Take the challenge!

  • Ant

    Dag allen!

    Er zijn al verschillende topics over o.a. Ryan Air aan bod gekomen maar nu even mijn verhaal ;-)

    33 jaar oud, diverse commerciele/serviceverlenende functies gehad op diverse niveaus. Gezien de recessie is mijn laatste contract niet verlengd en altijd geroepen steward te worden dus nu maar eens echt aan het orienteren :-)

    Nu is Ryan Air druk aan het recruiten, woon zelf in Arnhem en niet ver van Weeze Airport. Uiteraard zijn de NL maatschappijen meer gerenommeerd maar ik moet toch een opstap maken, toch? ;-)

    Weet iemand wat de secundaire/tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn bij Ryan Air, d.w.z. reiskosten etc? Nog meer tips in deze wereld terecht te komen of wie kan meer kwijt over Ryan Air?

    Bvd, Ant!

  • DebbieB

    Ik heb al een paar keer bij RyanAir gesolliciteerd maar niks vernomen. Zou een mail krijgen wanneer de selectiedagen aan bod kwamen maar tot nu toe nog niks!

  • L

    Ik persoonlijk zou het bij n leuke werkgever houden. Ryanair staat bekend om kerosine bezuiniging ( gevaar voor eigen leven) en slechte salariëring. Qua service naar passagiers toe is het ook vrij bar en boos. De afstand weeze Arnhem is prettig maar mag geen hoofdreden zijn, toch? Wacht nog n paar maandjes en solliciteer bij leuke airlines. Eerste indruk moet goed zijn, toch?

  • L

    http://stewardess-worden.nl/maatschappijen/ryanair.html

  • Joy

    Je hebt geen gerantie dat je dan ook daadwerkelijk op weeze komt.

    Voor het zelfde geld kom je in Polen ofzo…

    Want je kan wel een voorkeur opgeven maar ik lees best wel veel dat daar niet echt naar gekeken wordt.

    En je moet zelf je opleidings kosten betalen je uniform en als je dan ook nog in een ander land gelaats wordt moet je ook nog huur betalen vervoer enz..

  • Andonakis

    OLA!

    Dank allen voor de reply en hopelijk komen er t najaar wat vacatures vrij bij NL maatschappijen, wat denken jullie (of terug de commercie in ;-))?

    Groet Ant!

  • CA2HV

    Ik zou het niet doen als ik jou was, kijk en luister maar naar alle berichten over dit slappe excuus voor een luchtvaartmaatschappij. RYR heeft de luchtvaart al jarenlang verziekt…

    Iedereen met zelfrespect gaat daar niet werken, dus wees verstandig en niet wanhopig en heb geduld. Dat brengt je verder in dit wereldje. En als alle stewardess wannabees dat ook doen en RYR links zouden laten liggen dan verdwijnt dit kwaadaardige fenomeen vanzelf, al weet ik dat dit helaas niet zal gebeuren.

  • Peggy

    Hallo,

    Ik ben een paar jaar terug naar Londen gevlogen voor de solicitatieronde van Ryan Air. Het is inderdaad zo, je kan voorkeur geven welk vliegveld je als basis wilt, maar als hier geen plek is beland je zo maar ergens anders in de wereld. Opleiding moet je zelf betalen etc. Het voordeel van Ryan Air ( weet niet hoe dit bij andere airlines zit) is dat je elke avond weer terug bent op je basis, je zult dus nooit ergens anders hoeven overnachten. Qua salaris is het rond het minimum en op provisie met wat je aan boord verkoopt ( denk dat andere airlines dit ook hebben). Destijds ben ik wel aangenomen maar heb niet kunnen starten met de ini vanwege mijn school. Ook ik woon in de buurt van Arnhem en kon toen wel Weeze als base krijgen.

