Voor Lieke

• Elke

Je moet niet ingeschreven zijn in Nederland. Ik werk daar al bijna zes jaar en woon nog steeds officieel in Belgie. Je kan best eens bellen naar de Belastingdienst afdeling Buitenland. Zij leggen je haarfijn uit wat je allemaal moet doen.

Dat burgerservicenummer is dat je sofinummer (sociaal fiscaal nummer)? Ik denk wel dat het dat is. Dat heeft iedere Nederlander ook op zn paspoort staan. Voor je ziektekostenverzekering kan je je tot verschillende organisaties wenden, o.a. VGZ, CZ, Achmea Groene Kruis….moet je effe opzoeken welke je wil. Ik zelf ben verzekerd bij VGZ. Het maakt allemaal niet zoveel uit denk ik. Voor mij toch niet want ik ben ook nog steeds in Belgie aangesloten bij het Ziekenfonds en ga hier naar de dokter en tandarts.

Je moet in elk geval beginnen bij de Belastingdienst. Het eerste wat je moet hebben is dat Sofi-nummer want daar gaan ze je overal naar vragen.

Succes

Elke.

• esther

ja is idd je sofi nummer mr wordt binnekort veranderd nr burgerservicenummer ook voor alle nederlanders…

zal komende week wel eens gaan luisteren en als ik dan nog met vragen zit post ik ze wel :)

bedankt hé!

• KLMstes

Heel erg jammer dat het jullie niet gelukt/gegund is bij de KLM.

De term interpersoonlijke sensitiviteit, is een van de 7 competenties waarop je sinds 2 jaar beoordeeld wordt. Persoonlijk vind ik het hele competentie systeem te hoog gegrepen (voor de functie van stewardess).

Tja, inlevingsvermogen, doorvragen, belangstelling en begrip tonen. Er komt zeker een stukje ‘acteren’ om de hoek kijken…

Probeer het volgend jaar nog een keer, en zeg dat je van de aandachtspunten geleerd hebt, en eraan gewerkt hebt.. (kom dan wel met goede voorbeelden volgens het STAR model, zijn ze gek op!)

Ergens anders ervaring opdoen is natuurlijk ook een pre!!

• Elke

Dank je wel voor je leuke berichtje. Nog even een vraagje…wat is het STAR model?

Alvast bedankt.

Groetjes.

• Carola

Ja STAR model..??? What's that?

• KLMstes

Situatie…

Taak…

Aktie….

Reactie….

Dus dit hanteer je bij het noemen van een voorbeeld.

Bv; Tijdens een vlucht was er een vrouw hoogzwanger, die een erg krappe plaats had. Zij werkt ineens erg misselijk. Ik heb toen gekeken of er toch nog in de business class wat meer ruimte was voor haar, om haar wat meer comfort te bieden gedurende resterende vliegtijd. Af en toe nog even langs geweest om te kijken hoe het ging.

Deze passagier kwam weer tot rust, en voelde zich steeds prettiger tijdens de vlucht, en ze ging uiteindelijk zonder klachten van boord..

Dit verzin ik nu in een paar seconden, dus vergeef me mijn wat simpele voorbeeld.

Houd dus altijd STAR in je achterhoofd, ga dus niet afdwalen, en zorg ook niet dat je veel te veel woorden nodig hebt om tot een duidelijk voorbeeld te moeten komen.

Kun je hier wat mee?

Dan volgen nu de kwadrant vergelijkingen..; hahaha, maarja, ze kunnen er wat van op kantoor…

Wat is je goede eigenschap?

En als je daarin wat doorslaat?

Wat is dan je uitdaging ( om dit onder controle te houden, te voorkomen)

Maar wat is dan tevens je valkuil? (voor dit woord ben ik trouwens allergisch, maar dat terzijde…

• Elke

Dank je wel!!! Kan ik wel degelijk wat mee!!! Ik ga het zeker uitproberen en er wat mee oefenen!