klm of cityhopper..

• Leen

Hey G en Bianca,

Ik wens jullie beide heeel veel suc6 met de sollicitaties!! Ik hoop dat het helemaal goed gaat komen!

En Cin: klopt het inderdaad dat je na 5 dienstjaren zo mag doorstromen naar KLM intercontinentaal of kan je ook eerder solliciteren?

Groetjes,

Leen

• Leen

Hoi Cin,

Even een vraagje: ik weet dat je een schatting moet geven maar ik hoop dat je me kunt helpen! Als je 2 weken (14 dagen) neemt: heb je dan ongeveer 4 hele vrije dagen? Heb je bv vaak 2 aansluitende vrije dagen? Ik ben me namelijk een beetje aan het orienteren hoev aak ik naar mijn ‘oorspronkelijk’ huis op en neer ga rijden (kom uit Brabant maar heb een kamer gevonden in Haarlem). Ik hoop dat je me een indruk kan geven!

Groetjes, Leen

• dot

Zijn ook de eisen qua lengte minder streng bij KLC? Ik ben namelijk 1.57 m en das dus 1 cm te kort voor KLM…

• cin

Hi Leen,

In principe is je “weekend”' 2 aaneengesloten dagen. Als je deze dagen hebt dan moet dit een minimum aantal uren zijn…..dacht rond 65 uit t hoofd, kan dus zijn dat je soms 's avonds afmeld, echter dan meld je na je weekend weer iets later aan. Van deze minimale rust mag men volgens cao niet afwijken. Echter als er 1 weekend dag staat ingeroosterd en een vrije dag (vakantie of verlof voor nachten weg) dan kan er van de minimum aantal uren worden afgeweken. Je hebt echter wel de hele dag vrij, en kunt niet bijv dezelfde dag 2 keer aan/afmelden. Hopelijk heb je een idee :-)

• cin

voordeel juist G (dat 5 jaar). Je hebt nl meteen een vast contract. Dat kun je niet van iedere werkgever zeggen :-), aan de andere kant is het een contract,maar als je het niet leuk vindt zit je er natuurlijk niet aan vast. Je kunt altijd ontslag nemen. Verder kun je doorstromen naar het korps van KLM, en dan neem je je opgebouwde jaren mee. Dat is weer een voordeel.

• cin

Hi leen,

Er zijn voorwaarden voor doorstroming o.a dat je geen “rare” dingen in je file hebt staan. KLM moet plaats hebben voor ca's. Soms is dit er niet, maar men probeert je binnen 5 jr te laten doorstromen, etc etc. Dat soort dingen. Meestal gaan mensen naar KLM. Soms blijven ze bij KLC ook uit eigen keuze etc. Je hoeft niet te solliciteren, maar je hebt een kort gesprek vlak voordat je doorstroomt. Er komt dus niet opnieuw een sollicitatie brief en je hoeft ook geen rollenspellen etc meer te doen. Je bent immers al in dienst :-)

Als je voor KLM wilt gaan, moet je daar solliciteren. KLC is anders, hard werken, je leert er veel, en krijgt snel verantwoordelijkheden. Kan t je aanraden !!! Succes!

• G

He cin, dat is idd een voordeel! Ik ga over n maandje voor KLC, heb k besloten! Fijn om vastigheid te hebben, en een vooruitzicht om naar KLM te kunnen, na 5 jaar weer iets anders lijkt me precies goed eigenlijk. Misschien een stomme vraag, maar t korps zijn alle banen bij KLM?

• cin

Hi G, nee met het korps KLM bedoel ik het korps cabine :-)je kunt evt wel intern solliciteren naar een andere functie, als je daarvoor geschikt zou zijn kun je evt een andere functie bekleden.

• G

Haha ok bedankt voor al je antwoorden! Ik ga denk ik in Januari solliciteren bij KLC, ik hoop dat het gaat lukken, heb er zin in! Merci!!! Xxxxxxx

• Bianca

Hey G,

Sorry voor de late reactie, maar ik heb vorige dinsdag mn brief verstuurd en kreeg dus 2 dagen later reactie via een brief.

Ze hebbn we eigenlijk niks verteld over of ik iets kon voorbereiden. In de brief staat wel dat je spreekvaardigheid in engels wordt getoetst.

Maar toevallig van vorig jaar weet ik dat ze in 1e selectie je eerst met de groep iets over de functie en Klc vertellen, daarna heb je 1 voor 1 een gesprek waarbij ze ook je engels testen. Bij de 2e selecitie waren het 2 selecteurs en gaan ze nog iets dieper in waarom je wil vliegen en waarom klc, waarom ben jij geschikt enz.

Dus ik ga zeker wat vragen opschrijven voor mezelf, zodat ik niet ineens niet meer weet wat ik moet zeggen.

Maar bedankt voor t aanmoedigen!!

Groetjes,

Bianca