KLM 2023?

  • Lyonesse

    Vitani
    Lyonesse

    Klm cityhopper staat nog open <3

    Ik ben net aangenomen daar! Ik kan namelijk echt niet wachten tot een mogelijke vacature van KLM in de toekomst. Ik wil lekker gaan vliegen en Europa ontdekken!

    Zeker een tip om te solliciteren omdat je veel meer doorgroeimogelijkheden en verantwoordelijkheden hebt bij Cityhopper! Volgensmij hangt er best een negatief vooroordeel over cityhopper, maar dat is het zeker niet! Ik kan in ieder geval niet wachten op alle mooie vluchten.

    Hi Lyonesse! gefeliciteerd!!!!

    Ik twijfel nog over KLC. Het lijkt me eigenlijk best leuk, maar het feit dat je 5 jaar moet wachten voordat je kunt doorstromen naar KLM vind ik echt een groot minpunt. 5 Jaar is ontzettend lang. Als het nou 2 of 3 jaar was geweest, dan had ik zo gesolliciteerd. Maar het speelt ook wel door m'n hoofd hoor om op deze functie te solliciteren.

    Ik had toevallig deze week een vergelijking gemaakt tussen TUI, KLM en KLC. 

    TUI:

    Bruto salaris €2140,- per maand

    Extra salaris: Layovers op ICA's, en 8% van de winst over de verkoop aan boord

    Andere pluspunten: layovers Curaçao, Mexico, Miami, Kaapverdië. Binnenkort krijgt TUI ook een eigen CAO (hadden ze eerst niet)

    Minpunten: Veel Europese op-en-neertjes waardoor minder daggeld, rusttijden zijn anders (minder goed) ingedeeld dan bij KLM

    KLM:

    Bruto salaris: €2338 per maand

    Extra salaris: Eindejaarsuitkering en winstuitkering. Vakantiegeld

    Andere pluspunten: Vrij veel invloed op je eigen rooster. Voorbeeldje: 4 dagen ICA, 4 dagen vrij, etc. (meer dagen achter elkaar vrij na een lange vlucht/layover). Afwisseling ICA en Europa vluchten.

    Minpunten: Jetlags

    KLC: 

    Salaris: €2545 per maand

    Extra salaris: Eindejaarsuitkering, winstuitkering, vakantiegeld

    Pluspunten: Na 1 jaar al mogelijkheid om door te groeien tot purser. Bij doorgroei naar KLM behoud je je salaris en je positie, en je contract.

    Minpunten: 3 a 4 vluchten per dag. Gemiddeld 4 a 5 nachten per week layover dus veel achter elkaar van huis (kan je zien als voordeel of nadeel, voor mij zou het niet zo'n punt zijn maar als je een relatie of gezin hebt dan zal dat heel pittig zijn). En grootste minpunt: Pas na 5 jaar doorgroei naar KLM mits er plek is (ken ook KLCers die al 7 of 8 jaar KLC vliegen omdat er geen doorstroom mogelijk was). En wat ik veel hoor van KLCers: hogere werkdruk omdat er heel veel moet gebeuren op de korte vluchten en er meer personeelstekort is dan bij KLM. Ik weet niet of dit echt zo is maar het is wat ik te horen krijg van mensen met ervaring.

    Al met al lastig dus. 

    Wanneer begint jouw ini @Lyonesse? En als je zo ver bent, ben ik wel benieuwd naar een voorbeeld van jouw rooster als je dat zou willen delen! :)

    Heel veel succes met je ini!

    Hoi hoi!

    Dankjewel!! Ik heb er enorm veel zin in! Ben nog aan het wachten op een datum voor de ini, er is namelijk elk jaar een zomerstop op ini's, die is op het moment bezig, daarom! Ik hou je zeker up to date. Qua werkdruk heb ik inderdaad gehoord dat het hoog ligt maar uit verhalen gehoord te hebben, lag dit enorm aan personeelstekort dat ze nu proberen op te lossen. En ja een korte op en neer waar je service moet doen is stressvol, maar ik zelf heb altijd in de horeca gewerkt dus voor mij geen probleem. Bij KLC is het volgensmij echt een gezellig jong team waar ze je veel verantwoordelijkheid geven. Zoals @mlou ook zei, je kan snel doorgroeien, je kan ook naar een soort part time werkweek gaan en nog veel meer. Er zijn ook enorm veel nevenfuncties bij KLC waar ik ook benieuwd naar ben. Ik ging eerst ook 100% voor KLM alleen was ik daar dus laatste ronde afgevallen. Na wat onderzoek, mensen hebben gesproken die bij klc werken, merkte ik dat KLC een enorm mooie manier is om het vak te leren. Ja.. en 5 jaar voor je naar KLM kan.. maar dan ben je 5 jaar verder met waarschijnlijk prachtige herinneringen en ervaringen. Want een ding weet ik zeker; Europa heeft enorm veel te bieden! En hier heb je ook gewoon layovers en als je een vierdaagse hebt, vaak 3/4 dagen erna vrij.

