salaris

• lonneke

ja overgang is ook een nadeel bij martinair en zijn zeer onvriendelijk………. je krijgt bij de klm een 13e maand en natuurlijk je vakantiegeld…………. maar je kunt rustig het daggeld bij je loon rekenen hoor………… weet niet wat je nu verdiend ( onbeschofte vraag maar stel m toch)….

groetjes lonneke

• lucas

Whooo…

wat een snelle reactie! Nou, ik zal qua mijn loon niet teveel in detail treden, maar is wel meer dan de bedragen die ik hier boven heb gehoord, vandaar.Maargoed, ik moet toegeven, daggeld is een goede aanvulling, Maar nogmaals, ik ga daar niet als ene krent leven, om dan maandelijks iets meer over te houden.Maargoed, als het ruimschoots voldoende is, dan maak ik me geen zorgen.

maar bij welke maatschappij werk jij nu= KLM waarschijnlijk. Of eerst aan de slag gegaan bij Transavia.

Ik moet zeggen dat ik dit forum super informaitef en leuk vind, maar krijg ook wel een beetje de indruk dat er echt van die ( met alle respect) mega wannabe stewardesjes tussenzitten, die echt aan niets anders kunnen denken. gelukkig is mijn hoofd wat koeler daar in….

Eigenlijk ben ik meer op het idee gekomen doordat enkele jaren geleden een selecteur van transavia tegen mij vertelde, die ik overigens tijdens ene hele andere gelegenheid ontmoette, een goede kans zou maken omdat ik een mooie, en vriendelijke uitstraling heb. nOu..hee…zijn niet mijn woorden he ..hahaha. Het idee om ( super) steward te worden ben ik toen nooit echt vergeten..geinig he…

btw..aardig dat je mij in een eerder mailtje…schat….noemade hahahaha…het is net uit met mijn verkering, dus altijd leuk om te horen he..whahaha..just kidding ofcourse…

Maar..Martinair valt me wel tegen als ik jou verhalen moet horen. Krijg er een beetje kriebels vna als ik daar nog op gesprek zou moeten…….! Alhoewel ik het een leuke maatschappij vind.

• Mariska

He Lpucas,

Ik heb bij MP gevlogen. De selectie weet ik niet zo goed want ik ben er via via in gekomen! Maar de sfeer is wel heel leuk. Je moet alleen wel alles samen doen als je in het buitenland bent. Ik bedoel: samen stappen samen op excursie etc. Je moet dus een echt groeps beest zijn! Zo niet dan vinden ze je maar een beetje raar!

KLM is veel induvidualistischer. Daar vinden ze het niet zo raar als je een paar dagen de crew zat bent en op jezelf wil zijn.

Volgens mij is dat het grootste verschil tussen KLM en MP.

ALs je nog vragen hebt hoor ik het wel!

Groeten MAriska

• lucas

Hey Mariska!~

Bedankt voor je reactie ! Wat goed dat je er via via bent ingekomen. mag ik vragen hoe dat gegaan is. Ik zoek nog wat…;). OK…nahgoed, ik snap wel dat je gezellig en sociaal omet zijn, ook tegenover de groep natuurlijk. Maar daar draait het hele werk ook een beetje om. Passagiers naar hun zin maken, lekker servicegericht zijn, en uiteraard SOCIAAALLL! maar dat kan ik wel….no worry 's :). Ik ben zo sociaall….kom maar op..ik praat wel ;)..

Hoelang heb je gevolgen bij MP. Tja, je hoort ook verschillende dingen he. De een vind Arkefly niets, de ander Martinair weer niet. Ach, ik kan er geen oordeel over geven natuurlijk. Wel heb ik vernomen dat je bij Martinair af en toe een dodelijk schema hebt. Veel uit en thuis vluchten, lange vluchten, als je op plaats van bestemming bent ( intercontinentaal), als een wirwar weer terug, Ma een dag mogen blijven. Maargoed, Martinair lijkt me een good company, eveneens als KLM ofcourse.