    Hopelijk heb je hier wat aan:)

    Groetjes Peggy

  • Larissa H

    Beste mensen,

    Mag ik allereerst even zeggen dat ik het een volkomen belachelijke redenering vind, dat als je voor Ryanair werkt, geen zelfrespect hebt?! Ikzelf heb een jaar voor FR gewerkt en toch wel degelijk zelfrespect en ook niet wanhopig. Ja, wel wanhopig in de zin dat ik dolgraag wou vliegen en niet zat te wachten op een mager en onzeker seizoenscontractje. Bij Ryanair stuurde ik mijn CV op en was ik een week later aangenomen. Een maand later begon mijn ini en 6 weken erna was ik volop aan het vliegen.

    Als je een beetje slim bent, weet je precies waar je aan begint bij Ryanair zodat je niet vol verrassingen komt te staan. Zo zijn er mensen uit mijn ini na een week gestopt omdat ze het niet eens waren met het niet krijgen van vergoedingen zoals reiskosten, zelf je eten meenemen, en het per vlieguur worden betaald. Dus geen briefings, de-briefings, delays en turn-arounds. Als je dit weet en je accepteerd het, is het een leuke ervaring. Ja, je bent meer politieagent dan stess, en ja het is meer een circus dan een vliegtuig, maar vergeet niet dat werkervaring voor Ryanair je paspoort is naar alle grote, ‘gerenommeerde’ airlines. Zo heb ik vriendinnen die nu voor BA, Virgin, Emirates, Etihad etc. vliegen. Je hebt echt een stap voor, recruiters weten dat je als je voor FR werkt, niet zeikt en hard werkt. Dit wetende heb ik het een jaar gedaan en ben nu werkzaam voor onze nationale trots en waardeer mijn werk alleen maar meer.

    Trouwens, ga er zeker niet van uit dat je lekker thuis kunt blijven wonen en vanaf Weeze kunt vliegen. Want als jij niet die 2% kans hebt dat er toevallig plek is, zit je waarschijnlijk gewoon in Wroclav of in Kaunas. Ik zat in STN en hoewel me is beloofd dat ik naar Weeze mocht, ik het echt nooit heb gekregen. Elke maand houden ze 150 pond in voor je cursus (tenzij je dit gelijk betaald), en 30 pond voor je uniform. Ook barbox-geld strooien ze wat ze willen, ik herinner me dat ik in een maand 3 Canarische Eilanden-vluchten had waardoor je flink wat extra casht, maar met 80 pond uit de veren kwam.

    Ook raad ik je aan, mocht je het er op wagen, nooit de job aan te nemen als je in Stansted gestationeerd gaat worden. Hier heerst een ware pest-cultuur waar je zelf ook echt bitter van wordt. Mensen vermijden de crewroom omdat er alleen maar geschreeuwd wordt en alles draait om de sales. In andere bases is dat wel aanzienlijk minder en heb je het idee dat je voor een andere airline vliegt.

    Nu achteraf, werkend voor een geweldige werkgever, besef ik pas hoe keihard ik heb gewerkt daar, 14 uur van huis per dag is echt geen uitzondering! Telefoontjes in je vrije tijd waarom je je target niet hebt bereikt, ook niet. Weet dat je na take-off begint met het verkopen van de krant, daarna scratchcards, daarna een ronde Hello Kitty-pakketten, daarna een rondje smokeless cigarettes, daarna de service, daarna weer scratchcards, daarna vuilnis, daarna duty-free en daarna heb je tijd voor een zelf meegnomen koffie als je niet al gelijk de tweede service moet doen. Dit keer 4 stretches per dag en je bent ka-pot. Ik raad het dus niemand aan. 80% van je collega-stewards en stewardessen zijn trouwens zwaar oké, maar helaas zijn er ook relatief veel rotte appels meestal afkomstig uit Zuid-en Oost Europa die het echt alleen voor het geld doen en geen enkele passie voor het vak hebben. Laatst staan een idee hebben hoe een 747 eruit ziet. Jammer.

    Ga solliciteren in het buitenland, er zijn zat maatschappijen die werven. Als je tegenwoordig stewardess wilt zijn, moet je gewoon echt een buitenland-mentaliteit hebben.

    Al met al een goede ervaring waar ik uiteraard ook geweldige mensen/vrienden heb ontmoet en veel heb geleerd. En uiteraard heeft ervaring voor FR mij mijn droombaan opgeleverd!