Europa/senior purser KLM verdiensten

• Nieuwsgierig aagje

Hallo allemaal,

Ik ben nu een aantal jaar in dienst bij KLM en ik vroeg me af wat voor cursussen/projecten je moet volgen voordat je Europa of Senior purser kunt worden.

Als ik het goed heb begrepen, kan je na 6 dienstjaren solliciteren naar de functie van Europa purser.

Hoe hoog moet je niveau zijn van een derde taal zoals Frans of Spaans?

Hoeveel kun je per maand bruto verdienen op basis van 100% excl. daggeld? En met 67%?

Wat is dit ongeveer netto?

Alvast bedankt.

Groetjes

• A380

@Aagje,

Gewoon even intern informeren!(tu)

• peter

Raar dat je dat hier vraag en zeker als je al een paar jaar bij KLM werkt want dan zou je weten dat je dat allemaal terug kan vinden op de internet voor personeel mijnklm en als je het dara niet begrijp dan stuur je ff je crewmanager een mail toch.

• Nieuwsgierig Aagjes

Ik werk nu 2 jaar bij KLC, vandaar dat ik daar nog niet alles over weet.

Ik ben gewoon nieuwsgierig naar wat ik zou kunnen bereiken binnen het bedrijf met mijn ambitie.

• A380

@Aaagje,

Dan loop je toch even bij de servicedesk langs op het BMC!

Dit soort info hoort niet op een openbaar forum. Succes

• EY crewlid

Wauw. Kan er ook wat socialer gereageerd worden. Het is gewoon een vraag die niets met privézaken te maken heeft. Hij/zij vraagt gewoon om een indicatie. Ik vlieg zelf niet bij klm maar vraag het je collega's bij klm anders. Maybe weten zij er meer over. En anders informeren bij HR die weten dat vast wel. :)

• Purser

Het salaris vind je met wat googlewerk zo terug, fnv cabinpressure heeft de salaristabellen online gezet en tevens voor ieder toegankelijk.

Na 36 mnd. dienstverband, een positief resultaat voor een management potentiële inschatting, twee taalexamens (Engels verplicht en nog een promotietaal), deelname aan tweeweekse managementmodules, positief resultaat voor het examen en een examen Engelse schrijfvaardigheid mag je solliciteren. De eindselectie is pittig want ongeveer de helft valt in eerste instantie af. Momenteel zijn de wachtlijsten enorm en is het reëel om uit te gaan van meer dan 10 jaren dienstverband om purser te worden.

Als je door de selectie heen bent ga je nog 7 weken op cursus, hier wissel je theorie met praktijk af. Daarna ben je purser, je vliegt als eerste leidinggevende op Europa en als tweede leidinggevende op ICA, het is een hele leuke afwisselende functie dus als je de ambitie hebt moet je er zeker voor gaan.

• Kkk

Waarom zo geheimzinnig over salarissen, bij elke vacature staan de verdiensten toch ook vermeld.

Als purser kun je 13 salarisstappen maken, bij promotie naar senior purser kun je nog enkele stappen maken.

Om je ingewikkelde tabellen te besparen en het een beetje algemeen te houden kun je er vanuit gaan dat je als purser netto maximaal, aan het einde van je carriere netto ongeveer 3200 euro (zonder daggeld etc.) kunt verdienen. Als senior purser is dit zo'n 3500. Dit zijn de eindsalarissen, dus dan vlieg je minimaal 20 jaar.

Het beginsalaris is afhankelijk van hoeveel jaren je al vliegt. Het is nu realistisch om na een jaar of 10-12 purser te kunnen worden (dat wordt langer in de toekomst) . Dan begin je met ongeveer 2350 eur. netto, zonder daggelden.

• S

Deze bedragen kloppen niet. Je kan de salaris tabel opvragen op myklm.org

• Kkk

Deze bedragen kloppen globaal wel degelijk. Ik heb het hier over eind en beginsalaris netto voor sp en p., dit om het makkelijk te houden.

Zonder de hele tabel over te nemen; eerste stap purser bruto 2580 euro maar dat is wel als je al na 2 jaar p zou worden, dit is praktijk niet meer mogelijk, de laatste stap is 5133, bruto ook. Stel dat je na 10 jaar in dienst p zou worden dan begin je met 3321 bruto, volgens de promotieschaal het jaar later 3567 daarna ieder jaar bruto plusminus 120 eur. P/m erbij

Eerste stap senior purser 3543 en eindsalaris sp 5688 bruto.

Omgerekend zit je dan op de nettobedragen uit de vorige post.

Ik vlieg 100 procent, ben p en zit in de laatste stap van de salaristabel, elke maand zit ik tussen de 3250-3300, dit is inc. vergoeding reiskosten, provisie tax free etc. maar ex. daggelden. aangezien ik vast europa vlieg houd ik meestal ook nog 200-250 eur. daggeld over.

Ik snap niet waarom dit zonder onderwerpen niet passend zouden zijn op dit forum, salarissen zijn niet geheim en voor velen belangrijke info bij sollicitaties voor bepaalde functies.