IPB-en KLM

  • Stressy-stressie

    Hallo iedereen!

    Kan iemand mij vertellen wanneer je bij KLM mag ipb-en? (Na hoeveel tijd in dienst)

    En hoe werkt het eigenlijk?

    Ik hoor het graag en natuurlijk voor iedereen een vrolijke kerst!

    Greetz,

    Stressie-stessie

  • Blue

    Volgens mij mag je na 5 maanden IPB'en.

    Hoe het werkt: je boekt het ticket online of gaat naar de balie op SPL-Oost.

    Uitprinten, online listen (zodat je voor de betreffende vlucht bent aangemeld), bezetting controleren (zodat je weet hoe het ervoor staat/of je überhaupt kans gaat maken mee te komen).

    Naar Schiphol, inchecken (bij zo'n “paaltje”), naar de gate, (evt. bij de agent aangeven dat je IPB bent) en dan maar afwachten of er plaats vrij is.

    Tenzij het overduidelijk is dat de kist genoeg open plaatsen heeft, krijg je bij het inchecken, een ticket zonder stoelnummer. Je wacht dus af tot alle volbetalende pax aan boord is (en eventueel andere IPB'ers met een hogere senioriteit) - als er dan nog plaats is (evt. op de klapbank), kan je mee.

    Dat geldt dus ook voor de terugvlucht. Je kan bijvoorbeeld best makkelijk meekomen op een vlucht naar Bonaire, maar er is kans dat de terugvlucht elke dag weer vol zit. Dan zou je eventueel via Aruba of Curacao kunnen vliegen (al dan niet met een andere maatschappij en al dan niet via een andere luchthaven). Dan moet je natuurlijk wel extra IPB-tickets hebben aangeschaft.

    Dat is ongeveer wel hoe het werkt :-)

  • stressie-stessie

    Hey Blue,

    Dank je wel dat je ff de moeite wilde nemen om te antwoorden!

    Nog een vraag: mag je partner ook ipb-en? En dan bedoel ik met name alleen zonder mij? Hij heeft namelijk familie in verweggistan en ik denk dat hij er weleens gebruik van zou willen maken.

    Groetjes!

  • Blue

    Als je samenwoont en hij staat bij de KLM geregistreerd als jouw partner, dan mag dat inderdaad.

    Uiteraard zijn er wel regels verbonden aan het IPB'en (kledingvoorschriften). Maar daar lees je dan nog wel over, of je hoort erover in de basiscursus.

  • leone

    tis tegenwoordig zelfs nog iets makkelijker hoor, je hoeft niet helemaal naar oost om je tkt op te halen, maar dit kan in vertrekhal2 tov rij 14, galzen balie. of online met creditcard betalen (dat kan alleen bij etkt). beschikbaarheid kun je online zien, of even aan de grondstess in de hal vragen hoe hij er voor staat.

    ipb-en mag na 6 maanden. voor je (geregistreerde)partner geldt dat hij met jou of alleen op jouw psn mag ipb-eb. Per jaar jaar mag je 4x een compagnon mee nemen, je vrienden, moeder etc. die mogen dan alleen met jou heen en terug,je psn wordt hoger en je komt daardoor wel onderaan de wachtlijst.

    gr. leo

  • Louis Schuuring

    Geachte mijnheer, mevrouw,

    Ik tracht er sinds een week achter te komen, op verzoek van mijn vriend, een gepensioneerde ex-KLMer, woonachtig in Portugal, of hij gebruik mag maken van de IPB korting. Indien dit zou mogen zou hij willen weten hoeveel het traject LIS-AMS-LIS in jan/feb zou kosten.

    Met dank voor uw antwoord en vriendelijke groet,

    Louis A.B.M. Schuuring

  • leone

    hmm als gepensioneerde kan hij dat op zoeken bij klm.org, als hij geen topegang heeft tot myklm, heeft hij ook geen ipb rechten me dunkt…

  • Henny

    Geacht forum,

    Ik ben Henny en 64 jaar en inmiddels zo'n 12 jaar weduwe van een KLM-er.

    Derhalve krijg ik van de KLM een weduwen-pensioen via de BleuSky-groep.

    Kan iemand mij (ons) vertellen en/of laten weten of mijn huidige man (waarmee ik inmiddels 5 jaar ben getrouwd) samen met mij gebruik kan maken van IPB-vluchten?

    Bij voorbaat dank voor een antwoord of een verwijzing naar de juiste vraagbaak.

  • purser

    Nee, dat mag niet. Als U zelf bij KLM gewerkt zou hebben was het wellicht een ander verhaal geweest.

  • Jeroen

    Mijn vraag is kan ik en/of mijn broertje ipb vliegen

    ik ben 28 en mijn broertje is 25

    me vader werkt al 31 jaar bij de KLM