Ex-collega's van me hebben het gehad, continu minimale rust, platgebeld worden om maar weer te bewilligen, schemawijzigingen waar je hor en dol van wordt, op occ is het een grote rommel. Mensen denk na en staar je niet blind op de stopjes. Ga desnoods naar Trans of Corendon.
De VNC heeft zijn leden ingelicht over de
rechtszaak die de VNC tegen het ArkeFlymanagement
heeft aangespannen. Op 8 april
2011 heeft het advocatenkantoor Visser &
Van Solkema, dat de belangen van de VNC in
deze zaak behartigt, de dagvaarding naar de
gerechtsdeurwaarder verzonden. De klacht
van de VNC is inmiddels door de rechtbank
aanvaard en over uiterlijk een tiental weken
volgt de uitspraak. De VNC heeft een juridisch
goed onderbouwde zaak en op aanraden van
de advocaat onderneemt de VNC geen verdere
stappen om onze zaak openbaar te maken.
Publiciteit voeren rond deze rechtszaak
of rond de problemen waarmee het ArkeFly
cabinepersoneel momenteel wordt geconfronteerd,
zouden onze belangen kunnen
schaden.
Tekort aan cabinepersoneel
In de vorige uitgaven van het VNC-magazine
stelde ik mij terecht vragen over de uitvoering
van het op 1 april begonnen zomerseizoen.
Met twee toestellen erbij en een derde dat begin
juni de ArkeFly-vloot verder zal vergroten,
wordt de werkdruk extra belast. De overstap
die veel cabineleden naar andere maatschappijen
hebben gemaakt en de nieuwe werkgelegenheid
die is ontstaan door de uitbreiding
van de vloot, zijn nog steeds niet opgevangen.
Vanaf het begin van het zomerseizoen kampt
ArkeFly met een tekort aan cabinepersoneel.
De talloze dagelijkse schemawijzigingen bewijzen
dit. Cabineleden wordt gevraagd om
te bewilligen en sommige vluchten vertrekken
met minder cabinepersoneel dan in de
WRR-afspraken is vastgelegd. De normale
standby-periodes worden te pas en te onpas
verlengd of gewijzigd en uit goede bron heb
ik vernomen dat ArkeFly Operations bijna dagelijks
moet puzzelen om de vluchten te bemannen.
Het ziekteverzuim is gestegen en de
vermoeidheid en ontevredenheid onder de
cabineleden nemen toe. Het cabinepersoneel
vraagt zich terecht af of zij geen recht heeft op
enige vorm van een sociaal aanvaardbaar leven.
De beperkte rustperiodes tussen vluchten
en standby-duties zijn in feite te kort om voldoende
te recupereren of om van een jetlag te
herstellen. Meer dan 130 ArkeFly-VNC-leden
hopen binnenkort van de rechter groen licht
te krijgen om op een eerlijke manier voor betere
werkomstandigheden te strijden. Een eigen
cao moet de basis vormen voor een langdurige
en optimale samenwerking tussen het
ArkeFly-management en het cabinepersoneel.