ben het helemaal eens met P.

    Vlieg zelf bij de blauwe (anders zou ik Green of Red als nick hebben gebruikt ;)) en ervaar het echt anders. Natuurlijk heb je butt-vluchten waarvan je denkt: Godchristusnogantoe!Ikmoetwelmasochistischzijnomditwerktewillendoen. Maar dat heb ik eigenlijk alleen maar in tijden dat ik heel veel binnen europa vlieg, heel vaak voor 6 uur moet opstaan en zelfs dan is dat gevoel er maar bij vlagen en op sommige vluchten (valt of staat met welk soort pax er dan aan boord is).

    En nee… zelfs als je meer ICA dan europa vliegt, is het nog steeds geen hogere wiskunde ;) Maar als dat echt is wat je zoekt, dan kan je toch naast je baan een cursus of (deeltijd)studie doen? Geen idee of je daar met een Trans-rooster tijd voor hebt hoor…

    Voor mij is het ideaal gebleken om deeltijd te vliegen, leuke cursus ernaast, zo'n 6 dagen per maand vrijwilligerswerk en als oproepkracht in een leuke winkel soms wat extra centen pakken. En dan heb ik nog steeds heel veel vrije tijd :)

    Geloof me… voor ik ging vliegen heb ik “interessante” functies gehad, maar ook in die wereld (welke branche ook) tref je mensen die jou niet hoog hebben zitten. Het gras is dus echt niet groener in een andere branche.

  • Blue

    Ik had al een bijdrage gepost, maar wil toch ook nog even reageren op je laatste zin is een baan als stewardess gewoon niet echt iets voor langere tijd?

    Dat kan het wel zijn… Bij de blauwe vliegen heel veel mensen met gemak langer dan 10,15,20 jaar…. serieus. Juist door de variatie die het leuk houdt. In de meeste gevallen vliegen zij dan ook in deeltijd (zzp'ers/gezin/2e baan/studie). Een enkele keer tref ik een collega die al heel lang in dienst zijn (>10 jaar vind ik heel lang) en fulltime zijn blijven werken.

  • caklm

    Ik denk dat het te maken heeft met hoe je als persoon bent.

    Werk zelf nu al jaren bij KLM ( 7 jaar) en daarvoor 3 jaar bij MP.

    Het heeft ook niet veel te maken met maatschappij. Laatste jaar heb ik het vaker dan voorheen

    dat ik dacht van WTF wat doe ik hier nog? onbeleefde passagiers, vermoeidheid, snachts werken etc.

    Ben nu gaan deeltijden maar heb het nog steeds ( iets minder heftig maar goed)

    Natuurlijk zijn er ook goede kanten bij KLM. Leuke stops, erg leuke collegas, maar denk dat je

    voor jezelf de balans op moet maken wat je nu echt wil in het leven.( de stops maken veel goed, daarom kan ik me voorstellen dat je na aantal jaren wel klaar bent met HV)

  • Annika

    De vermoeidheid van de onregelmatigheid / tijdsverschillen, kon ik mij voorheen niks bij voorstellen.

    Maar later merk je als je een week vrij hebt ,soms wel 3 dagen nodig hebt om bij te komen en weer een beetje fit te voelen en goed te slapen

    Soms zeggen vrienden/ familie zooo een hele week vrij na 4 dagen weg te zijn geweest, hebben dan niet in de gaten ik soms eerst weer 3 dagen nodig heb om op aarde te komen

    Pas als je een langere tijd niet werkt (bijv. zwangerschapsverlof) merk je dat regelmaat je goed doet en dat je veel fitter bent.

    Met deeltijd werken ging het al weer een stuk beter.

    Werk is leuk, jammer die die vermoeidheid er zo in hakken (bij mij tenminste)

    Gr A