Driedelig is écht niet noodzakelijk. Je gaat op sollicitatie, niet naar de begrafenis van je gierige, rijke oudoom. Uiteraard mag het wel, als je je daar fijn in voelt. Volgens mij heb ik echt nog nooit iemand in driedelig maatpak gezien op kantoor bij KLM, de doorsnee stijl binnen het bedrijf op kantoor is vrij relaxed. Best hip, eigenlijk. Geen ouderwetse makeupdozen met sexloze mantelpakjes en parelkettinkjes i.i.g., echt nog nooit gezien. Ken trouwens geen enkel bedrijf waar dat nog de norm is, maar dat terzijde. Tweedelig met een stropdas en nette schoenen voor een man voldoet prima. Smart business dus en het mag best “jong en van nu” ogen. Slim fit pak en een mooi gesneden blouse in een leuke kleur, een wat opvallendere maar nette schoen eronder, zoiets. Laat je persoonlijkheid subtiel spreken d.m.v. je kleding zou ik zeggen. Prioriteit nummer één is dat je iets draagt waar je je lekker, ontspannen en zoveel mogelijk jezelf in voelt. Je overdressen is gevoelsmatig trouwens even erg als underdressen. Het is in mijn optiek awkward als je er veel stijver en formeler uitziet dan de persoon die het gesprek afneemt. Waarom zou een stoere, moderne, jonge vrouw ineens in een ouderwetse mantelhobbezak moeten komen opdraven als een supergaaf gesneden pantalon met hippe pumps haar veel beter staat? De gulden middenweg is in mijn optiek bijna altijd de beste.
Remember, kleding is nooit het belangrijkste op een sollicitatie. Dat is nog altijd de persoon ín de kleding.