TUI Cabin Crew vacature juni 2023

• Iris

@Lotte ik keek zojuist en toen waren er wel weer nieuwe data! Ik heb mezelf gelijk ingeschreven. Nu goed voorbereiden en vooral duimen :D

• Frequentlyflyer

Lotte
    Frequentlyflyer
    Lotte
    [...]

Wat fijn, dank je wel voor je bericht. Heel fijn om te horen dat er wel steeds nieuwe data komen. Heb net ook gemaild, maar dan houden we de homepage maar goed in de gaten voor als er weer iets wordt toegevoegd.

Ik gok dat er maandag nieuwe data komen dat was bij mij het geval. Ik hou het in ieder geval ook in de gaten voor jullie!

Dank je wel! Heb net weer even gekeken maar tot op heden is er nog niets bijgekomen. Hopelijk komen er maandag nieuwe data. We houden het allemaal goed in de gaten.

Er zijn nieuwe data bijgekomen!

• Lotte

Wat fijn, nieuwe data! Bedankt allemaal voor jullie berichten. Ik heb me zojuist ook meteen ingeschreven. Heel veel succes allemaal met de voorbereiding van het interview!

• Isabel

Wanneer zijn jullie aan de beurt?

• Vitani

Ik heb nog steeds geen antwoord terug op mijn mail over het technische issue in de online omgeving..

Maar ik heb sowieso besloten om van de sollicitatie af te zien. Ik kan mijzelf niet helemaal vinden in bepaalde arbeidsvoorwaarden en ik wil toch liever echt bij KLM werken. Dus ik ga nog even geduld hebben en afwachten op vacatures daar. Maar ik vind het wel super leuk om mee te lezen hoe jullie de sollicitatierondes en de initials door komen, dus heel veel succes allemaal! En ik zal hier af en toe nog even in dit topic kijken :)

• Isabel

Snap je hoor Vitani. KLM spreekt mij ook veel meer aan. Welke arbeidsvoorwaarden zijn het specifiek waar je je minder in kunt vinden?

Heb ook vooral uit nieuwgierigheid gesolliciteerd. (Ik dacht goede oefening voor KLM ooit weer open komt haha). Ga wel het interview doen, maar starten in september of oktober is voor mij eigenlijk wat te vroeg. En ik betwijfel of de roosters gunstig zijn. Ik kan best af en toe lang van huis, maar dan vooral als ik daarna ook voldoende reisverlof heb (zoals bij KLM). Volgens mij zijn de roosters bij TUI wat pittiger, maar kan daar niet echt veel over vinden. Ik zal het vragen in het interview. :-)

• Lotte

Dag allemaal,

Heel begrijpelijk Vitani, ik deel je voorkeur. Wij allemaal stiekem wel, denk ik. Maar omdat helaas nog niet bekend is wanneer de vacature bij KLM weer opengaat, dat nog zo lang kan duren en het maar de vraag is of het dan wel lukt om door de selectieprocedure te komen (vorig jaar is het mij helaas net niet gelukt), wil ik nu alle kansen aangrijpen om alvast in de sector te gaan werken en ervaring op te doen. En TUI lijkt me bovendien een mooi bedrijf.

Ben ook erg benieuwd net als Isabel, welke arbeidsvoorwaarden zijn het waar je je minder in kunt vinden?

• Vitani

Eigenlijk vooral alles wat Isabel al benoemt, en ook het salaris is echt veel lager (zo laag dat ik betwijfel of ik wel uit kom met mijn vaste lasten m.b.t. mijn koophuis die ik in mijn eentje heb, etc. Zoals ik op een pagina hiervoor het ook had over die 8-14% loonsverhoging die TUI krijgt, die is al verwerkt in de vacature. Het salaris van 2140 euro bruto is dus al inclusief verhoging) en de rusttijden zijn veel minder goed geregeld. Daggeld is ook minder.

Ik ken ook mensen die vliegen bij TUI, KLM, KLC omdat ik met mijn huidige werk ook in het luchtvaart wereldje zit maar dan op een andere afdeling, en ik heb ze uitgehoord naar hoe het is om daar te vliegen want ik was gewoon benieuwd over de ins en outs en ook hoe ze het zelf vonden om voor deze bedrijven te werken.

Lang verhaal kort: iedereen die ik heb gesproken is tevreden, zowel bij KLC, KLM als bij TUI. Dus ik denk dat het uiteindelijk niet uitmaakt waar je vliegt en dat het allemaal super leuk is.

Ter vergelijking per airline:

TUI bruto salaris €2140,- per maand (daar houd je netto iets minder als 2000 per maand van over. Dat is leuk als je thuis woont bij je ouders of als je samenwoont, maar niet als je alleen een koophuis hebt ^^D  ).. Daar komt nog wel 8% van de winst van de verkoop aan boord bij, dus dat is een leuk extraatje. Daarnaast ook je daggeld, maar je hebt wel veel Europa op en neertjes (en dan krijg je dus geen daggeld). Van de mensen die hier vliegen die ik heb gesproken hebben ze gemiddeld ongeveer één ICA vlucht per maand in hun rooster staan. Na layovers minder rusttijd dan bij KLM. Nu krijgen ze natuurlijk wel een nieuwe cao dus wellicht dat er dan betere afspraken in komen te staan.

