Nostalgie KLM crew

  • bangkok

    In de beginjaren 70 was ik 3 jaar Hofmeester Kort Verband , zoals dat toen genoemd werd.

    Ik heb die drie jaar genoten en ben nu nog steeds een fanatiek bezoeker van Thailand Bangkok , want dat was in die tijd een zeer populaire bestemming voor de KLM crew.

    Zijn er crew members uit die tijd die hier schrijven ? Of is het alleen voor stewardessen ?

    http://bangkok.startpagina.nl

  • KLM1973

    Wat ontzettend leuk om die foto's te zien, over nostalgie gesproken! Begin jaren ‘70 was ik nog iéts te klein, zelf heb ik begin jaren ’90 bij KLM gewerkt als stewardess. Welnee, zowel stewards als stewardessen schrijven hier! Ben ook in Bangkok geweest in het Baan Thara (schrijf ik dat goed?!) dat helemaal van KLM was. Heel bijzonder en onvergetelijk!

  • bangkok

    Ban Thara was voor mij weer net iets te “laat” , ik heb wel Plaswijck meegemaakt , en ook het Mandarin Hotel aan de Rama IV road.

    Ik hoop dat meer ex of oudere KLM érs reageren .

  • Singapore

    Beste Bangkok,

    Leuk dat een oude maat uit die tijd reageert.

    Ik vloog ook al in die tijd, zo zie ik dat de eerste foto gemaakt is in een DC-8 Combi, we kijken naar voren, voor die deur was het vrachtruim en daarvoor was de cockpit.

    Ik kwam ook vaak in Plaswijck en later Baan Thara en daarna werden we naar de stad verbannen.

    Ik kwam liever in Singapore, eerst in het Hyatt, later Mandarin, daarna Marco Polo, toen weer Mandarin en nu zijn ze afgegleden naar een slecht hotel: Furama Riverfront.

    Het klinkt oubollig, maar vroeger was het bij KLM veel beter, nu stelt KLM niet veel meer voor, oa omdat Leo van Wijk de boel verkwanselt heeft aan Air France.

    Dit forum is voor iedereen, maar zoals het nu gebruikt wordt is het een forum voor meisjes en jongens die WILLEN vliegen en nog nooit een vliegtuig van binnen hebben gezien, jammer!

  • X

    Vind dat wel een beetje zuur klinken. Je doet net alsof het concept “mensen die steward(ess) willen worden” nieuw is…. Deel je kennis en enthousiasme over en voor het vak met die jonge honden, misschien dat het dan ooit weer een beetje wordt zoals in de gloriedagen van de luchtvaart! Dergelijke uitlatingen storen me, omdat ik ook uit de praktijk voorbeelden te over heb waar nieuwe mensen aan boord begroet worden met een allerhartelijkst “oh, WEER nieuwelingen” door collega's die al jaren meedraaien. Tenenkrommend.

    Vroeger was alles beter, misschien wel, maar het wordt alleen zoals het was als je ZELF de herinnering in ere houdt. Je kunt dat niet verwachten van mensen wiens ouders elkaar nog niet eens kenden toen jij al champagne aan het ontkurken was aan boord.

  • bangkok

    Beste

    Bedankt voor de reactie ,maar de foto's zijn echt niet in een DC8 Combi gemaakt. Tussen het schot zit en gordijntje naar de eerste klas , waar de pantry volop in gebruik was zoals je op de 2e foto kunt zien.

    Als je goed kijkt zie je totaal 6 cabine bemanningsleden , op een combi waren er dat volgens mij minder .

    Nog een foto waar ik opsta , ik dacht een vlucht naar Tel Aviv. De stewardess deed ooit mee aan een aflevering van Wie van de drie

  • Singapore

    Je hebt gelijk, het is inderdaad een gordijntje.

    Als ik het goed heb waren er inderdaad maar 3 bemanningsleden op een combi (naar Hongkong via Rangoon).

    Eerste klas, nog zo iets, noemden ze zelfs Royal Class.

    Those were the days…………

  • bangkok

    De combivlucht met een DC8 die ik maakte was naar Singapore , op het vliegveld van Rangoon ben ik nooit geweest en ik heb nooit ervaren dat de KLM daar met een combivlucht tussenstops maakte naar Hongkong .

    Die vlucht naar Singapore en vooral de belevenissen tijdens het slippen zal ik nooit vergeten alhoewel enkele details door de nodige Heineken verloren zijn gegaan of te diep zitten .(:P)

    Ik heb even gezocht maar kan niet meer vinden waar “onze” bemanning opstapte , wellicht Beirut of Karachi . We hadden een crew van een Nederlands schip aan boord ,een man of 20 , dat was alles , van Smit Lloyd of zoiets , die de andere bemanning ging aflossen. Ze waren zo tevreden over de service , jajajaja KLM , dat ze de totale bemanning uitnodigden op de boot. En dat is er ook van gekomen , na een diner met hun ergens in Singapore ( in de buurt van Bugi Street ) gingen we met een bootje naar de grote boot en werden daar ook flink in de watten gelegd .

    Ik vloog van 1 November 1971 tot en met 31 Oktober 1974 , ik heb al mijn prestatie beoordelingen nog , en ook de computer uitdraaien waar rust en vliegtijden , daggeld en alles opstond.

    Ik heb nog contact met een ex HKV'er die al jaren een geslaagd zakenman is in Bangkok .

    Ik kom ook vrij veel in Bangkok en volgende maand ga ik er 3 maanden overwinteren.

    Als er mensen zijn die wat van Bangkok willen weten , dan kan dat evt via een privebericht of op mijn eigen prikpagina

    http://bangkok.prikpagina.nl

  • Singapore

    Ik denk dat de Hongkong-route pas na 1974 gevlogen werd.

    Jij kon er trouwens toch niet opzitten want als HKV'er stond je in de pantry van de eerste klas en die had je niet op die route, vandaar die 3 cabincrew.

    Eten in Bugi street deed je bij Fatty's. En je dronk geen Heineken maar Tiger, wat nu door Heineken gekocht is.

    Veel plezier in Bangkok.

  • bangkok

    Ok

    De HKV'er was voor de pantry maar niet alleen in de eerste klas , want er waren genoeg vluchten met een HKV'er in de economy en in de eerste klas .

    Maar zoals je op de foto in het eerste bericht kunt zien , ging ik gewoon met de trolley de cabine in , dat was mijn stijl van werken en die werd altijd toegestaan .

    Altijd een goede “mise en place” en de rest ging vanzelf , ik was uiteraard wel in de pantry als er die ouderwetse plateaus met warme maaltijden gevuld moesten worden en uitgedragen moesten worden naar de passagiers.

    We dronken wel Heineken in die tijd . Ja Tiger is nu overgenomen door Heineken maar ik schrijf over de begin jaren 70.

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.