    Hoe graag ik ook 3 kwart jaar geleden naar KLM wilde, ik zie nu juist dat KLC altijd de betere optie was voor mijn leergierige kant. En eerlijk gezegd… Ja klm internationaal knaagt nog steeds aan me. Maar dat is dan iets om naar toe te groeien. Ik ga lekker eerst europa ontdekken en het vak van binnen en van buiten leren, zodat ik perfect voorbereid ben voor de lange vluchten van KLM.

  • Vitani

    Oké spannend dus, de echte startdatum komt dus nog.

    Mag ik vragen hoe oud je bent? Wat wordt verstaan onder “jong team”? 

    Ik ben zelf 30 en heb het idee dat ik dan misschien al aan de “oude kant” ben voor Cityhopper. Maar misschien zegt m'n gevoel dat alleen en zijn er ook veel oudere personeelsleden  :')

    Nevenfuncties lijken me ook interessant :)

    heel veel succes!

  • Lyonesse

    Vitani

    Oké spannend dus, de echte startdatum komt dus nog.

    Mag ik vragen hoe oud je bent? Wat wordt verstaan onder “jong team”? 

    Ik ben zelf 30 en heb het idee dat ik dan misschien al aan de “oude kant” ben voor Cityhopper. Maar misschien zegt m'n gevoel dat alleen en zijn er ook veel oudere personeelsleden  :')

    Nevenfuncties lijken me ook interessant :)

    heel veel succes!

    Ik ben zelf echt pas 21, maar ik zou zeggen cityhopper is gemiddeld tussen 18 en 35. Maar natuurlijk is het voor alle leeftijden! Bij KLM Internationaal kom je mensen tegen vanaf 21 tm 60 denk ik haha dus daar liggen enorm veel leeftijden uit elkaar.

    Het jonge team bedoel ik ook mee, dat ze sneller lekker op locatie wat gaan eten met elkaar, of iets plannen. Heb gehoord dat dat bij KLM minder vaak is, en meer op jezelf.

  • Lyonesse

    Lyonesse
    Vitani

    Oké spannend dus, de echte startdatum komt dus nog.

    Mag ik vragen hoe oud je bent? Wat wordt verstaan onder “jong team”? 

    Ik ben zelf 30 en heb het idee dat ik dan misschien al aan de “oude kant” ben voor Cityhopper. Maar misschien zegt m'n gevoel dat alleen en zijn er ook veel oudere personeelsleden  :')

    Nevenfuncties lijken me ook interessant :)

    heel veel succes!

  • Vitani

    Ik zie een quote maar een nieuwe reactie @lyonesse.

    Verder sprak ik iemand van KLM die vermoedt dat de vacature pas eind 2024 weer open gaat.. Er gaan nu eerst 53 mensen van KLC doorstromen naar KLM, en die krijgen eind 2023 hun training.

    Ik baal wel een beetje, maar ik denk dat ik toch het geduld ga proberen op te brengen. Mijn huidige baan houd ik nog wel een jaartje vol hoop ik ^^D

  • Vitani

    En niks is natuurlijk zo veranderlijk als de luchtvaart…

  • Lyonesse

    Vitani

    Ik zie een quote maar een nieuwe reactie @lyonesse.

    Verder sprak ik iemand van KLM die vermoedt dat de vacature pas eind 2024 weer open gaat.. Er gaan nu eerst 53 mensen van KLC doorstromen naar KLM, en die krijgen eind 2023 hun training.

    Ik baal wel een beetje, maar ik denk dat ik toch het geduld ga proberen op te brengen. Mijn huidige baan houd ik nog wel een jaartje vol hoop ik ^^D

    Hoi hoi! Ja dat ging perongeluk en kreeg hem niet verwijderd haha

    Aahh jeetje eind 2024 pas! Ik hoop voor je dat het dan allemaal gaat lukken voor je <3 komt helemaal goed

  • Lotte

    Vitani

    84 KLCers naar KLM. Hopelijk komt er daarna weer ruimte voor externen ^^D

    Extra doorstroom KLC en vorderingen productiviteitswerkgroep | vnconline.nl

    Fijn, dat is goed nieuws! De KLC'ers die nu al zo lang wachten verdienen het echt om door te mogen stromen. Hoop ook dat er daarna weer ruimte komt voor externen, al zal het allemaal wel afhankelijk blijven van de krimp van Schiphol denk ik. Hopelijk krijgen we daarover binnenkort ook goed nieuws en komt er geen krimp.