full time/roosters

• KLMstes

Ik wil even reageren op het eerste stukje van Lisa:

Op zich leg je alles goed uit, alleen, : het verlof waar je het over hebt, was nog uit de gouden eeuw.

Indien je van ‘alle reizen’ een dag verlof haalt, heb je een realistischer beeld.

Op dit moment:

Tokyo 3:8

New York 3:3

Nairobi 3:3 (was eerst zelfs 3:5!)

Dar es Salaam 3:4 (was eerst zelfs 3:6)

Delhi 3:3 (was en wordt waarschijnlijk in winter weer 3:4)

Los Angeles 3:6

Chicago, Toronto, Montreal, Washington, Dubai, Bahrein 3:3 reizen

Succes allen die gaan solliciteren!!

• bianca

Hallo Lisa,

Gefeliciteerd ten eerste dat je door bent.

Wat gaan ze eigenlijk precies doen bij de medische keuring?? Ik heb namelijk

-5.00 dus en ben zo bang dat ze dadelijk een ogenmeting maken en dat ze dan net iets slechter zijn geworden. Had via via gehoord dat ze alleen op kleurenblindheid testen. Is dat zo?? Nou ja hoop in ieder geval dat ik er doorheen kom!

Gr bianca

• lisa

Hoi Bianca,

Met die medische keuring krijg je een oogtest. Je moet voor zo'n apparaat zitten en vertellen waar de opening in een rondje zit (rechts, links, boven of beneden)De rondjes worden natuurlijk steeds kleiner. Daarnaast krijg je een gehoortest. In een geluiddichte cabine moet je een koptelefoon op en dan krijg je eerst rechts, daarna links piepjes te horen. Bij elk piep moet je op een knop drukken. En ze meten je bloeddruk, lengte en gewicht. That's it!

Succes!!! Laat even weten of het goed was. Als het niet goed is hoor je dat gelijk.

• lisa

Hoi KLMstes,

bedankt voor je extra info!!! Nu is het tenminste duidelijk! Zou je nog wat kunnen verduidelijken over het aanvragen van vluchten en het zelf bepalen van je rooster.

Welke dagen je het liefst weg wilt, met zoveel mogelijk dagen daarna vrij (in mijn geval dan…) Kun je echt alles zelf indelen? Lijkt me toch sterk….

• maaike

Ze testen je ogen met bril en zonder bril. Dit doen ze aan de hand van cirkels met een opening boven, onder, links en rechts. Het is niet super super nauwkeurig. Succes!

• missfly

Voor iedereen die constant over die roosters aan het zeuren zijn: ik neem aan, en dat is mijn eigen gedachte, dat je gaat vliegen omdat het je passie is en je er voor de volle 100% voor gaat! Mensen die nog niet eens gesolliciteerd hebben en die al over roosters en salaris aan het vragen zijn etc etc, moeten zich afvragen of het wel echt iets is wat ze willen! Natuurlijk is het fijn om te weten wat je te wachten staat, Vooral als je je vaste lasten hebt en je baan gaat opzeggen, maar dat hoor je waarschijnlijk ook tijdens je cursus! Ga er lekker voor als het echt is wat je wilt en laat het lekker over je heen komen!!

Veel succes iedereen!

• lieke

Missfly,

Zodra je ergens werkt is het allemaal heel duidelijk maar als buitenstaander heb je veel vragen.

Als je wacht tot je opleiding heb je al veel keuzes gemaakt en beslissingen genomen. Niet iedereen heeft de luxe om daar zo “makkelijk” mee om te gaan.

Vandaar dat “gezeur” over de roosters en werktijden.

• missfly

Sorry Lieke, maar helaas moet je in de luchtvaart flexibel zijn! Dat je wilt weten wat je salaris is snap ik, of je er op achteruit gaat etc!! Maar dat gedoe met die roosters, heel informatief, dat zeker, maar wanneer je puur je passie achterna gaat en voor het vliegen gaat, heel nutteloos want dan neem je alles voor lief!!

Dit is puur en alleen mijn mening hoor, het is geen aanval of iets dergelijks en ik begrijp dat al die zaken voor jou van belang zijn in je afweging! bij mij was dit niet het geval! Ik kan ergens anders ook veeeeeeeeeel beter verdienen (heb universiteit gedaan) maar ga puur mijn grootste droom achterna… ook al moet ik iedere dag 2 uur reizen, ben ik veel weg etc etc!!

Succes in ieder geval met je keuzes!

• lisa

Hoi Missfly,

Jammer van je reactie op de roosters. Ik ben niet alleen benieuwd maar ook druk met de voorbereidingen voor als ik eenmaal aan het werk ben. Je moet je nu eenmaal goed voorbereiden als je thuis een gezin met 3 kids hebt…. allemaal in verband met oppas en dergelijke… dat heeft niks te maken met niet flexibel zijn.

En nutteloos is het zeer zeker niet… maar jij hebt vast geen kinderen? Anders zou je weten dat enige voorbereiding noodzakelijk is, i.p.v. nutteloos. En dat mensen nieuwsgierig zijn over het salaris wat ze in de toekomst gaan verdienen kan ik me ook goed voorstellen. Dames… (en heren) als ik antwoord wist op deze vragen zou ik ze zeker vermelden…..

Groetjes, Lisa

• Jet

Hoi Lisa,

Ik ben ook moeder van twee kids (5 en 1) en begin over twee weken met de opleiding. Ik vind jouw ‘gezeur’ over roosters heel logisch want je hebt als je een gezin hebt, naast een droom (het vliegen), ook nog andere verantwoordelijkheden (je gezin). Ik heb het geluk gehad dat ik een goede vriendin heb die al jaren vliegt bij KLM en daarom mij echt alle ins en outs van de roosters en dergelijke heeft laten zien. Ik heb met haar bijvoorbeeld naar het intranet van het cabinepersoneel gekeken en daardoor zicht gekregen op alle mogelijke combinaties etc. Ik heb voorafgaand aan mijn definitieve beslissing tientallen fictieve maandroosters gemaakt om te kijken hoeveel kinderopvang ik gemiddeld nodig zou hebben en hoeveel nachten ik gemiddeld per maand op pad zou zijn. Ik kan je zeggen dat ik uitkwam op niet meer dan gemiddeld 3 dagen per week kidsopvang. Het viel mij reuze mee. Het kan de ene keer natuurlijk 5 zijn maar de week daarom dan geen enkele dag bijvoorbeeld. Feit is wel dat je vaak in het weekend weg bent (maar dan minstens twee of drie dagen door de week thuis) dus er komt veel meer op de schouders van mijn partner terecht. Eerste vijf maanden zullen met europa dus wel bikkelen worden denk ik, maar daarna is het prima te doen. Er komt ook een nieuw aanvraagsysteem zodat je nog beter je wensen ed in kwijt kan (bijvoorbeeld: ik wil die dag een driedaagse reis die me zoveel dagen vrij geeft etc, veel breder dan het huidige suysteem waarin je enkel bepaalde vluchtverzoeken kan doen). Heb je er daarnaast al over nagedacht dat je weliswaard drie jaar fulltime moet werken maar dat je wel na een jaar ouderschapsverlof kunt opnemen?

Dus wat mij betreft: go for it!