KLM 2023?

  • Eve

    Hoi allemaal,

    ik heb het idee dat dit forum niet meer zo veel bezocht wordt, maar toch open ik graag een nieuw topic. Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die ook van plan zijn om dit jaar te gaan solliciteren wanneer KLM weer een vacature heeft. Zijn er nog dingen waar jullie vooraf over twijfelen of meer over zouden willen weten? Het lijkt me leuk om het daar met elkaar over te hebben :)

  • Jeanette

    Goedemorgen Eve,

    Ja!!!!!….. ik ga ervoor;+) Ik ben zo benieuwd of de vacature überhaupt nog

    open zal gaan. Er zijn vorig jaar zoveel ca's aangenomen (900)die willen vast allemaal blijven, dus afwachten maar.

    Spannend hoor!!!

  • Eve

    hoi Jeannette,

    leuk je te lezen! Heel spannend inderdaad, zeker gezien de grote wervingsronde die ze vorig jaar hebben gedaan. Fingers crossed!

  • Lotte

    Dag Eve en Jeanette,

    Wat leuk om jullie berichten te lezen. Hier nog een enthousiaste kandidaat! Ik heb nog een paar maanden wachttijd te gaan na mijn eerste sollicitatie bij KLM vorig jaar, maar als die laatste maanden voorbij zijn en de vacature is dan weer open, reageer ik meteen.

    Hoop ook zo dat we dit jaar weer kunnen solliciteren. Wie weet later dit jaar, na de zomer. Er zijn vorig jaar inderdaad veel ca's aangenomen, maar er gaan ook altijd medewerkers met pensioen. Daarvoor zullen dan weer nieuwe collega's gezocht worden. Al moeten we er misschien nog even op wachten, de vacature zal zeker weer een keer openen. Hopelijk wordt dat ons moment.

    Leuk om elkaar hier op het forum op de hoogte te houden. Tot schrijfs allemaal als er nieuws is!

  • R..

    Hoi Meiden!

    Ik ben al vanaf november vorig naar aan het wachten en had alle hoop op voorjaar 2023. Ik heb ook al 1 module gevolgd bij de sollicitatie coach Ellen, Cabin-Ok.

    Echter heeft Ellen mij helaas vorige maand laten weten dat op de KLM Newsapp (allen zichtbaar voor KLM personeel) is gemeld/gepost dat de vacature niet meer open zal gaan in 2023… Dat was even flink balen na maanden voorbereiding en hoopvol wachten!

    Aan de andere kant fijn om te weten waar ik aan toe ben. Ik heb ervoor gekozen om nu bij KLM als grond stewardess te solliciteren, zo kan ik hele goede werk ervaring opdoen de komende maanden en vergroot ik mijn kansen in 2024 als er weer een vacature komt.

    Het is onwijs zuur, maar hopelijk wordt het wachten beloond in 2024!

  • Vitani

    Hi!! Hier ook iemand die echt staat te popelen om te solliciteren. Helaas verwacht ik ook niet binnenkort een vacature, inderdaad door de vele aangenomen medewerkers vorig jaar en ook de doorstroom van KLC naar KLM, die hebben nu eerst voorrang.

    Toch hoop ik dat er misschien eind dit jaar nog een vacature open gaat.. Of begin 2024. Zou fantastisch zijn…

  • Lyonesse

    Klm cityhopper staat nog open <3

    Ik ben net aangenomen daar! Ik kan namelijk echt niet wachten tot een mogelijke vacature van KLM in de toekomst. Ik wil lekker gaan vliegen en Europa ontdekken!

    Zeker een tip om te solliciteren omdat je veel meer doorgroeimogelijkheden en verantwoordelijkheden hebt bij Cityhopper! Volgensmij hangt er best een negatief vooroordeel over cityhopper, maar dat is het zeker niet! Ik kan in ieder geval niet wachten op alle mooie vluchten.

  • Vitani

    Lyonesse

    Klm cityhopper staat nog open <3

    Ik ben net aangenomen daar! Ik kan namelijk echt niet wachten tot een mogelijke vacature van KLM in de toekomst. Ik wil lekker gaan vliegen en Europa ontdekken!

