Salaris KLM: wat hou je over?

  • Stoffig_Blauw

    ik ben inmiddels stoffig blauw van het lange wachten, maar ik vroeg me af of het klopt dat je netto ongeveer overhoudt wat je bruto verdient bij KLM?

    Het basissalaris was 1903 euro geloof ik. Op dit moment verdien ik 3200 euro bruto, waar ik ongeveer 2100 netto van overhoudt

    Het brutoverschil is dus gigantisch maar als ik netto nou ook 1900 over zou houden bij KLM, dan valt het dus eigenlijk nog wel mee met de financiele schade

    KLM-ers die hier een beetje uitleg over kunnen geven? Hoe het gemiddeld per maand ongeveer zit en of dat bruto-netto verhaal een beetje klopt?

  • hjk

    Ik moet je teleurstellen maar dit klopt niet tenzij je je daggeld niet gebruikt op de route. ik verdien 2650 bruto bij klm en houd daar netto ongeveer 1950 euro aan over. daarnaast als ik het rustig aan doe op de route hou ik nog 150 euro daggeld over. gok maar op 1500-1600 euro.

  • A380

    Hi Stoffig,

    Je gaat financieel fors inleveren….maar krijgt er een WERELDBAAN voor terug.;)

    Houdt er rekening mee dat je van je basissalaris ongeveer 1500 netto zult overhouden..;)

    Het daggeld dat je per reis ( als dit een nachtstop/s betreft ) ontvangt ,wisselt en kun je niet echt als stabiel inkomen zien.

    Je moet er van eten op de route en als je ziek bent ontvang je uiteraard ook geen daggeld!

    Als je dus veel heen en weertjes hebt op Europa, reis je wel heen en weer naar SPL maar krijg je geen daggeld.

    Verder verschilt het daggeld per bestemming.

    Daggeld valt dan ook niet in de bruto salaris berekening.

    Er zijn nog wel wat fiscale voordelen te behalen, maar dat hangt van je persoonlijke situatie af! Dus dit is per collega verschillend.

    Hoop dat eea een beetje duidelijk is.

  • Stoffig_Blauw

    Ai dat valt me wel een beetje tegen moet ik zeggen. Zou dus zo 500 euro inleveren als ik het snel bekijk :-S Is in deze tijden niet echt een slimme stap om te maken……

    Nichtje van mij werkt bij Arke en volgens haar houdt ze netto vaak over wat ze bruto verdient.

    Snap dat daggeld geen vaste inkomsten zijn maar als je een beetje normaal ermee omgaat: hou je er dan makkelijk iets van over? (dus als je gewoon er van eet en drinkt en niet extravagant gaat shoppen enzo?)

  • A380

    Staar je niet blind op ARKE! ( Appels met Peren vergelijken )

    Heel moeilijk om daar een vast contract te krijgen. Dus veel onzekerheid terwijl de onzekerheid in de luchtvaart sowieso al behoorlijk is.

    Is er iets loos in de wereld, heeft dat direct z'n weerslag op de luchtvaart!

    Je kunt daggeld sparen, maar dat betekend dan wel dat je op de route weinig leuks kunt doen, en da's toch nou

    juist waarom de meesten gaan vliegen. Om de wereld te zien!!;)

    Mijn advies: blijf zitten waar je zit en verroer je niet, als je een vast contract hebt en een toffe baan…(tu)

  • CACJ

    Houd ook rekening met je zomer en winterverlof, dan heb je óók geen daggeld. Maar écht, het is het waard, deze way of life. Maar het is wel een baan waar je 100% achter moet staan anders wordt het zwaar en ga je met tegenzin weg. En das nou nét niet de bedoeling ;) Succes!

  • Stoffig_Blauw

    het is altijd lastig om te besluiten hoe iets dat je nog nooit gedaan hebt je gaat bevallen. zeker in het geval van deze baan

    het is meteen zó anders en het beïnvloed je hele leven. T is net zoiets als erover nadenken of je wel of geen kinderen wilt…je weet toch pas hoe het is als je ze hebt

    en als je nou niks hebt om op te geven kan je nog denken: ach ik zie t wel

    maar ik heb nu best een goeie en redelijk leuke baan. nou ja ben voorlopig toch nog nie gebeld :-))

    op zich wel goed om t financiële aspect ook iets helderder te hebben

  • CACJ

    Helder. Het moet je passie zijn om te zorgen, pleasen (op normale redelijke wijze) en het fijn vinden mensen met een glimlach te laten vertrekken! Ook al is meneer of mevrouw niet je persoonlijke favoriet :-) Daarnaast Safety First. En in mijn visie krijg je dan het reizen kado. Én deze combi maakt t voor mij iig een fantastische baan! Succes met overwegen!

  • hjk

    Je kunt op Europa trouwens best aardig daggeld overhouden, zeker als je het aanvragen onder de knie hebt. Het is ook niet zo dat je al je daggeld er door jaagt met safari's etc. aangezien je niet elke week dat soort vluchten hebt. Sowieso als je begint heb je weinig echt lange reizen die uitnodigen tot safari's, tours met overnachtingen etc. Het is heel goed mogelijk zonder heel saai te zijn op de route om maandelijks wat over te houden. Tevens ben je veel van huis wat enorm scheelt in de kosten aan boodschappen en je krijgt een dertiende maand. In het begin is het niet heel veel maar je hebt 13 salarisstappen en je kunt,als je de ambitie hebt, purser proberen te worden, dat verdient heel aardig, alleen duurt het ff voordat je het bent.

  • Stoffig_Blauw

    oh is er ook een dertiende maand? dat wist ik niet! Dan kan je dus in feite per maand een twaalfde van je salaris optellen. Dat scheelt op zich natuurlijk ook alweer!