• lucas

ohja, misschien weet jij wel de exacte salarisindicatie van Martinair. basis + daggeld etc…

Ik moet echt eens even een goede indruk krijgen ;)

thanx a lot!

• lucas

Overigens toch wel jammer dat als je een keer geen zin hebt om op excursie te gaan en je lekker met je MP3 speler op het strand wilt gana liggen, je meteen ‘raar’ bent. dat wordt dan wel erg zwart/wit bekeken.

Ook schijnen de zogenaamde ‘rapportjes’ bij Martinair ook niet een heel natuurlijke sfeer te geven? ofwel? Tja, ik heb een ‘dagboek van een steward’gelezen. Kom je hoop te weten…;). maar om nu de hele dag te gaan slijmen voor een perfecte beoordeling…vind ik ook wel erg ver gaan …..

of ervaar je dat anders?

• ids

Hey Lucas,

Grappig dat ik dit allemaal nu lees omdat ik zelf op dit moment ook porecies met dezelfde vragen zit:) Wil ook dolgraag als steward aan de slag maar wil er niet (teveel) op achteruit gaan in salaris.

Ik geloof dat ik ergens gelzen heb dat je bij klm 25+jr je 1730euro bruto vangt bij de klm en bij 27+jt dit 100 euro hoger ligt. daarnaast krijg je nog daggeld!

Bij MP en trans is me dit ook een groot raadsel helaas…

Zoals jezelf al zegt vind ik het jammer dat je dit niet ergens terug kan vinden omdat de rekeningen thuis natuurlijk wel betaald moeten worden en je natuurlijk wel een beetje wil weten waar je aan begint:)

Nu gaat het mij meer om het werk zelf dan om het geld want ik weet wel zeker dat ik erop achteruit ga maar je hebt nu eenmaal iets in je hoofd wat je graag wil he.

Ik heb ook “dagboek van een steward” gelezen maar je moet je niet helemaal blindstaren wat daar instaat hoor. Denk dat er wel het eea aan "toegevoegd is om het een beetje op te spicen voor de verkoop hehe…

Groetjes en succes.

• lonneke

klopt weinig van het boek dagboek van een steward……… de meeste verhalen zijn erg overtrokken volgens mij………..

• Vliegmiepje in spe

@ Lonneke & Lucus:

Klm zou ik zeker als aller eerste aanraden! Maar uit Lucas verhaal kon ik opmaken dat hij de “iets kleinere (voornamelijk charter) maatschappijen” wel leuk vond. Daarom dacht ik aan Martin Air. Maar ik heb ook van die verschrikkelijke verhalen over Martin Air gehoord hoor… Ze zijn daar echt van de oude stempel.. Als je daar zonder lippenstift rond loopt springt er nog net niet iemand achter een plant vandaan: “ je hebt geen lippenstift op!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ” :D Maar wat erg joh dat ze dat ze dat zeiden tegen dat meisje… zoiets kan je echt niet maken gewoon!!!! Belachelijk… Trouwens Lonneke, jij vliegt bij Klm toch? Mag ik vragen wat je zo'n beetje netto overhoud als je rond de 1750 bruto krijgt?

• Vliegmiepje in spe

Nou dat vind ik dus ook.. Ik vind dat als je een keer geen zin hebt om mee te gaan stappen ofzo ook gewoon nee moet kunnen zeggen. Come on zeg! Ik zie het al voor me… Bij Transavia was dat ook echt geen probleem. Ik was een keer onwijs moe, toen ben ik wel meegegaan om ergens een hapje te eten en daarna ben ik gewoon terug naar het hotel gegaan. Nog een ander die had er een kennis wonen dus die ging ook z'n eigen wegg.. No big deal dus!!! En zo hoort het ook vind ik.

Ik heb trouwens nog steeds niets van dat stomme uitzendbureau gehoord!!! :(