    Zeker een tip om te solliciteren omdat je veel meer doorgroeimogelijkheden en verantwoordelijkheden hebt bij Cityhopper! Volgensmij hangt er best een negatief vooroordeel over cityhopper, maar dat is het zeker niet! Ik kan in ieder geval niet wachten op alle mooie vluchten.

    Hi Lyonesse! gefeliciteerd!!!!

    Ik twijfel nog over KLC. Het lijkt me eigenlijk best leuk, maar het feit dat je 5 jaar moet wachten voordat je kunt doorstromen naar KLM vind ik echt een groot minpunt. 5 Jaar is ontzettend lang. Als het nou 2 of 3 jaar was geweest, dan had ik zo gesolliciteerd. Maar het speelt ook wel door m'n hoofd hoor om op deze functie te solliciteren.

    Ik had toevallig deze week een vergelijking gemaakt tussen TUI, KLM en KLC. 

    TUI:

    Bruto salaris €2140,- per maand

    Extra salaris: Layovers op ICA's, en 8% van de winst over de verkoop aan boord

    Andere pluspunten: layovers Curaçao, Mexico, Miami, Kaapverdië. Binnenkort krijgt TUI ook een eigen CAO (hadden ze eerst niet)

    Minpunten: Veel Europese op-en-neertjes waardoor minder daggeld, rusttijden zijn anders (minder goed) ingedeeld dan bij KLM

    KLM:

    Bruto salaris: €2338 per maand

    Extra salaris: Eindejaarsuitkering en winstuitkering. Vakantiegeld

    Andere pluspunten: Vrij veel invloed op je eigen rooster. Voorbeeldje: 4 dagen ICA, 4 dagen vrij, etc. (meer dagen achter elkaar vrij na een lange vlucht/layover). Afwisseling ICA en Europa vluchten.

    Minpunten: Jetlags

    KLC: 

    Salaris: €2545 per maand

    Extra salaris: Eindejaarsuitkering, winstuitkering, vakantiegeld

    Pluspunten: Na 1 jaar al mogelijkheid om door te groeien tot purser. Bij doorgroei naar KLM behoud je je salaris en je positie, en je contract.

    Minpunten: 3 a 4 vluchten per dag. Gemiddeld 4 a 5 nachten per week layover dus veel achter elkaar van huis (kan je zien als voordeel of nadeel, voor mij zou het niet zo'n punt zijn maar als je een relatie of gezin hebt dan zal dat heel pittig zijn). En grootste minpunt: Pas na 5 jaar doorgroei naar KLM mits er plek is (ken ook KLCers die al 7 of 8 jaar KLC vliegen omdat er geen doorstroom mogelijk was). En wat ik veel hoor van KLCers: hogere werkdruk omdat er heel veel moet gebeuren op de korte vluchten en er meer personeelstekort is dan bij KLM. Ik weet niet of dit echt zo is maar het is wat ik te horen krijg van mensen met ervaring.

    Al met al lastig dus. 

    Wanneer begint jouw ini @Lyonesse? En als je zo ver bent, ben ik wel benieuwd naar een voorbeeld van jouw rooster als je dat zou willen delen! :)

    Heel veel succes met je ini!

  • mlou

    Vitani
    Lyonesse

    Klm cityhopper staat nog open <3

    Ik ben net aangenomen daar! Ik kan namelijk echt niet wachten tot een mogelijke vacature van KLM in de toekomst. Ik wil lekker gaan vliegen en Europa ontdekken!

    Zeker een tip om te solliciteren omdat je veel meer doorgroeimogelijkheden en verantwoordelijkheden hebt bij Cityhopper! Volgensmij hangt er best een negatief vooroordeel over cityhopper, maar dat is het zeker niet! Ik kan in ieder geval niet wachten op alle mooie vluchten.

    Hi Lyonesse! gefeliciteerd!!!!

    Ik twijfel nog over KLC. Het lijkt me eigenlijk best leuk, maar het feit dat je 5 jaar moet wachten voordat je kunt doorstromen naar KLM vind ik echt een groot minpunt. 5 Jaar is ontzettend lang. Als het nou 2 of 3 jaar was geweest, dan had ik zo gesolliciteerd. Maar het speelt ook wel door m'n hoofd hoor om op deze functie te solliciteren.

    Ik had toevallig deze week een vergelijking gemaakt tussen TUI, KLM en KLC. 

