Denk goed na voor je bij Arke solliciteert

• pien

Ik heb zelf 2 jaar bij gevlogen! arke is een topclub, als je het over de collega's hebt! ik heb er een zeer maar dan ook een zeer leuke tijd gehad!!

het is alleen erg jammer hoe kantoor met zijn mensen omgaat. vandaar dat ik de keuze heb gemaakt om weg te gaan bij arke,

inmiddels vlieg ik bij een andere maatschappij waar ik het erg naar mijn zin heb, en ik kijk met heel veel plezier terug naar mijn arke tijd! het is een hele leuke maatschappij om te beginnen!!

• Dounia

Ik denk niet dat dit een ex-medewerker is, maar een huidige medewerker van arkelfy die ontevreden is over haar/zijn huidige situatie en simpelweg opkomt voor haar/zijn rechten!!

Wat is daar mis mee?

Klagers heb je overal, ontevreden personeel heb je ook bij ieder bedrijf, tegenwoordig is het lastig een andere baan te vinden, dus meestal blijven deze mensen gewoon in dienst ondanks hun onvrede. Maar klachten en onvrede vanuit het personeel, dat moet toch ergens op gebasseerd zijn? En eerlijk is eerlijk, ik heb ook veel verhalen gehoord over de zwaarte van een baan als cabin attendant bij arkefly. Onvoldoende rust-uren, wekenlang op sby staan, personeel dat flauwvalt aan boord, omdat ze simpelweg oververmoeid zijn, personeel dat weggepest wordt, diefstal, vriendjespolitiek. En nog meer van dat soort ongein. Ongetwijfeld ook veel Indianen-verhalen, maar toch. Waar rook is, is vaak ook vuur.

Als medewerker bij arkefly heb je ongetwijfeld een topbaan, leuke stops, leuke collega's, een goed salaris, maar als je daar tegenover niet genoeg rusturen krijgt en je dus moet ziekmelden om aan je rust te komen, dan is de lol er al gauw vanaf vind ik. Een beetje voor jezelf opkomen en gaan staan voor je rechten en plichten wat is daar mis mee? Stel, er komt een betere cao voor de cabin attendants en er worden uiteindelijk meer rust-uren ingeroosterd voor alle huidige cabin attendants bij Arkefly, dan is dat toch alleen maar heel erg mooi meegenomen? Dan wordt jullie baan bij arkefly alleen nog maar mooier! Succes allemaal en hou eens op met elkaar zo af te zeiken.

• Y.

Ik ben het met pien en Dounia eens. Er zit wel degelijk waarheid in het bericht dat hier is gepost. Maar dat betekent niet dat je het niet naar je zin kunt hebben.

Ik heb zelf ook voor deze club gevlogen, en ben overgestapt om dezelfde redenen als pien beschreef. Het is een club met gezellige collega's, en daar zit de kracht van deze airline. In het zomerseizoen heeft men altijd te weinig ca's, en werk je meer dan je lief is. Daarnaast heb je vaak maar minimale rust, voordat je weer ingezet wordt. Na de zomer voel je dit toch echt goed aan je lichaam. Lichamelijk raak je snel oververmoeid. Het klopt ook dat er een grote scheiding is tussen het vliegend personeel en kantoor. Ik heb zelf ondervonden dat men totaal niet rekening houdt met jou als persoon, en je als een nummer beschouwd. Erg jammer. Daarom vlieg ik nu voor een andere airline, waar wel rekening met mij wordt gehouden.

Om ervaring op te doen is het een leuke club. De stopjes zijn leuk, maar houdt er rekening mee dat ze kort zijn en ook steeds korter worden. Je hebt de stops echt nodig om tot rust te komen.

In de periode dat ik er werkte was er een enorme uitstroom van ca's naar de KLM. Er werden meer dan 10 ini's opgeleidt, terwijl het aantal vliegtuigen niet vermeerderden. Dus dan begrijp je hoeveel mensen er overstapte naar een andere airline.

Ik denk dat het zeker goed is om dit in gedachten te houden, wanneer je solliciteerd. Maar om een jaartje ervaring op te doen, kan ik het iedereen aanraden.

• Tokio (was eerst 1 vd 3 Blue's)

Ik heb van diverse KLM-collega's (tevens ex-ArkeFlyers) ook wel 's verhalen gehoord, waarvan ik oprecht kan zeggen blij te zijn dat ik er niet vlieg.

