Vraagjes over grondstewardess

• Marjolein

Hallo luitjes..

Graag zou ik jullie wat willen vragen over de functie grond stewardess..ik zit erover na te denken om dit werk ook te gaan doen en zou er graag eerst wat meer over willen weten!

Ben je als 20-jarige nog te jong om naar deze functie te solliciteren?

Hoe vaak in de week draai je bijvoorbeeld een nachtdienst?

Wat wordt er van je gevraagd kwa Engels niveau? Ik heb Havo t/m 4e klas gedaan en daarna een 4 jarige MTRO opleiding..is mijn Engels dan voldoende, of hebben jullie vóór het solliciteren ook extra cursussen gevolgd?

Ik heb stage gelopen bij de ANWB en bij een reisbureau, waar ik vervolgens ook een half jaar in dienst ben geweest, is dat voldoende ervaring denken jullie, om in aanmerking te komen voor deze functie?

Kunnen jullie een indicatie geven over de verdiensten voor mij als 20-jarige?

Hoe ziet een werkdag er voor jullie uit?

Welke werkzaamheden doe je zoal op een dag, behalve inchecken.

Wat voor diensten draai je bijvoorbeeld volgende week, wat voor tijden?

Loop je echt zo gigantisch veel?

Ik hoorde ook dat het werk behoorlijk stressvol moet zijn, leer je hiermee om te gaan tijdens de interne opleiding?

Ik stel wel heel veel vragen, maar ben erg benieuwd naar jullie ervaringen als grond steward(ess)..

Alvast bedankt!

Groetjes mayo..

• Cattje

Hoi,

Je kan ervoor kiezen om via Content of Adecco te stessen of via KLM. Voordeel via het uitzendbureau is dat je elke week zelf je eigen tijden en dagen bepaalt; hier is ook geen nachtdienst. Nadeel via t uitzendbureau is dat je van KLM niet mag ipb en (=gereduceerd reizen).

Als je via KLM werkt kan je kiezen; 50% = 5 dagen per week 4 uurtjes, of 75% = 5 dagen p.week 6,5 uur werken. Verder word er heel veel geruild, je krijgt van KLM namelijk je rooster voor een half jaar, dus je kan veel diensten ruilen met andere collega's. Als je via t uitzendbureau werkt kan je ook diensten ruilen met andere uitzendkrachten, maar in principe zou dit onnodig zijn omdat je dus toch je eigen dagen kiest om te werken.

Voor de rest is er geen verschil, je begint met je cursus DOP en Floorwalken; dop is Drop Off Point; mensen die al ingecheckt zijn geven bagage af. Floorwalken is over het algemeen helpen bij de self service checkin apparaten. Je loopt best wel veel. Daarna krijg je de werkelijke check-in cursus en ben je ‘los’ in de vertrek hal. Dan krijg je na een halfjaartje de pierencursus en wordt je ingewerkt op de transfer balies en de gates.

Ik hoop dat het wat duidelijker is zo…

• Marjolein

Hey Cattje..

Heel erg bedankt voor je berich! Het is me al een stuk duidelijker zo! Wat een verschil als je via een uitzendburo of via KLM zelf solliciteerd!

Mag ik vragen hoe jij hebt gesolliciteerd?

Leer je tijdens de cursus ook hoe om te gaan met lastige passagiers, aangezien je hiervoor nogal sterk in je schoenen moet staan.

Wat maakt het werk zo stressvol? Het feit dat mensen op tijd ingecheckt moeten zijn of is er meer?

Ik las hier ook iets over board schoenen voor stewardessen, maar zie dat de grondstessjes vaak hakken dragen, is dat wel verstandig? Ik vind t wel mooier aangezien ik vrij klein ben!

Ook las ik ergens op een site dat je maat min. maat 36 moet hebben. Hebben ze bij KLM wel uniformen in maat 34? En passen ze je uniform ook aan jou aan, bijv. als je rokje te lang is?

Wat is een DOP?

Heb jij enig idee wt ik als 20-jarige verdien indien ik 75% werk?

Nog iets:

Weet jij ook hoe ik aan een huurwoning kan komen in Haarlem? Heb een beetje rond gekeken op internet, maar veel kamers is met gedeelt sanitair, dat zie ik niet zo zitten! Ik zou graag met mn vriend in een 3 kamer app. wonen, maar er zijn lange wachtlijsten als je het via de woningstichting doet. Is het vertrouwd om via internet een huurwoning te accepteren?

Sorry voor mn vele vragen, maar ik wil graag eerst wat meer informeren.

Ik hoop dat je me verder kunt helpen!

Dank je wel!

Groetjes Marjolein

• Cattje

Hoi Marjolein,

Ik heb helaas geen info over huurwoningen, wens je er sterkte mee.

Qua schoenen; als ze maar donderblauw zonder frutsels zijn, zelf loop ik meestal op 9cm. hak, maar soms doe ik mn 6cm hak aan, minder mooi, maar makkelijker lopen.., sommige collega's lopen op platte schoenen enz.

