afstand naar Schiphol: mijn vragen

• Marc

Ik loop op de zaken vooruit, want ben alleen nog maar uitgenodigd voor de eerste selectie voor KLC.

Ik woon in Nijmegen en wil daar in principe graag blijven wonen. Ik vraag me af of het te doen is, de afstand.

-Zijn er meerderen die een grotere afstand (langer dan een uur van Schiphol) overbruggen en is dit te doen?

-Ik heb zelf geen auto, maak doorgaans gebruik van openbaar vervoer (heb wel een rijbewijs), ik neem aan dat een auto wel een must is?

- Geldt de vereiste afstand bij KLC alleen voor stand-by diensten?

Ik ben benieuwd hoe jullie dit ervaren of gaan doen? Of ben ik de enige die mijlenver van Schiphol woont? ;)

• Me

Schiphol is voor mij een uur rijden (en daarna nog met de bus naar het bemanningscentrum) en ik moet zeggen dat ik het nu na 7 maanden toch wel echt zat begin te worden. Mocht ik aangenomen worden bij KLC dan ga ik wel op zoek naar huisvesting in de buurt.

Aan de andere kant, bij KLC hoef je natuurlijk niet zo vaak op en neer omdat je veel dagen weg bent van huis. Dus 1 of 2 keer op en neer in de week ipv 3, 4 of 5 keer wat ik nu heb.

Ik denk dat het uur rijden alleen geld bij standby diensten maar dat weet ik niet zeker. Bij transavia moet je binnen 90km van schiphol wonen en met standby diensten 1 uur.

• Robin1985

Hey Marc,

Je bent niet de enige die al beetje vooruit aan het lopen is. Ik woon zelf onder Eindhoven (tegen de Belgische grens) dus nog verder van Schiphol. Ik ben nu ook al aan het kijken voor iets in Utrecht. Zoals Me zegt, is het inderdaad meer voor 1 of 2 keer, omdat je dus veel in andere steden verblijft.

We zullen het allemaal duidelijk uitgelegd krijgen bij de selectie dag :)

• Jefferson

Hey Marc,

Ook ik woon niet in de buurt.. Ik woon in Elst (tussen Arnhem en Nijmegen) en het is inderdaad alleen belangrijk voor stand-by diensten. Ik ben ook uitgenodigd voor de eerste selectie dus het is verder even afwachten. In ieder geval zou je er voor kunnen zorgen dat je in de buurt bent en binnen een uur op Schiphol kunt zijn als je zo'n dienst hebt.. Je zou dan een stand-by kamer in de buurt kunnen huren of als je mensen kent in de buurt van Schiphol daar evt je stand-by dienst doorbrengen

• sabine

Ik woon tegen de Belgische grens en zal ook bijna 1.5 uur moet reizen.

Ik ga het gewoon proberen, en zoals meerdere zeggen, het zal misschien 2 keer per week zijn dat je naar Schiphol moet rijden.

Ik ken toevallig mensen in de buurt van Schiphol dus mocht in aangenomen worden kan ik daar verblijven.

Misschien even afwachten hoe zwaar het reizen gaat vallen.

• Marc

Bedankt voor al jullie reacties! Heeft me wat meer inzicht gegeven.

Ik ga het inderdaad gewoon proberen!

Andere tips welkom :)

• Larissa H

Hoi allemaal!

Geen probleem hoor, woon zelf in Twente, 150 km van AMS en rij tot P30 1,5 hr zonder file. Zelf vind het heel goed te doen. Het ligt aan je instelling, ik wil zelf mijn dorp niet inruilen voor de Randstad. Vind het contrast tussen het drukke vliegleventje heerlijk met de rust in het oosten. Wat ik wel zwaar vond is dat ik elke dag heen- en weer reed tijdens mijn ini. Heenweg ging ik om 5.45 weg en was ik er om 7.15 uur. Dit is beter zodat je nog een uurtje kunt relaxen (lees slapen) in je auto of studeren. De terugweg zit je wel in de file en deed ik er altijd 2,5 uur over. Het enige wat ik die maand deed is rijden, cursus, rijden, eten, douchen en slapen. En een zombie zijn haha. Maar vond zelf de cursus absoluut niet zwaar dus had daar niet veel tijd voor nodig.

Nu is het prima en hoef ik maar zo'n 2x naar Schiphol. Soms heb je na een 4-daagse nog wel een dagdienst met minimale rust maarja dat is dan het enige mindere. Je kunt er ook voor kiezen om met zo'n kort nachtje bv in het Isis hotel te slapen, je krijgt korting dus voor iets van €65 kun je een kamer boeken. Als je niet vd 12 uur vrij, 3 uur in de auto wil zitten zeg maar. Maar je kunt bv ook aanvragen om zoveel mogelijk 5-daagses te doen zodat je zo weinig mogelijk hoeft te rijden. Ik vind een mix van alles trouwens prima.

Dus gewoon lekker daar blijven wonen, alles went!

• Marc

Bedankt Larissa!

• Larissa H

Oh en Marc om je andere vragen te beantwoorden;

Je kunt met het OV, al zal je heel vaak rond 6u in de ochtend moeten aanmelden en ik weet niet of er nachttreinen rijden. Plus zoals iedereen weet is het OV ellende als er een sneeuwvlok op het spoor ligt in de winter. Een auto is met lange afstanden het makkelijkst, lekker direct van deur tot deur zonder aansluitingen, vertragingen etc. die je vaak zelf niet in de hand hebt.

Tip: investeer in een goede en vooral zuinige auto. Ik rij voor €60,- kleine 1000 km. Dit is echt een must want je tankt je een ongeluk anders. Koop ook een diesel, je zit sowieso over de 20.000 km per jaar dus je haalt het er wel uit.

En binnen een uur op Schiphol is idd alleen voor standby, het merendeel van mijn collega's haalt dat niet incl parkeren (=15 min.) Er zijn genoeg particulieren die een adres voor je hebben als je niemand in de buurt kent.

En je bent trouwens niet de enige die mijlenver woont haha, denk dat 10% onze afstand moet reizen maar de andere 90% moet wel lachen als je verteld hoever je woont. Bij KLM is het heel anders en woont iedereen in alle uithoeken van binnen-en buitenland.

Groetjes!