    TUI:

    Bruto salaris €2140,- per maand

    Extra salaris: Layovers op ICA's, en 8% van de winst over de verkoop aan boord

    Andere pluspunten: layovers Curaçao, Mexico, Miami, Kaapverdië. Binnenkort krijgt TUI ook een eigen CAO (hadden ze eerst niet)

    Minpunten: Veel Europese op-en-neertjes waardoor minder daggeld, rusttijden zijn anders (minder goed) ingedeeld dan bij KLM

    KLM:

    Bruto salaris: €2338 per maand

    Extra salaris: Eindejaarsuitkering en winstuitkering. Vakantiegeld

    Andere pluspunten: Vrij veel invloed op je eigen rooster. Voorbeeldje: 4 dagen ICA, 4 dagen vrij, etc. (meer dagen achter elkaar vrij na een lange vlucht/layover). Afwisseling ICA en Europa vluchten.

    Minpunten: Jetlags

    KLC: 

    Salaris: €2545 per maand

    Extra salaris: Eindejaarsuitkering, winstuitkering, vakantiegeld

    Pluspunten: Na 1 jaar al mogelijkheid om door te groeien tot purser. Bij doorgroei naar KLM behoud je je salaris en je positie, en je contract.

    Minpunten: 3 a 4 vluchten per dag. Gemiddeld 4 a 5 nachten per week layover dus veel achter elkaar van huis (kan je zien als voordeel of nadeel, voor mij zou het niet zo'n punt zijn maar als je een relatie of gezin hebt dan zal dat heel pittig zijn). En grootste minpunt: Pas na 5 jaar doorgroei naar KLM mits er plek is (ken ook KLCers die al 7 of 8 jaar KLC vliegen omdat er geen doorstroom mogelijk was). En wat ik veel hoor van KLCers: hogere werkdruk omdat er heel veel moet gebeuren op de korte vluchten en er meer personeelstekort is dan bij KLM. Ik weet niet of dit echt zo is maar het is wat ik te horen krijg van mensen met ervaring.

    Al met al lastig dus. 

    Wanneer begint jouw ini @Lyonesse? En als je zo ver bent, ben ik wel benieuwd naar een voorbeeld van jouw rooster als je dat zou willen delen! :)

    Heel veel succes met je ini!

     Hoi Vitani Ik meng me even in deze! Allereerst super leuk dat je staat te popelen om te starten in de luchtvaart. Wel wil ik even een tip geven, en die is dat als je enkel en alleen bij KLC zou starten met de reden om daarna door te groeien naar KLM, het een lange 5 jaar zullen worden voor je. Ik denk dat, als je wil gaan solliciteren, je heel bewust moet kiezen voor KLC. Anderzijds is KLC, zoals Lyonesse zegt, echt een ontzettend leuke club! Heel leuke collega's, die je stops ontzettend leuk maken. Daarnaast heb je ook best wat invloed op je rooster, kan je na een tijdje ook minder gaan werken, en de werkdruk aan boord kan soms pittig zijn, maar is niet zwaarder dan pakweg een op en neertje bij TUI. Maar die verschillen merk je vooral als je al eerder ervaring hebt bij een andere maatschappij, dan kan je natuurlijk vergelijken. Ik begrijp zeker dat je je wat zorgen maakt, maar ik kan je garanderen dat als je voor KLC kiest, je terechtkomt in een ontzettend leuk bedrijf. En Europa is echt geweldig om te ontdekken! Als je nog geen ervaring hebt is het een onwijs goede instap om de wereld van de luchtvaart te ontdekken, waarna je helemaal klaar bent voor KLM. En die 5 jaar vliegen zo voorbij!  Ik wilde dit toch even meegeven, om de onzekerheid ook een beetje tegen te gaan met wat positieve input. Mocht je gaan solliciteren, wens ik je heel veel succes!!

    Liefs

  • Vitani

    Hi Mlou! Dat had ik me ook gerealiseerd hoor. Ik heb interesse in beiden, maar het gaat me meer om dat je dan dus 5 jaar “wachttijd” hebt. Dat laat me twijfelen, omdat ik beiden graag zou willen ervaren. Maar ben wel benieuwd naar het verhaal van Lyonesse!