Nadelen van vliegen?

• Dennis

Het is idd goed om ook even stil te staan bij de mindere zaken. Maar toch denk ik dat het vliegen je enorm veel energie kan geven….mits je van onregelmatig werken houdt natuurlijk.

Lon, bij welke maatschappij vlieg je trouwens?

• Dennis

Voorbeeld: van de onderstaande link:

http://www.cabinpressure.nl/fnv/index.php?option=com_content&task=view&id=101&Itemid=59

Niet om te demotiveren maar ik wilde hem toch even hier laten zien.:

Geachte Redactie,

Graag aandacht voor het volgende: Ik zit met een groot probleem en kan me gezien de recente ontwikkelingen voorstellen dat vele collega's het zelfde probleem hebben.

Mijn verzoekenteller staat op 14 en kan bijna niets meer aanvragen, zelfs geen Europa bip meer. Ik vlieg nog de 767, waardoor er nog maar weinig aan te vragen valt. Aanvragen van de 747 kan alleen nog op zo'n drie bestemmingen (als ik mazzel heb) en dan alleen NAD, met weinig verlof. Het gevolg is dat ik met 3 om 3 vliegen uitgeput raak. Een Atlanta met 4 dagen verlof (één dagje extra verlof dus!) is nu al kansloos.

Ik vind het prima om 737 Europa te vliegen, maar dan wil ik graag iets aanvragen om te voorkomen dat ik op- en neertjes krijg en dat pas een week van te voren weet. Gewoon 2 dagen vrij vragen met 5 dagen ertussen open laten wordt afgewezen.

Ik weet niet meer hoe ik controle moet krijgen over mijn eigen leven. 100% vliegen lijkt onmogelijk en ondoenlijk als je ook niet meer kunt aanvragen/plannen. Op dit moment bestaat mijn verlof uit: Bijkomen voor de volgende reis, that's it.

Ik vraag me af of het eigenlijk wel is toegestaan, dat een werkgever zo bepalend is en voor werknemers gaat plannen. Tijdens een gesprek met mijn Unit Manager werd mij aangeraden om dan maar deeltijd te gaan vliegen. Het argument: “je moet tenslotte voor jezelf kiezen…en die keuze heb je”. Ik vind dit echt te ver gaan. Het is de omgekeerde wereld! Deeltijd vliegen zou heerlijk zijn, maar om allerlei redenen voor velen onder ons onmogelijk!!

Je hoort iedereen klagen en er gebeurt van alles wat mijns inziens alleen maar negatief is en alles nog erger maakt. Maar hoe nu verder? Het is zo verschrikkelijk jammer om te zien hoe mensen gedemotiveerd raken, ziek worden en ontevreden zijn, terwijl het zo'n leuk beroep is, of liever, zou moeten zijn.

Hoe denken jullie hierover? En wat kan ik doen om het vol te houden? En is het allemaal wel toegestaan?

Ik doe mijn best om leden voor jullie te werven en hoop snel iets te kunnen gaan betekenen.

Ik hoop op een reactie.

• Lon

Natuurlijk ben je best een paar dagen vrij. Bij de KLM zit je dan het beste want zij hebben de beste werk en rusttijden regeling. Bij andere maatschappijen heb je gemiddeld na een dienst van een aantal vluchten 2 a 3 dagen vrij. De eerste dag ben je vaak verrot en ga je bijkomen en of je koffer uitpakken en je kleren wassen, de tweede dag voel je je weer redelijk maar ‘hey het is dinsdag’ dus echt veel stappen en langsgaan bij je vrienden is er ook niet bij, de derde dag kan je alweer om pak-em-beet 20.00 uur naar bed omdat om 02.00 uur je wekker gaat omdat je om 04.30 je moet melden.

Bovenstaande is een heel reëel verhaal. Dit komt zo vaak voor. Het kost dus echt wel moeite om je sociale contacten bij te houden. Je kan het aan iedereen vragen die binnen de luchtvaart werkt.

Laat ik het anders zo zeggen: vroeger, toen ik een kantoorbaan had, had ik een heel erg georganiseerd (van 9 tot 5) werk-leven en een onvoorspelbaar prive-leven. Nu heb ik een heel onvoorspelbaar werk-leven en een super georganiseerd prive-leven.

Het klinkt alsof ik negatief ben….maar we hebben het over de nadelen. En ondanks de 1001 voordelen zijn er ook echt, zoals bij alles, nadelen. En dit is er een van.

• esther

ik ga denk toch stoppen met deze post te lezen :-)

• Evelina

Hoi Ingrid en alle anderen,

Ik werk al ongeveer 20 jaar in de zorg, dus iets kan ik in ieder geval over ervaringen met werken in onregelmatige diensten vertellen.

