Lengte / salaris KLM/Transavia

• massi1799_

Hi!

Ik heb stiekem al heel lang de droom steward te worden bij KLM (en beginnen bij Transavia wellicht gezien de vacature bij KLM wat exclusiever is) en ooit door te groeien tot senior cabin attendant / purser met mijn leidinggevende ervaring. 

Ik dacht altijd dat de droom in stukken lag doordat ik 1.92m was en overal max 1.90m stond, nu hebben we vandaag tig keer gemeten en eindig ik steeds tussen de 1.89m en 1.90m. Meten ze exact bij elke kandidaat en hoe strikt zijn ze met enkele centimeters? Het zou in theorie goed moeten zijn maar ik zou natuurlijk niet het hele roer om willen gooien als het blijkt niet te kunnen. 

Verder was ik benieuwd naar het salaris. Ik lees het en der dat mensen soms netto hoger uitkomen dan bruto door alle vergoedingen. Ik zou de reiskosten volledig gebruiken met de afstand (zit op 50min rijden van Schiphol). Ben erg benieuwd waar jullie ongeveer uitkomen en hoe het salaris start en groeit. 

Hoop dat iemand z'n ervaringen wilt delen, thanks ◡̈ 

• Mo64

massi1799_

Hi! Ik heb stiekem al heel lang de droom steward te worden bij KLM (en beginnen bij Transavia wellicht gezien de vacature bij KLM wat exclusiever is) en ooit door te groeien tot senior cabin attendant / purser met mijn leidinggevende ervaring.  Ik dacht altijd dat de droom in stukken lag doordat ik 1.92m was en overal max 1.90m stond, nu hebben we vandaag tig keer gemeten en eindig ik steeds tussen de 1.89m en 1.90m. Meten ze exact bij elke kandidaat en hoe strikt zijn ze met enkele centimeters? Het zou in theorie goed moeten zijn maar ik zou natuurlijk niet het hele roer om willen gooien als het blijkt niet te kunnen.  Verder was ik benieuwd naar het salaris. Ik lees het en der dat mensen soms netto hoger uitkomen dan bruto door alle vergoedingen. Ik zou de reiskosten volledig gebruiken met de afstand (zit op 50min rijden van Schiphol). Ben erg benieuwd waar jullie ongeveer uitkomen en hoe het salaris start en groeit.  Hoop dat iemand z'n ervaringen wilt delen, thanks ◡̈ 

De max lengte bij KLM is 1.90 vanwege de relatief krappe ruimtes in het vliegtuig en de vliegveiligheid. Tijdens de medische keuring word je opgemeten en mag je dus niet langer zijn.

De reiskosten voor reizen met de auto worden tot max 50km vergoed (de rest moet je zelf betalen), met het ov worden de reiskosten volledig vergoed.

Het salaris voor een eenbander start nu met bruto € 2.927,82 per maand met winstuitkering, vakantiegeld en 13e maand. Je kunt de cao en de diverse salarisschalen op internet terugvinden.

Je krijgt voor stops daggeldvergoeding, waar je ter plekke van kunt eten/drinken. De hoogte daarvan hangt af van de duur van de stop en de locatie (is het dagelijks leven daar duur of niet). Hoeveel daggeld je per maand overhoudt, verschilt ook per persoon: eet/drink je veel of weinig, onderneem je veel/weinig activiteiten op de stop, shop je veel/weinig, etc.

Je krijgt als CA trouwens geen onregelmatigheidstoeslag.

Post was bewerkt op 3 november 2024 23:05 door Maggan

• DeeDee

Zorg dat je de afspraak voor de medische keuring aan het eind van de middag inplant. Mensen zijn aan het eind van de dag tot wel 1,5 centimeter korter dan bij het opstaan. Je wervelkolom wordt namelijk enigszins in elkaar gedrukt naarmate de dag vordert, wat resulteert in een iets kortere lengte.

• Mo64

DeeDee

Zorg dat je de afspraak voor de medische keuring aan het eind van de middag inplant. Mensen zijn aan het eind van de dag tot wel 1,5 centimeter korter dan bij het opstaan. Je wervelkolom wordt namelijk enigszins in elkaar gedrukt naarmate de dag vordert, wat resulteert in een iets kortere lengte.

Dat betekent in de praktijk dat je dus ook alleen maar vluchten aan het eind van de dag moet gaan vliegen, aangezien de maximale lengte er niet voor niets is, of zie ik dat verkeerd?

• DeeDee

Maggan
    DeeDee

Dat betekent in de praktijk dat je dus ook alleen maar vluchten aan het eind van de dag moet gaan vliegen, aangezien de maximale lengte er niet voor niets is, of zie ik dat verkeerd?

LOL, nee, natuurlijk niet. Je wordt maar één keer gemeten en dat is tijdens de medische keuring. Het is écht niet zo dat mensen van 1.95 m. ineens overal vast komen te zitten aan boord. Die tip is dus alleen bedoeld om de keuring door te komen. Verder is er geen haan die er naar kraait. Nooit meer.