full time/roosters

• lisa

Ik heb een aantal dingen gehoord over roosters e.d., ik weet niet of het juist is, maar ik denk van wel. Het is niet zo dat je 40 uur vliegt per week. Maar als je Europa vliegt (alles op basis van een fulltime dienstverband) vlieg je 6 dagen en ben je 3 dagen vrij, of je vliegt 5 dagen en ben je 2 dagen vrij. In die 5 of 6 dagen is het mogelijk om 1 of meerdere overnachting te hebben, maar ook dat je elke avond thuis komt. De eerste 5 maanden vlieg je alleen Europa en is dus erg pittig. Maar ik heb ook gehoord dat je door personeels te kort ook al eerder op ica vluchten wordt ingezet.

Bij een ica vlucht hangt het van je bestemming en het aantal tijdzones af hoelang je na je vlucht vrij bent. Enkele voorbeelden; Chicago, 3 dagen weg, 4 dagen vrij.

Houston, 3 dagen weg, 5 dagen vrij. Los Angeles, 3 dagen weg, 7 dagen vrij.

Tokiyo, 3 dagen weg, 9 dagen vrij.

Je schijnt ook redelijk je eigen rooster te kunnen samenstellen, d.m.v. het doorgeven van bepaalde voorkeuren en het aanvragen van vluchten. In die eerste 5 maanden zal dat waarschijnlijk niet van toepassing zijn en vlieg je volgens een gegeven rooster.

Misschien kan iemand die voor KLM vliegt bovenstaand verhaal bevestigen of ontkennen???? Want ik ben, net als zovelen ook erg benieuwd…

• lieke

Dit is een goed overzicht Lisa je hebt het helemaal begrepen en ook goed uitgelegd voor de rest.

Zit jij nog in de procedure of ben jij er al door?

Lieke

• esther

inderdaad goede omschrijving!!

dank je (moest ze kloppen hé :-) )

groetjes esther

• lisa

Hoi Lieke,

Ik ben er gelukkig doorheen! Ik heb gisteren mijn medische keuring gehad, en 22 december begin ik eindelijk met de cursus!! Ik heb er super veel zin in. Maar ik ben wel heel benieuwd naar hoe het werkelijk zal zijn om te vliegen. Hoelang ben je van huis en dat soort dingen… helaas is het nogal moeilijk om daar een sluitend antwoord op te krijgen…

jij vliegt al wel??? dan kun jij dus weten hoe het precies in elkaar steekt!!

Misschien heb je nog wat toevoegingen, of voorbeelden. Wat zijn bijvoorbeeld de minst populaire bestemmingen/dagen? Zodat je kans maakt bij aanvragen om hierop ingedeeld te worden….

• esther

ik vlieg nog niet!

ik begin met cursus 16/11

heb nu dinsdag mijn medische keuring,

een vraagje hoelang duurt deze keuring

en wat moet je exact doen?

bedankt!

esther

• lieke

Nee Lisa ik vlieg nog niet, ik moet a.s. woensdag voor mijn gesprek bij de KLM dus het is nog spannend voor mij.

Het lijkt me inderdaad geweldig en ja ook heel vermoeiend zeker in het begin. En wat dat inzicht betreft dat krijg je vanzelf.

Groeten, Lieke

• Jeroen

Esther ,

Medische keuring is een formaliteit , duurt een half uurtje. Je meld je aan , moet naar de eerste verdieping , vult nog een extra formulier in. Dan heb je eerst de gehoortest , duurt redelijk lang en na een tijdje weet je niet meer of het nu wel of niet piept. Daarna ogentest , na de ogentest lengte en gewicht en bloeddruk en dan is het gedaan.

Over het veel van huis weg zijn , je hebt de mogelijkheid om zelf je vluchten een beetje te plannen. Je krijgt een log-in voor internet zodat je van thuis uit allerlei informatie kunt bekijken. Daar zit dus ook een soort van vluchtplanner bij , je kunt bv kiezen welk continent dan krijg je alle bestemmingen te zien , weer kiezen en dan kun je gaan kijken welke vlucht je wilt en met hoeveel dagen daar ter plaatse en hoeveel dagen thuis als je terug in nl bent. Dit is wel ica , europa kan ik je niet echt zeggen.

er is bv een new york , 5 dagen ter plaatse en als je terug thuis bent , 3 dagen achter elkaar thuis.

je moet alles gewoon beetje goed proberen te plannen , je verlof is in 2 stukken , zomer en winter , als je dan verlof neemt doe je van tevoren het beste een ica waarbij je als je terug bent langer thuis bent en daar koppel je je verlof aan en ben je dus heel lang thuis.

Das alle info die ik jullie tot nu toe kan geven , indien ik nog eens meer weet horen jullie ervan !

Groetjes ,

Jeroen

• esther

bedankt jeroen!

ik heb niet zoveel zorgen over het van huis zijn, nog geen kindjes dus :-)

misschien wel wat moeiljker met de afstand belgië- Nederland maar hier ben ik me van bewust..

Bedankt voor de info!

esther

• Jeroen

Waar in belgie woon je dan ? Met de auto valt het wel mee , 1u45 rijden. Voor mij toch..

• esther

ah je bent ook een belg :-)

ja ik kom uit de buurt van Antwerpen (Herentals)

Mja voor tijdens het vliegen heb ik er niet zo een angst voor, meer voor tijdens de opleiding omdat je dan elke dag er moet zijn om 8u ofzo en dan ook alle files moet trotseren..

Daarom ben ik nu volop opzoek naar een kamer (voor tijdens mijn opleiding), maar gaat heel moeizaam!

esther