Ik heb het altijd heerlijk gevonden, late- vroege en nachtdiensten alles door elkaar.

Diensten ruilen zodat mijn sociale leven en er ook nog eens omheen gebreid kon worden en ik niet heel veel heb hoeven missen. Zelfs een team sport doen is mij nog gelukt.

Maar hoe fijn je het ook vind is en hoe goed het je ook lukt om overal nog bij te zijn en te doen, wees toch zuinig op je gezondheid want het hakt er naar een paar jaar toch in is mijn ervaring (en wat ik hoor en zie van collega's) onbewust of je het nou wil of niet.

Terug schakelen van de ene dienst naar de andere en uit de nachtdienst komen gaat je op een bepaald moment meer moeite kosten en je krijgt klachten van slechter slapen meer vermoeidheid ect.

Deze klachten zal iedereen wel eens een keer ondervonden hebben maar als ze steeds terugkerend zijn ga je je daar niet lekkerder en fitter van voelen.

Bij het vliegen lijken mij de zelfde klachten van toepassing (tijdsverschillen,dag nacht werken of slapen ect.)

Wat ik eigenlijk wil zeggen is onregelmatig werken is heerlijk maar ‘luister’ wel naar jezelf en neem op tijd je rust en ontspanning dan blijft het vooral langer leuk om te doen.

Zo nu en dan lijkt het alsof de onregelmatigheid een beetje bijzaak voor mensen is maar het is toch echt iets om rekenig mee te houden en dan niet alleen dat je een feestje mist of met kerst werkt of zo.

Ik heb het verder nooit als een probleem of ongemak ervaren maar merkte op een gegeven moment wel in vakanties van hé ik ben helemaal niet moe en voelde me dan echt uitgerust een dat is ook lekker.

Maar….desalniettemin zou ik never nooit een baan van 9-5 willen.

Nou genoeg ! allemaal succes en veel plezier met het (onregelmatig) werken !!

Fijn weekend en groetjes Evelina

• Evelina

hoi esther,

gewoon de moed erin houden hoor !!!

't is altijd overal iets of wat

met gezellige collega's overleef je heel veel

en per slot van rekening moet je iedere dag weer je eigen ‘ feestje’ maken om het leuk te houden

doei

gr evelina

• Ingrid

Phoe.. kijk dit zijn wel argumenten waar ik over na ga denken. Maar zijn de vertrekkende vluchten 9 van de 10 keer snachts dan? of ook heel vaak smiddags of 'savonds?

• Dennis

Denk dat het ook verschilt bij welke maatschappij je vliegt. Mijn zusje vloog bij transavia en dat is idd heel vaak midden in de nacht vertrekken. Ik heb het idee dat het bij de klm iets minder is en dat je dus ook vaak zo rond de ochtend vertrekt…klopt dat?

• stess@home

Bij KLM vlieg je, als je een ica hebt, 9 van de 10 keer in de nacht naar huis. Dan slaapt de hele cabine, en als je mazzel hebt mag jij ook soms (soms ook niet)…maar de overige uren zit je te klapperen in je velletje in de koude galley vol lawaai terwijl elke cel in je lichaam zo ongeveer om slaap gilt.

Met europa vluchten komt het vaak voor dat je een week bv laat begint, maar dat je elke dag eerder moet melden…soms geregeld gaat op buitenstations de wekker om half 3, is natuurlijk ook geen pretje en na een paar dagen hakt ook dat er lekker in.

Toch….hoe beroerd ik me ook kan voelen, met een knoop in mijn maag mezelf afvraag wat ik in godsnaam doe midden in de nacht met ovens vol omeletten (arghhh..) is het heerlijk. Wat is er nu lekkerder om 'sochtends naar huis te rijden en iedereen in de file te zien staan, opweg naar kantoor.

Het is een super baan, en je moet er tegen kunnen en vooral goed naar je lijf luisteren. Maar voor mij geen andere baan meer hoor! Succes iedereen!

• Nicole

klapperen in je velletje in de koude galley vol lawaai terwijl elke cel in je lichaam zo ongeveer om slaap gilt.

Oh als ik dat zo lees denk ik… hmmm ik ga zo heerlijk slapen en morgen pas rond een uur of 10.00 10.30 eruit… ! Pfff…

Wat is een galley?? Kan toch niet zo zijn dat je daar in de kou zit? Is dat een andere ruimte voorin ofzo? kan je daar wel lekker zitten? Als je het in procenten ziet hoe vaak moet je dan 'snacht daarheen en hoe vaak een “normale” tijd?

's winters kom je dan toch amper je bedje uit? (met die koude galley in je achterhoofd, haha)