Diploma KL Cityhopper

• Laura

Hallo allemaal,

Ik wil graag solliciteren indien er een vacature vrij komt bij de KLM Cityhopper.

Volgens de website vragen zij minimaal een afgeronde HAVO of MBO-3 opleiding met diploma.

Nu is het zo dat ik qua diploma's alleen in het bezit ben van een MAVO diploma.

Van 2004 tot 2007 heb ik MTRO gedaan, maar destijds om persoonlijke redenen de opleiding afgebroken.

Ik heb één stage gelopen en daarna ben ik met de opleiding gestopt. Hierna ben ik gaan werken, veel gaan reizen en heb verschillende Engelse cursussen gedaan (Engels gebaseerd op grammatica en Business English en hier heb ik certificaten voor gehaald) in het buitenland.

Kortom ik heb sinds 2007 veel werkervaring in de toeristische sector (doe momenteel ook werk op HBO niveau), veel reiservaring, beheers de Engelse taal vloeiend (mede dankzij het reizen en de Engelse cursussen) alleen bezit ik dat ene MBO papiertje niet…

Is KLM hier ZEER streng in? Heeft het voor mij wel nut om te solliciteren ondanks dat ik dat papiertje niet heb? Ik voldoe namelijk wel aan alle eisen (lengte, maten, representatief, communicatief, etc..)

• Etienne

Hallo Laura,

Helaas denk ik persoonlijk dat het niet gaat lukken. KLM/C is juist wel een van de maatschappijen die erg streng is. Ik sprak gister toevallig nog met een meisje die zelfs Stewardesscollege heeft gedaan (niet aan te raden!!!) en die werd afgewezen.

Wat je het best kan doen is een verkort traject naar niveau 4. Vaak heb je daarvoor niveau 3 nodig, maar misschien is in overleg het e.e.a. mogelijk om alsnog binnen te komen (dmv bijv een test).

Ik ga zelf vanaf Augustus de ArkeFly Academy doen. Dit is een 1,5 jarig traject waarin je een niveau 4 diploma krijgt en 10 maanden stage aan boord loopt. Dit gaat via het ROC van Amsterdam.

Ook wil ik je zeggen dat je niet te veel je hoop moet vestigen op KLM/C. Dit deed ik op het begin ook, maar die maatschappij is zo goed als op slot. Ze werven heel erg veel intern en als er vacatures komen gooien ze die soms al na een aantal dagen dicht ivm het overweldigende aantal sollicitaties die ze binnen krijgen. En dan is het nog maar een kwestie van geselecteerd worden!

Gooi je droom nu niet neer, het is niet onmogelijk. Ga gewoon voor een verkort traject waarmee je alsnog een kans maakt! Ga zeker NIET investeren in prive opleidingen want dit is allemaal dikke nep.

En als je denkt, goh die ArkeFly Academy zitten allemaal jonge mensen, dat is niet waar. Ik heb mensen van 26 and counting in de klas!

Etienne

• Etienne

Je kan volgensmij trouwens wel Transavia proberen, volgensmij heeft die iets als een meurstest ofzo waarmee ze kunnen zien of je het niveau hebt. Geen idee of dit voor KLM/C ook bestaat!

Etienne

• L

Cityhopper nodigt je uit nav cv en motivatiebrief. Als je er nu voor zorgt dat je al deze positieve competenties verwerkt in je sollicitatie heb je wellicht kans om uitgenodigd te worden. Trans werft in november weer en biedt wat meer mogelijkheden voor je. Tevens is dit een leuke jonge airline waar de verdiensten beter zijn dan arke fly corendon oid. Succes!

• Etienne94

Oh oepsie, dan had ik het dus mis! Ik had altijd het idee dat het exit was als je de gevraagde papieren niet had.

Iig Succes :)

• Drs

Volgens mij moet je echt wel een niveau 3 diploma hebben.

• Laura

Bedankt voor de reacties!

Ik zou het eerlijk gezegd wel raar vinden om afgewezen te worden omdat ik dat papiertje niet heb.

Ik heb tijdens mijn reizen en werkervaring zoveel meer geleerd dan tijdens de opleiding. Ik heb de opleiding ook gedaan.. alleen voortijdig afgebroken.

Ik ben van mening dat je in de praktijk veel meer leert dan tijdens een opleiding. Ook de Engelse cursussen waren op een hoog niveau en die heb ik allemaal netjes afgerond en een papiertje van ontvangen.

Dus als iemand wordt aangenomen met een niveau 3 diploma met veel minder (werk) ervaring en kennis dan ik, zou ik dat toch best wel krom vinden. Alleen maar van vanwege een papiertje…

Maar ik ga er gewoon 100% voor en als zij mij afwijzen omdat ik geen niveau 3 diploma heb, en desondanks wel veel kennis en ervaring binnen alles wat ik moet kennen/kunnen als stewardess weet ik meteen met wat voor bedrijf ik te maken heb.

• L

Hebben jullie niet geleerd om te proberen in je leven ;-)

• stessmeralda

Als jij serieus boos wordt als je wordt afgewezen omdat je niet aan de harde eisen voldoet, denk ik niet dat je heel erg ver gaat komen met wat voor sollicitatie dan ook. Ze hebben bijna 500 man per open plek en dan is het logisch dat je op die manier het kaf van het koren scheidt in plaats van 3 weken lang motivatiebrieven te gaan lezen.

Neem het woord van een recruiter aan, lees de vacature door en werk aan je harde eisen.

• fifafo

Ehm er reageren zoveel sollicitanten dat er genoeg zullen zijn met gelijkwaardige levens- en/of werkervaring en die wel de gevraagde diploma kunnen overhandigen. Je moet niet raar opkijken als je wordt afgewezen. Bij veelgestelde vragen staat:

Ik voldoe niet aan de functie-eisen, kan ik dan wel solliciteren?

Nee, het heeft geen zin om te solliciteren als je niet aan de functie-eisen voldoet.

en

Ik heb wel een opleiding afgerond met MBO3 niveau, maar heb geen diploma waarvan ik kopie kan overhandigen, kan ik aan een selectie deelnemen?

Nee, het heeft geen zin om te solliciteren als het gevolgde onderwijs niet kan worden aangetoond met een diploma.

http://www.klmcityhopper.nl/veelgestelde-vragen

Maar niet geschoten is altijd mis. ;-)