Wie vliegt of gaat vliegen voor KLC

  • Diana

    Hallo Allemaal!

    Wie vliegt er voor KLC? Ik heb namelijk een paar vraagjes…

    Wat is de langste stop die je hebt?

    Is het zwaar…? omdat je meerdere vluchten op een dag doet?

    Blijf je altijd op locatie? of kan het zo zijn dat je een week lang gewoon thuis slaapt?

    Hoe zien de selectie rondes eruit?

    Wanneer begint de opleiding ongeveer in 2015?

    Mvg,

    Diana

  • Ghislaine

    Hi Diana,

    Ik vlieg voor KLC ik kan enkele vragen voor je beantwoorden. Langste stop op een zelfde bestemming is nu 24 uur en zo'n stop is zeldzaam. In de winter kan het ook een stop zijn van ong 30 uur. Het kan zwaar zijn omdat je meerdere vluchten per dag doet. Maar het is niet zo dat je elke dag 4 vluchten hebt. Er is een goede balans in je schema. Het heeft echt met je instelling te maken wanneer je er positief instaat en er een leuke dag van wilt maken met je collega's en de passagiers dan vliegt (letterlijk) de dag voorbij. Bij KLC ben je vrij vaak van huis weg. Soms 4 nachten achter elkaar en soms 3. Het komt wel eens voor dat je een paar dagdiensten achter elkaar hebt. Afgelopen maand had ik maar 3 dagdiensten op mijn rooster en 12 nachtstops. Die dagdiensten waren overigens niet achter elkaar geplakt. Je kunt 2 keer per maand een verzoek indienen voor een weekend of een dag vrij en je kunt zelfs een doorlopend verzoek aanvragen voor bijv altijd de vrijdag vrij, hier wordt dan zo veel mogelijk rekening mee gehouden.

    De selectie rondes zijn voor mij alweer wat jaren geleden. Misschien dat er iemand anders op het forum jou daar meer over kan vertellen. Ik heb begrepen van collega's dat in de eerste ronde je Engels wordt getest. Het is belangrijk dat je goed Engels spreekt en begrijpt. Ik heb het vermoeden (weet het echt niet zeker) dat er vanaf het nieuwe jaar januari cursussen zullen starten. Andere jaren was dit ook het geval.

    Hoop dat je wat aan mijn antwoorden hebt. Succes

  • KLC stessie

    Hi Diana,

    Ik vlieg met veel plezier bij KLC. De langste stop kan over de 24 uur zijn, dan ben je bv een hele dag ergens op bestemming, savonds laat aankomen, volgende dag vrij, en dan de volgende ochtend vroeg pick up. Daar hebben wij aankomende winter er nu 5 van. De kortst is rond de 8 a 10 uur, dan is het alleen slapen en volgende dag pick up.

    Is het zwaar? Tja ik ervaar het soms als pittig maar soms ook als relaxed. Het ligt ook heel erg aan wat je gewend bent, ik kom zelf uit de horeca en heb trransavia gedaan en dat vond ik veel zwaarder. Je mag gewoon 80 uur in 2 weken werken, dat is niet meer of minder dan op kantoor (fulltime). Fysiek ben je wel continu bezig met in/uitstappen, cabine klaar maken en service verlenen, maar ik vind dat wel prettig. Ik ben totaal geen kantoormens.

    Als je fulltime werkt (100%) moet je rekenen op ongeveer 3 a 4 nachten per week van huis weg, we slapen bijna op al onze bestemmingen.

    Uiteraard kan je er een verzoek inzetten voor dagdiensten of 2 daagses maar dit is en blijft een verzoek. Ga er van uit dat je per week gewoon een paar dagen niet bent, waarna als je thuis komt 2 a 3 dagen vrij hebt. Het is een levensstijl die je moet aankunnen, de meeste CA's hebben wel een relatie en werkt het prima. Ik heb al bijna 7 jaar een relatie en vind dit heerlijk.

    Hoe de selecties er nu uitzien geen idee (veranderd nog al), maar sowieso een Engels schriftelijk/mondeling en een apart gesprek met een CA & een selecteur. Ze willen vooral dat je veel voorbeelden geeft; waaruit blijft dat jij stressbestendig bent? Noem een voorbeeld waar je flexibel handelde?

    Nieuwe initials beginnen januari 2015.

  • Cya

    Misschien stomme vraag, maar hoe zit het tijdens de vlucht met lunch? Mogen cabin crew ook de maaltijd nuttigen tijdens de vlucht? Of moeten zij van thuis broodtrommeltje meenemen? :)

  • Daphne

    Mag ik vragen waarom het bij Transavia zwaarder was dan bij KLC?

    Groetjes,

  • KLC stessie

    Het is denk ik maar net wat je fijner vind.. Transavia kent veel nachtvluchten, dus dat betekend midden in de nacht opstaan om op 3 uur snachts aan te melden, waar je na een pittige dienst smiddags weer thuis bent. KLC kent geen nachtvluchten de vroegste aanmeldtijd is kwart voor 6 op Schiphol en rond de 5 uur op nachtstop. Nog vroeg maar ik heb me nooit zo vermoeid gevoeld bij KLC wegens slaapgebrek dan bij Trans. Daarnaast kent Trans (bijna) geen nachtstops, wat ik persoonlijk minder leuk vind. Ik krijg echt energie van al die leuke steden waar je verblijft, je slaapt over het algemeen in goede hotels en krijgt genoeg daggeld om van te leven. Bij Trans ben je wel veel vaker thuis dan bij KLC, ik vind dat prettig misschien andere niet.

    Daarnaast vond ik de passagiers van HV veel vermoeiender, altijd charter dus veel kinderen en baby's. Bij KLC reizen veelal zakenreizigers mee en soms gezinnen, mij trekt die mix meer.

    Dan de service; bij KLC is de service kosteloos, uitdelen ipv van afrekenen bij Trans, veel minder stressvol.

    Dan de lunchvraag van Cya; bij KLC is er tussen/tijdens de vluchten altijd wel ruimte om even te eten, wij hebben bij KLC een crewtray waarin diverse broodjes, fruit etc in zit waar je van mag pakken, daarnaast kan je ook altijd broodjes van de economy pakken of een maaltijd van de business al deze over zijn.

    Als je avond vluchten hebt wordt er altijd een eetmoment gecreëerd (tussen 5/8) om je avond eten te eten, via de website mag je zelf een maaltijd kiezen welke aan boord wordt afgeleverd.

    Bij Trans weet ik dat je wel alles zelf moet meenemen of moet kopen.