Hi allemaal,
Ook ik ben gisteren op sollicitatie geweest, maar ik ben helaas ook afgevallen. Ik heb wel wat info voor jullie, zodat jullie het misschien wat verder kunnen schoppen
Allereerst weet ik ook waarom het Engels zo belangrijk is. Zoals jullie weten heeft KLC ook UK based CA’s. Nu gaan alle UK CA’s (volgens mij per volgend jaar?) over naar AMS als base. Uiteraard kunnen zij er voor kiezen om mee te gaan, maar zoals je begrijpt hebben ook velen gewoon hun leven in de UK en zullen zij KLC gaan verlaten. Dit is denk ik de reden waarom de vacature nog steeds open staat, KLC meer mensen nodig heeft en iedereen goed Engels dient te spreken (ivm de vele bestemmingen in de UK). Voor de eerste ronde in het Engels kun je eigenlijk niet veel meer doen dan bedenken waarover je wilt praten. Je zult als eerst over jezelf moeten vertellen en de rest van het gesprek kun je eventueel een beetje sturen door tijdens het vertellen over jezelf ook meteen over je hobby’s te vertellen. Hier wordt wel op doorgevraagd, dus zorg er voor dat je dan weet waarover je praat. Het maakt niet uit of het waar is wat je zegt, het gaat er dus ook niet om wát je zegt, maar het gaat er om hoe je grammatica is en of je vocabulaire groot genoeg is.
Als je door je Engelse gesprek bent, moet je even wachten tot de groepsdiscussie. Voor dit gesprek kun je wel over een aantal dingen nadenken. Het meest belangrijke is je motivatie voor het vliegen bij KLC. Als je dit goed weet te onderbouwen en het met een goede dosis enthousiasme brengt, dan ben je al een heel eind. Denk verder na over wát jou specifiek zo aantrekt tot het vliegen, je favoriete KLC bestemming, een bestemming waar je niet naartoe zou willen vliegen (naar mijn mening is het beter om hier een politiek correct antwoord te geven en niet een bestemming te noemen) en in welke situatie je liever niet terecht komt (zelfde verhaal, ik denk een politiek correct antwoord als: iedere situatie is weer anders en levert weer een nieuwe uitdaging op. Ik zal er dan ook voor zorgen om voor iedere situatie weer een passende oplossing te vinden o.i.d. Denk dan wel na over de vraag ‘Hoe denk je dit te gaan doen?’). Denk verder ook na over vragen die je aan hen wilt stellen en dingen die je graag zelf nog wilt toevoegen aan het gesprek. Doe actief mee, laat anderen uitpraten en laat het beste van jezelf zien!
Wat betreft kleding zou ik iets aantrekken waar jij je prettig in voelt. Zorg er wel voor dat je er uit ziet als een stewardess. Dit kan zijn in een jurk (knielengte) met colbert, een mantelpak (knielengte) of een mooi broekpak. Doe je haar vast (Google naar wat mooie manier om je haar op te steken als stewardess, want er zijn veel tutorials te vinden) en als je oorbellen in wilt doen, doe dan mooie kleine knopjes of pareltjes in. Verder aan sieraden alleen een horloge. Qua make-up zou ik het ook dichtbij jezelf houden. Als je iemand bent van weinig make-up, dan zou ik toch wel mooie basis make-up op doen met een lippenstift. Zij zullen zelf ook wel tips geven als ze het er niet mee eens zijn.
Blijf relaxed en blijf gewoon jezelf. Het is heel cliché, maar echt waar. Laat je niet gek maken door alle anderen die wel/niet door zijn, word niet zenuwachtig van degenen die al gesprekken hebben gehad. Bereid je goed voor, maar bereid je niet té goed voor, zodat je nog wel natuurlijk overkomt en niet als een robot alles op ratelt.
Als jullie nog vragen hebben, laat maar weten.
Heeeeel veel succes en ik hoop jullie ooit in de lucht tegen te komen!