Sollicitatiecode volgens het (NVP)!!!

• Stess2B

Hier nog even een stuk over het feit dat op het sollicitatieformulier functie KLC gevraagd werd of je kinderen hebt. Dit mag volgens de sollicitatiecode (NVP) Niet worden gevraagd!!! Dames en heren ik weet dat jullie heel graag willen vliegen maar wees je bewust van de vragen die er gesteld worden. De recruiters gaan te ver!!!

Verboden sollicitatievragen

Je potentiële werkgever mag je tijdens het sollicitatiegesprek niet het hemd van het lijf vragen. Hij mag je alleen vragen stellen over onderwerpen die relevant zijn voor het beoordelen van jouw geschiktheid voor de functie. Sollicitatievragen die kunnen leiden tot discriminatie, zoals de vraag naar een eventuele zwangerschap of kinderwens, zijn dan ook verboden.

Gelijke behandeling

Een en ander is het gevolg van de Wet gelijke behandeling. Die wet schrijft voor dat een werkgever geen onderscheid mag maken op grond van godsdienst, politieke gezindheid, levensovertuiging, ras, geslacht, nationaliteit, seksuele geaardheid of burgerlijke staat. Naast de wettelijke regelingen is er ook nog de sollicitatiecode van de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement & Organisatieontwikkeling (NVP). Over sollicitatiegesprekken zegt de code dat een toekomstige werkgever alleen vragen mag stellen over aspecten die voor de functie en/of voor de functievervulling relevant zijn. Daaronder vallen vragen over opleiding, kennis en ervaring.

Enkele voorbeelden van vragen die de recruiter niet aan je mag stellen zijn:

Ben je zwanger?

Ben je van plan zwanger te raken?

Heb je kinderen?

Ben je gelovig?

Val je op mannen of op vrouwen?

Ben je getrouwd?

Steunt je gezin je in je je carrière?

Komen je ouders uit Marokko?

Van welke verenigingen ben je lid?

Ben je lid van een vakbond?

Ben je Turkstalig opgevoed?

Ben je lid van een politieke partij?

Doe je mee aan de ramadan?

• nayla

Who cares! Voor jou 10 anderen die niks om die vraag geven…

• Stess2B

Nayla.

Bij mij gaat het erom dat 1. Het niet gevraagd mag worden en 2. Als je er niks om geeft je alsnog niet weet of je het goede antwoord geeft omdat je het doel van deze vraag niet weet.

Dus je kan wel zeggen dat het je niks kan schelen maar ondertussen weet je niet of het antwoord wat je geeft juist is en wat ze precies met het antwoord willen bereiken.

• Doe-even-normaal

Nayla, reageer even normaal. Er staat nergens dat je verplicht moet reageren. Voor sommige mensen is dit belangrijke en relevante informatie. Persoonlijk zou het mij niet uit maken als 1 van deze vragen wel gesteld zouden worden, maar toch is het fijn weer goed op de hoogte te zijn. Stess2B, bedankt! :)

• Stess2B

Bedankt doe-even-normaal

Mij maakt het ook niet uit deze vraag te beantwoorden. Je moet wel want anders kan het formulier online niet verzonden worden. Maar het viel me wel op en het is best zorgelijk omdat je toch wel mag verwachten dat deze procedures eerlijk en oprecht worden gedaan. En ik nu toch wel mijn vraagtekens heb daarbij. Want ik loop al een tijd mee en dit heb ik nog nooit voorbik zien komen. Bij Randstad weten ze zelf ook wel dat dit niet gevraagd mag worden. Maar goed als er veel mensen net als Nayla onwetend hun ogen ervoor sluiten ja dan hebben zij daar ook lak aan. Ik weet zeker dat de meiden bij Randstad dit wel zullen lezen en zich er hopelijk bewust van zijn dat dit soort vraagstellingen niet mogen. Ik hoop dan ook dat bij het KLM formulier die binnenkort open gaat, het verwijderd is. Nog beter zou zijn als ze het lef hebben om hier toe te geven dat ze door deze vraag te stellen inderdaad te ver zijn gegaan.

Ik maak er in ieder geval een printscreen van en zal het doorsturen naar de commissie. Puur omdat ik het gevoel heb dat misbruik maken van hun positie. En er mee wegkomen want “ze willen het toch zo graag!”

• stess

Lekker doorsturen naar Randstad inderdaad. Kan je lachen, zij doen namelijk niet de sollicitatie procedure van KLC. Blijkbaar heb je je niet op alle fronten goed verdiept.

• Stess2B

Misschien was ik niet duidelijk genoeg maar Randstad doet de sollicitatie procedure voor KLM die half september van start gaat!!