vragen

  • Wesley

    hallo,

    ik moet een interview houden over steward, ik heb er alleen helemaal geen tijd voor de komende periode, ik heb dus een kleine hoop of er hier iemand mijn vragen zou willen beantwoorden :)

    hier komen ze:

    1: bij welke maatschappij vlieg je? en waarom deze maatschappij en geen andere?

    2:waarom heb je dit beroep gekozen?

    3: hoe lang doe je dit al?

    4: wat voor vluchten maak je het meest? (bijv. intercontinentaal).

    5: in welke zin is dit beroep afwisselend?

    6: hoe ziet een fulltime rooster eruit?

    7:welke vervolgopleiding heb je gedaan (buiten de interne opleiding)?

    8: wat doet dit beroep met je privé/sociale leven?

    9:kan je een voorbeeld geven over hoe een typische vlucht eruitziet?

    10:is dit een baan die je tot je 65e kan volhouden, of is dit een “tijdelijke”baan dat je later wat anders moet vinden?

    mocht je nog advies hebben voor mij hoor ik dat natuurlijk ook heel graag :)

    alvast bedankt!

  • trans stess

    1. Transavia, omdat een baan bij deze maatschappij door de korte afstandsvluchten en goed CAO makkelijk te combineren is met een tweede baan en de sfeer binnen het bedrijf geweldig is.

    2. Omdat ik houd van een dynamische werkomgeving (het kan mij niet dynamisch genoeg) en graag met verschillende mensen werk. Mensen in verschillende leeftijdscategorieën, met verschillende culturen, uit verschillende landen.

    3. Ik doe dit nu twee seizoenen

    4. Bij Transavia vlieg je voor 90% binnen Europa. Een bestemming die je als Transavia stewardess veel aanvliegt is Antalya. Bestemmingen buiten Europa zijn Marokko, Egypte, Kaap Verdische Eilanden en Dubai.

    5. Het beroep is afwisselend omdat je dagelijks met 5 nieuwe crewleden vliegt, 189 nieuwe passagiers, een andere bestemming, een ander tijdstip op de dag, een andere werkdaglengte en een ander vliegtuig. Kan het nog afwisselender? ;)

    6. Een voorbeeld uit mijn rooster:

    Maandag Vrij

    Dinsdag Vrij

    Woensdag 1735 - 0340 Amsterdam - Dalaman - Amsterdam

    Donderdag Vrij

    Vrijdag 0425 - 1555 Amsterdam - Tenerife - Groningen > Hotel

    Zaterdag 1440 - 0235 Groningen - Maastricht - Antalya - Amsterdam

    Zondag Vrij

    7. Ik heb een master diploma rechten. Niet geheel gebruikelijk, maar ook niet ongebruikelijk binnen de luchtvaart hoor. Ik adviseer een ieder die interesse heeft in het beroep van steward(ess) alvorens hieraan te beginnen eerst minstens een bachelor diploma te behalen. Het is een fijn beroep, maar kan lichamelijk behoorlijk zwaar zijn op de lange termijn. Een back up plan is dan erg fijn!

    8. Dit beroep heeft absoluut invloed op je sociale leven. Het is fijn als je sociale contacten begrip hebben voor het feit dat je altijd moe bent, vaak niet aanwezig bent op verjaardagen en avondjes uit of dagjes shoppen, want lang niet iedereen heeft hier (al dan niet onbewust) evenveel begrip voor. Ook een eventuele partner zal het zwaar te verduren kunnen krijgen. Jaloezie en onbegrip kunnen een rol gaan spelen, maar dit hoeft afhankelijk van zijn/haar karakter uiteraard niet altijd een probleem te zijn. Persoonlijk is mijn vriendengroep niet kleiner geworden, maar wel veranderd. Mijn baan is hier absoluut de oorzaak van.

    9. Een typische vlucht á la Transavia is een chartervlucht naar een Turkse of Griekse badplaats. Dit is meestal een vlucht van 3 á 4 uur, vol met gezellige vakantiemensen. Denk aan jonge stelletjes, schoolvriendinnen en gezinnen met kinderen. Wij als stewardessen/stewards zijn er uiteraard op de eerste plaats om de veiligheid te waarborgen. Alvorens de vlucht begint zullen wij dus eerst controleren of alle zogenoemde “flight safety” materiaal aanwezig is, in de juiste aantallen, op de juiste locatie, en in de juiste toestand. Ook de passagiers worden door ons gecheckt. Zitten alle veiligheidsriemen vast? zijn alle tafels ingeklapt? tassen en trolleys netjes opgeborgen? Veel passagiers ervaren dit als zeurderig en overdreven, maar wij gaan in het kader van de veiligheid áltijd van het ergste uit!

    Eenmaal in de lucht zullen wij de passagiers onze food and drink service aanbieden, waar zij broodjes, snacks en drinken kunnen aanschaffen. Later in de vlucht zullen wij hen ook onze shoppingservice aanbieden, waar zij belastingvrij artikelen kunnen aanschaffen. Op de vlucht hangt meestal een hele gezellige sfeer, waar veel wordt gekletst en gelachen.

    10. Ik zal persoonlijk niet tot mijn 65 werkzaam willen zijn als stewardess. Het is een heerlijke baan, waar ik voorlopig nog geen afscheid van wil nemen, maar het is fysiek vrij zwaar. De werktijden en de lange werkdagen zijn slopend. Ondanks het feit dat je wekker om 3 uur ‘s nachts ging moet je toch om 5 uur ’s ochtends met een perfect kapsel, perfect make upje en perfecte charmante glimlach aan boord staan. Sommige mensen doen dit probleemloos, maar lang niet iedereen houd dit lang vol. Ik ben persoonlijk op de lange termijn toch op zoek naar een grotere mentale uitdaging. Maar ik zou mijn jaren als stewardess voor geen goud opgeven!

  • Wesley

    heel erg bedankt :)