Je leert hoe om te gaan met lastige passagiers, maar natuurlijk is de werkelijkheid altijd anders, als je maar zelf weet wat je grenzen zijn en wat de regels zijn. En bij twijfel kan je altijd een supervisor erbij halen. Het werk is stressvol omdat passagiers soms verwachten dat je hemel en aarde beweegt om het hen naar de zin te maken. Verder is de werkdruk heel hoog en weini personeel, je wordt van hot naar her gestuurd. Daarnaast zijn er collega's die alles wat ze zien bij andere collega's meteen aan een teamleider doorspelen, onderling bij collega's is het niet altijd even leuk. Meestal wel hoor, maar soms…

Je hebt bij KLM grond diensten van 8 uur, dit zijn M-diensten en deze worden aan nieuwe mensen niet meer aangeboden, deze zijn alleen voor de ‘oude’ KLM ers, dan heb je S-diensen, 6,5 uur op een dag, en dan P-diensten, 4 uur per dag. Stagaires worden uitgebuit, zij werken elke dag 8 uur (M-diensten) en krijgen maar iets van 290 euro, wij vinden dit allemaal schande.

Uitzenkrachten hebben soms M, soms S en soms P, die mogen alles zelf indelen en beslissen. Wat je verdient als 75% is ongeveer 1700,- ( incl. toeslagen etc.).

Als je wilt pakeren op schiphol kost dit iets van 20,- p.mnd en wordt op je salaris ingehouden.

je uniform wordt voor jou op maat gemaakt, dat zijn hele lieve mensen die dit doen, maak je hier geen zorgen over.

Wanneer begin je?

• Marjolein

Hey Cattje..

Super bedankt voor je bericht!

Wat erg dat die stagiaires zo slecht betaald krijgen zeg! Echt profiteren jah!

Zou je denken, dat iedereen deze baan aan zou kunnen, mits ze natuurlijk aan de opleidingseisen en werkervaring voldoen?

De eigenschappen, opleiding en werkervaring bezit ik wel, maar goed lastige passagiers, weten waar je grenzen liggen enz. klinkt allemaal wel heftig! haha..

Dat hemel en aarde bewegen ben ik wel aardig bekend mee door het reisbureau waar ik heb gewerkt. Maar ik weet niet of je dat met elkaar kan vergelijken, omdat je als grondstess natuurlijk meer bezig bent met “het uitvoeren” van de “reis”. Op het reisbureau moet je hemel en aarde laten bewegen, om de “dienst” uit te voeren zodat de klant met ál zn wensen toch hopelijk bij jou komt boeken en niet bij de concurrent. Ook verwachten ze dan dat het reisaanbod oneindig is, maar het houdt toch echt ergens een keer op! Dan geloven ze bijv. niet dat je na een bepaalde tijd alle prijzen en beschikbaarheid al hebt gecheckt en verwachten ze dat je nog wat meer voor ze zoekt en doet!

Qua salaris is het ook niet verkeerd, het is natuurlijk een bijzaak, maar voor een leuk huur huisje in haarlem wel degelijk van belang. Vergeleken met de verdiensten op het reisbureau, mag je het wel delen door 3..erg he?!!

Wel tof dat je zo'n lang verhaal hebt geschreven, ik krijg een hele duidelijke indruk op deze manier!

Heb al aardig wat informatie nu en kan hieruit toch wel de conclusie trekken, dat dit werk me super aanspreekt en heel leuk lijkt! En of het echt bij me past, weet ik pas echt als ik het geprobeerd heb!

Ik moet hier in het oosten “daar woon ik namelijk” eerst nog wat zaakjes afronden, voordat ik kan beginnen met solliciteren! Ik begreep ook dat er binnenkort een wervingsdag is. Dan wil ik zowieso graag komen en misschien ga ik dan ook gelijk solliciteren!

Dus we zullen zien! Misschien worden we binnenkort wel collega's! Ik hoop het!

Ook leuk trouwens at je hier ergens anders op het forum zoveel hebt verteld over de cursus die je krijgt, erg interessant allemaal!

Groetjes marjolein

• Nathalie

Hallo marjolein, kun jij me meer vertellen over die Wervingsdag voor grondstewardess. Waar kan ik meer info vinden?

groet Nath.

• Marjolein

Hey Nathalie,

Dus jij wil ook graag als grondstess gaan werken?

Ik kan niet wachten om te beginnen, liever nog vandaag als morgen..ben erg enthousiast!

Helaas weet ik ook nog niet wanneer de wervingsdag precies is!!

Ik wordt er nog over op de hoogte gebracht door een kennis van me!

Zodra ik meer weet, zal ik het op dit forum zetten onder dit kopje!

Nou, misschien zien we elkaar dan nog wel! haha..

Groetjes mayo..

• Nath.

Nou, ik heb eerlijk gezegd al gesolliciteerd via hun site. Maar ik heb nog niks mogen vernemen helaas. Nou had ik wel begrepen dat het even kan duren.

Ik hoor het wel zodra je meer weet.

• Marjolein

Hey Nathalie..

Ik heb inmiddels bericht over de wervingsdag..het zal waarschijnlijk op zaterdag 4 november zijn in de vertrekhal van KLM (vertrekhal 2)..verdere info volgt nog..ik hou je op de hoogte!

Al wat gehoord na je sollicitatie? Ik ben benieuwd!

Groetjes mayo

• Nath.

Hallo, ik heb KLM toch maar ff gebeld omdat het zo lang duurde en het bleek dat ze een storing hadden en mijn sollicitatie is nooit aangekomen. IK heb nu echter besloten om het via Content te proberen en daar heb ik morgen een tel. interview van 10! minuten. Ik hou je op de hoogte.

Wel leuk zeg die wervingsdag.