Zij vliegen nu dus bij de KLM, dus hadden dergelijke verhalen niet verzonnen omdat ze zouden zijn ontslagen oid.

• Tokio

Uiteraard vinden je niet-vliegende vriendinnen dat je veel vrij bent. Zij hebben wellicht een reguliere baan met reguliere tijden, zonder jetlag met 2 of 3 dagen vrije dagen per week. Dat is niet te vergelijken met vliegen.

Minimale rust is voor niet-vliegende veel, omdat ze denken dat je in die tijd hetzelfde én zelfs meer kan doen dan wat zij in hun weekend doen. Tja, dat is makkelijk gedacht, maar zo werkt het natuurlijk niet… 8-)

• itsiepitsie

ook ik kan het wel bevestigen hoor

Arke is heus geen slecht bedrijf, maar als je iets van de wereld wilt zien op je stopjes moet je niet bij arke zijn!

vaak vlieg je je een slag in de rondte en op sommige bestemmingen heb je dan wel 24 uur maar moet je daarna weer terug.

zo'n lekker rooster als bij de KLM (5 dagen Bangkok, 6 dagen vrij bijv.) is er bij Arke echt niet bij helaas.

Betekent idd niet dat je t er niet naar je zin kunt hebben, maar je werkt een heel stuk meer dan KLM-ers en voor minder geld ook nog eens

dat moet je wel willen natuurlijk

• sunny

Wat een negativiteit zeg! Jullie staren je helemaal blind op die stopjes bij KLM die langer zijn dan 24 uur, maar volgens mij zijn er daar ook veel 24 uur stops! Arke groeit en er komen alleen maar meer bestemmingen bij. Ook stopjes. Vlieg je bij KLM 5 dagen europa, vlieg je er ook echt 5. Als ik bij Arke Europa vlieg, vlieg ik er echt geen 5 achter elkaar. De dagen dat ik dan vlieg zijn vaak wel weer langer. Ik sta vaak op oproepdienst en heel vaak wordt ik dan niet gebeld en ben ik de rest van de dag lekker vrij. Ik vlieg er nu 7 jaar en ik kan niet zeggen dat ik zwaar vermoeid ben. Wel stap ik over naar de KLM. Dit is vooral om de arbeidsvoorwaarden. Maar charter is niet te vergelijken met lijndienst. Ik ga dan ook met pijn in mijn hart…

• martin1900

24 uurs stopjes zijn heel gebruikelijk, KLM vliegt vrijwel dagelijks naar de meeste bestemmingen en daardoor is het logisch dat je 24 uur “slipt”. Door veranderingen in crew samenstelling (vanwege verschillende vliegtuigtypes) verblijf je met een deel van de bemanning, of soms alleen langer op de bestemming.

Op de lange reizen vlieg je tussendoor ook nog wat, volgende maand heb ik een 10 daagse Singapore, dat betekent enerzijds een aantal dagen vrij op de bestemming maar ik vlieg ook 2 dagen achter elkaar op en neer naar Denpasar (Bali). Dit zijn best lange dagen.

Ik ben vanochtend teruggekomen ui Johannesburg,, hier had ik een 48 uurs stop en nu heb ik 6 dagen vrij. Dit klinkt en is royaal maar ik kan je zeggen dat ik de eerste 3 dagen gaar ben.

Het zware van Europa is het vroege opstaan en wachten (overstappen/instappen.uitstappen etc.), in een 5 daagse periode maak je maar 12 vlieguren (plusminus), het zijn veel korte vluchtjes en dan het hotel in.

• Lyn

Jij bent zeker de Ex-ArkeFlyer!

1 woord: TRIEST

• martin1900

In een ding moet ik Ex-Arkeflyer wel gelijk geven, ondanks dat ik het jammer vind dat je door dit stukje aankomende Arke Ca's demotiveert , in de toekomst kan het best wel een probleem worden als een vakbond door de directie van Arke consequent wordt geweigerd.

Dit zegt veel over Arke, nl. dat het personeel, wat de productie waarborgt en zich een slag in de rondte vliegt, niet echt belangrijk gevonden wordt, je krijgt een groot verloop maar dat is niet erg want er is jaarlijks genoeg animo. Echte mogelijkheden om op een goede manier, met een leuk loopbaanbeleid, je pensioen te halen is er niet. Dat is jammer als je tot je pensioen zou willen vliegen.

Arke houdt zo een jong en goedkoop korps en je zult altijd volgend de wet moeten blijven vliegen.

Ik hoop voor jullie dat het anders wordt.