Hey,
Vorig jaar was ik ook bij de selectiedag. Het gaat als volgt; je meld je even aan en vervolgens wacht je in een vergaderzaal met een grote groep andere kandidaten. 1 voor 1 wordt je geroepen, je hebt een gesprek in het Engels met 2 recruiters. Duurt ong 10 min. Daarna moet je even wachten en hoor je direct of je Engels goed genoeg is. Zo niet dan mag je naar huis toe. De dag dat ik er was vielen daardoor veel mensen af. Als je ‘door’ bent dan wordt je met een groepje bij elkaar geroepen en voer je een gesprek met ong 7 kandidaten en 4 recruiters. Het gaat hierbij om hoe jij je presenteert, hoe reageer je op verschillende vragen en discussies en hoe je taalgebruik is. Zorg wel dat je iets zegt, en niet alleen andere aan het woord zijn. Je hoort diezelfde dag nog of je door bent naar het individuele gesprek.
Ik vraag me af of jullie nu ook al in de luchtvaart werken? Besef goed dat je bij klc een hele zware baan hebt. Je leeft uit je koffer, bent in de weekenden amper thuis, je moet negen van de tien feestjes of verjaardagen missen en je zult je vrienden veel minder gaan zien. Ook mag je niet bij klm solliciteren en moet je maar hopen dat je na 5 jaar kan doorstromen.
Ik werk zelf bij een andere luchtvaartmaatschappij, mijn individuele gesprek bij klc was niet leuk. Ik vind het ook echt niet erg dat ik niet ben aangenomen. Als ik nu al een paar nachten ben weggeweest ben ik heel blij dat ik weer een paar dagen lekker thuis slaap, bij me vriend en ook mijn familie en vrienden kan zien. Positief is natuurlijk het 5 jarig contract maar welke waarde heeft dat als je de rest van je leven ongeveer moet inleveren.
Ik hoop dat als dit jullie droom is hij ook uitkomt. En dat de zware dagen en het missen van vrienden iets is waar jullie goed mee kunnen omgaan. Veel vrienden zullen niet begrijpen waarom je alles moet afzeggen, dat is niet leuk maar dat hoort nou eenmaal bij het werk.
Zorg ervoor dat je goed bent voorbereid voor de sollicitatierondes. Praat een aantal dagen Engels om er lekker in te komen en stel je zelf vragen om voorbereid te zijn op het geven van antwoorden. Bij het individuele gesprek ging het er pittig aan toe vond ik. Heel veel succes met deze spannende weken en wees niet verdrietig als het niet gelukt is, trans gaat ook weer in het najaar werven. Houd daarvoor de unique Facebook pagina in de gaten.
Zelf heb ik een universitaire studie afgerond, werk deels in het ziekenhuis en deels vlieg ik. Heerlijke combi, zou niet anders willen.
Gr Brenda