1e selectiegesprek KLC!

• bluebell

Hoi Shenny,

De beste tip is heel cliche maar probeer gewoon echt jezelf te zijn.

Mocht je echt heel nerveus zijn zonder je even af op het ergens op de gang of ga even je make-up bijwerken op het toilet, dan raak je het allemaal een beetje kwijt :)

Iedereen is nerveus want iedereen wil aangenomen worden en het is helemaal niet erg, dat weten de recruiters ook.

Ze zijn echt aardig en hebben ook geduld om even te wachten mocht je een antwoord niet weten.

De dag begint met een introductie waar over het bedrijf KLM Cityhopper wordt verteld en tevens laten ze daar beeldmateriaal bij zien.

Er is ook tijd om vragen te stellen.

De ene helft van de groep krijgt dan een Engelse toets (blijven in hetzelfde lokaal) en de andere helft wacht op de gang om opgeroepen te worden voor een engels mondeling of een Nederlands gesprek.

Wanneer je je toets hebt gemaakt ga je ook naar de gang.

Daarna wordt je iets later opgeroepen voor of een mondeling Engels of een gesprek in het Nederlands.

Je hebt een gesprek met 2 selecteurs. In het Engels mag je gewoon gezellig kletsen en over jezelf vertellen. De vragen komen vanzelf dus daar kun je je eigenlijk niet echt op voorbereiden. Gewoon lekker babbelen.

Het Nederlandse gesprek gaat echt over jou en je ervaringen in je werk.

Waarom kies je voor KLC en niet voor KLM.

Etc Etc..

Noem vooral lekker veel voorbeelden over ervaringen die je misschien ook aan boord kunt gebruiken.

Mocht je meer willen weten google even de STAR-methode.

Er werd inderdaad ook een vraag gesteld die ik niet had verwacht en ik klapte even dicht. Ik heb toen gevraagd of ik daar later op terug mocht komen, dat mocht ook :)

Geen idee of er nou wel of niet veel mensen zijn afgevallen maar ik geloof het niet.

Je zult zien dat je daar ook niet mee bezig bent.

Eerlijk gezegd had ik na het 2de gesprek (waar ze wat dieper in gaan op je motivatie en ervaringen) echt het gevoel niet door te zijn.

Daar was ik zelfs bijna voor 100% zeker van, bleek achteraf niet zo te zijn haha.

Vaak maak je je veel meer druk dan nodig is, daarom mijn tip. Blijf bij jezelf ;)

Wat ik ook heb gedaan is met mijn zus (zij is ook een werkgever) en met mijn vriend thuis geoefend en gepraat totdat ik blauw zag.

Zelfs onder de douche stond ik mezelf hardop vragen te stellen hahaha.Het werkt wel, want je krijgt een soort soepelheid in het antwoorden.

Hou die Star-methode aan, daar kun je veel op oefenen!

Heel veel succes en het komt vast goed!

groetjes,

bluebell

• Shenny

Dankjewel Bluebell! Ik hoop morgen door te gaan. Ik laat het je weten haha!

Ik ga me maar niet al te veel voorbereiden anders raak ik daarvan helemaal in de war. Gewoon over me heen laten komen. Ik heb op de grond al heel wat ervaring met passagiers dus ik hoop dat, dat helpt.

• M0

Ik had gisteren mijn 1e gesprek voor KLC en ik kan alleen maar bevestigen wat hier eerder is verteld: wees jezelf, en engels is niet zo moeilijk. Zowel de minitoets als het gesprek, gewoon lekker babbelen.. desnoods over een vakantie, je hobby etc. dan vliegen de 10 minuten zo voorbij

Bij het het nederlandse gesprek van 45 minuten moet je lekker veel voorbeelden geven om je antwoorden te kunnen onderbouwen en je niet gek laten maken. Als je het even niet weet zeg gerust dat je even wilt denken (niet al te lang natuurlijk).

Het is wel een “lange” ochtendje, ik was er om 7.45 en was rond 12.00 uur klaar. Maar het was de moeite waard want ben door naar de 2e ronde :)

• Astrid

Hey M0,

Testen ze de grammatica door middel van een tekst waar je de werkwoorden in moet vullen ?

Of wordt dit heel anders gedaan?

Je hebt me wel gerust gesteld wat betreft het engelse gesprek! Ik wist namelijk niet dat dit maar ongeveer 10 á 15 minuten duurde!

Dank je wel voor je info!

grtjs,

Astrid

• M0

Hey Astrid

nee je hoeft bij het engels niks zelf in te vullen maar je krijgt een aantal zinnen waarbij je moet aangeven welke de juiste is. Ga gewoon op je gevoel af. Iedereen die behoorlijk engels heeft gehad op de middelbare school zou dit moeten kunnen. En het gesprek duurt idd maar 10 minuutjes. Selecteurs zijn erg aardig en stellen je op je gemak. En laat me volgende week weten hoe het is gegaan. Succes met voorbereiden ;)

• melie

Ik ben ook zo benieuwd heb mijn gesprek over 2 weken~! Wat trekken jullie aan?

• Astrid

Hai M0,

Dank je wel voor je informatie! Ik zal het je zeker laten weten.

Veel succes bij je 2e gesprek! Wanneer heb je die eigenlijk?

@ Mellie, Ik trek een colbert en een rok aan en jij?

• Shenny

Ik ben 1 cm te kort, maar wel door naar de tweede selectieronde! Zal dit echt een probleem zijn bij de medische keuring? :S

• Kim

Bij mij stonden ook geen data erop. Ik heb gebeld en nu mag ik 14 april al!! Dus ik zou gewoon even bellen.

• melie

Geen idee twijfel tussen een rok en colbert dus mantelpakje of een broekpak…

Bij een rok word het weer goed opletten op de lengte panty pumps etc en een broekpak vind ik minder mooi..