KLM bruto salaris €2338,- per maand (daar houd je netto ongeveer 2100 van over). Wel veel layovers en goede rusttijden daarna. Layovers betekent ook daggeld en dat is echt heel goed geregeld bij KLM. Daarnaast krijg je behalve vakantiegeld en een eindejaarsuitkering, ook nog een winstuitkering over het hele jaar. Groot voordeel bij KLM is ook dat je veel invloed hebt op je rooster qua hoe het systeem werkt (kan ik niet zo goed uitleggen maar ik mocht met iemand meekijken hoe ze haar rooster aanvraagt en hoe het er dan uitziet enzo). Vaak heb je dan een paar dagen layover, en daarna flink wat dagen vrij (4 of 5). Die afwisseling lijkt mij echt ideaal. Soms heb je 3 weken Europa vluchten en dan is het net KLC, maar dan met een groter toestel.

KLC bruto salaris €2545,- per maand (daar houd je netto ongeveer 2200 van over). Je vliegt alleen binnen Europa en ze hebben 80 bestemmingen. Wel 3 a 4 vluchten per dag dus vrij pittig en ook hard werken aan boord omdat je in kortere tijd de service moet uitvoeren. Je hebt meer verantwoordelijkheden dan bij KLM (daarom is het salaris ook hoger). Binnen een jaar kan je doorgroeien tot purser (bij KLM doe je daar minstens 3 jaar over). Daarnaast heeft KLC veel nevenfuncties die je eventueel kunt uitvoeren. Dus het heeft veel voordelen. Nadeel als je graag ICA wilt vliegen (zoals ik), moet je 5 jaar wachten voordat je mag doorstromen naar KLM. Je hebt overigens ook heel veel layovers, vaak 4 a 5 nachten van huis. Maar omdat je niet zit met tijdverschillen, heb je daarna dus minder dagen vrij. De ene week heb je 1 dag vrij, de andere week 2 of 3 dagen. 

Ik twijfel dus nog heel erg of ik geduldig ga wachten op een KLM vacature, of dat ik het toch bij KLC probeer. Maar TUI valt salaris wise voor mij af en ook vanwege de rusttijden. 

Als ik nog bij mijn ouders had gewoond of samen met een partner, dan had ik TUI zeker leuk gevonden en had ik het ook absoluut willen doen maar het basisloon is gewoon te weinig voor mij. Ik bedoel, ik wist dat ik bij een baan switch naar cabine achteruit zou gaan in salaris en dat heb ik er absoluut voor over want werkplezier is echt veel belangirjker dan geld, maar ik moet nog wel mijn vaste lasten kunnen blijven betalen zeg maar. :P  Dus dat is voor mij eigenlijk de reden.

• Vitani

@Lotte, waarop werd je afgewezen? Ik weet dat het moeilijk is om KLM binnen te komen. Ondanks dat ik al werk in de luchtvaart, durf ik mezelf niet te garanderen dat ik word aangenomen. Maar ik wil het sowieso graag proberen! 

Voor wat ik heb begrepen worden er nu 53 KLCers opgeleid om naar KLM door te stromen. Zij zullen dit jaar waarschijnlijk hun ini krijgen ergens.

Dus hopelijk in 2024 weer KLM vacatures. 

Alleen ben ik wel ban dat dit roet in het eten gooit: https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/3/airports/vakbond-vnc-vreest-voor-banenverlies-nu-krimp-schiphol-door-kan-gaan

• Lotte

Vitani

@Lotte, waarop werd je afgewezen? Ik weet dat het moeilijk is om KLM binnen te komen. Ondanks dat ik al werk in de luchtvaart, durf ik mezelf niet te garanderen dat ik word aangenomen. Maar ik wil het sowieso graag proberen! 

Voor wat ik heb begrepen worden er nu 53 KLCers opgeleid om naar KLM door te stromen. Zij zullen dit jaar waarschijnlijk hun ini krijgen ergens.

Dus hopelijk in 2024 weer KLM vacatures. 

Alleen ben ik wel ban dat dit roet in het eten gooit: https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/3/airports/vakbond-vnc-vreest-voor-banenverlies-nu-krimp-schiphol-door-kan-gaan

Ja inderdaad, heel slecht nieuws. Veel onzekerheid voor alle luchtvaartmaatschappijen, waardoor ze voorzichtig zullen zijn met het plaatsen van nieuwe vacatures. Tenzij het kabinet misschien valt en alles weer verandert… we gaan het zien.

Ben vorig jaar helaas afgewezen na de groepsopdracht. We waren met vijftien kandidaten op de selectiedag en er mochten maar vijf mensen door naar het eindgesprek. De opdracht werd heel streng beoordeeld. Zou het zeker proberen als ik jou was, al helemaal als KLM je grote droom is. Wens je heel veel succes als het straks zover is! Maar ervaring in de sector is helaas geen garantie om door te mogen, bleek in ieder geval op mijn selectiedag.

Mijn wachttijd (twaalf maanden) is bijna voorbij en ik had zo gehoopt nu opnieuw te kunnen solliciteren, maar voorlopig zit dat er niet in. Vandaar de bewuste keuze om verder te kijken naar andere mogelijkheden. Heel begrijpelijk dat het salaris voor jou de doorslag geeft om niet met TUI verder te gaan. Met een koophuis is dat een hele belangrijke factor. Hopelijk komt er snel een vacature waar je wel helemaal voor wilt en kunt gaan.