KLM 2024?!!!

• BV@24

M
    BV@24

@Tjitske2024 Hoi, hele vreemde/oneerlijke manier van recruiten laten we het daar maar op houden, ik ben helaas afgewezen en voordat iedereen hier gaat gillen ik ben wat ouder en gezien de leeftijd en maar twee maanden (!)  recruitment ervaring van de recruiters heb ik me meer een proefkonijn gevoeld dan een serieuze kandidaat.  Dit omdat ze onmogelijk in staat zijn geweest zich in mij te verplaatsten gezien hun eigen geringe levenservaring. Veel succes voor iedereen en hopelijk krijg jij wel goed nieuws!! Bernadette

Hi Bernadette, Vind dat je jezelf vrij negatief opstelt. Je schetst een naar, en naar mijn mening onwaar, beeld van de selectiedag. Ik heb deze meerdere keren volledig doorlopen en heb deze geen van de keren als negatief of oneerlijk ervaren. Misschien een iets fijner bericht voor degenen die deze nog mee moeten maken! De minimale leeftijd van een KLM Cabin Attendant sollicitant is 20 jaar, een nevenfunctie zoals recruiter mag je uitvoeren na 1.5 jaar actieve dienst. Nieuwe recruiters worden intern opgeleid en zorgvuldig ingewerkt, een jongere recruiter dan 22 zal je dus niet tegenkomen. En ik vind het persoonlijk nogal kortzichtig om zo iemand die zowel de selectie voor Cabin Attendant als Recruiter succesvol doorlopen heeft, en minimaal 1.5 jaar de wereld over gevlogen heeft, af te doen als een persoon met geringe levenservaring. Enkel en alleen omdat je zelf ‘wat ouder’ bent. Het cabinekorps is zeer gemêleerd qua leeftijd, zo kan het heel goed zijn dat je als ‘wat ouder’ persoon een jongere Purser tegenkomt. Ook daar moet je dan mee kunnen dealen en samen mee kunnen werken. Dit zonder deze collega's of leidinggevenden meteen af te doen als personen met geringe levenservaring. Ga misschien eens bij jezelf te rade waarom dit leeftijdsverschil je zo stoorde en of dit dan wel de juiste baan voor jou is. Mijn tip is vooral ook te informeren naar de feedback, in mijn tijd kon dat telefonisch, en daar lekker mee aan de slag te gaan voor een eventuele volgende keer. Ik hoop dat je jezelf in de feedback kan herkennen, als deze nog steeds opgevraagd kan worden, en wens dan jou en alle anderen veel succes bij een heus wel leuke selectiedag!

@M, beter laat dan nooit qua reactie.

Als je goed had gelezen heb ik mij niet gestoord aan de leeftijd van de recruiters maar aan het onvermogen om zich te verplaatsen in mij en mijn  levens ervaringen..Heb 15 jaar vliegervaring en weet exact hoe het werkt. Het was beter geweest als een wat oudere meer ervaren recruiter naast deze piepjonge dames  had gezeten. Ze kunnen zich onmogelijk in mij en mijn persoonlijke verhaal hebben verplaatst puur en alleen om dat zij daar zelf nog niet zijn. En dat jij durft te impliceren of dit wel de juiste baan is voor mij is wel erg hoogdravend vind je niet? Je leest hier alleen de succes stories en weinig negatieve verhalen en geloof mij sommigen worden ronduit naar bejegend maar men is ‘bang’ voor KLM en dat hun volgende poging in het geding komt als ze erover schrijven…

• Zoe

Hennie
    Zoe

Hoi! Ik heb 18 februari mijn selectiedag. Is er iemand die dan ook de selectiedag heeft?  Ik heb nog een vraag voor de mensen die de selectiedag al gehad hebben, en wie is uitgekozen om de capaciteitentest opnieuw te maken.  Zijn er ook mensen die alsnog zijn afgevallen door de capaciteitentest? Ik heb ver bovengemiddeld gescoord op de test, maar ik ben bang dat ik door de zenuwen wat lager kan gaan scoren.    Word je meteen uit de selectiedag gegooid als je een paar punten lager scoort? Of hoe wordt hiernaar gekeken?  

ik heb mijn selectiedag ook 18 februari. Voeg me even toe op insta hennieras

Ik heb geen insta, kan ik je via Facebook toevoegen? 

• Zoe

Hennie
    Zoe

Hoi! Ik heb 18 februari mijn selectiedag. Is er iemand die dan ook de selectiedag heeft?  Ik heb nog een vraag voor de mensen die de selectiedag al gehad hebben, en wie is uitgekozen om de capaciteitentest opnieuw te maken.  Zijn er ook mensen die alsnog zijn afgevallen door de capaciteitentest? Ik heb ver bovengemiddeld gescoord op de test, maar ik ben bang dat ik door de zenuwen wat lager kan gaan scoren.    Word je meteen uit de selectiedag gegooid als je een paar punten lager scoort? Of hoe wordt hiernaar gekeken?  

ik heb mijn selectiedag ook 18 februari. Voeg me even toe op insta hennieras

Ik heb geen insta, kan ik je via Facebook toevoegen? 

• Bergson

Afgelopen dinsdag selectiedag gehad en vanmorgen positief nieuws gekregen dat ik aangenomen ben. Hopelijk hebben meerderen een positieve uitslag ontvangen van deze dag. Ik weet dat er aan aantal meelezen.  

Ik heb de selectiedag ervaren als een leuke dag!    

Zou iemand mij willen vertellen hoe ik in de groepsapp kan komen voor INI wachtenden? Mijn Instagram is: marrit.fromthemountain

• Lotte

BV@24
    M
    BV@24

@Tjitske2024 Hoi, hele vreemde/oneerlijke manier van recruiten laten we het daar maar op houden, ik ben helaas afgewezen en voordat iedereen hier gaat gillen ik ben wat ouder en gezien de leeftijd en maar twee maanden (!)  recruitment ervaring van de recruiters heb ik me meer een proefkonijn gevoeld dan een serieuze kandidaat.  Dit omdat ze onmogelijk in staat zijn geweest zich in mij te verplaatsten gezien hun eigen geringe levenservaring. Veel succes voor iedereen en hopelijk krijg jij wel goed nieuws!! Bernadette

Hi Bernadette, Vind dat je jezelf vrij negatief opstelt. Je schetst een naar, en naar mijn mening onwaar, beeld van de selectiedag. Ik heb deze meerdere keren volledig doorlopen en heb deze geen van de keren als negatief of oneerlijk ervaren. Misschien een iets fijner bericht voor degenen die deze nog mee moeten maken! De minimale leeftijd van een KLM Cabin Attendant sollicitant is 20 jaar, een nevenfunctie zoals recruiter mag je uitvoeren na 1.5 jaar actieve dienst. Nieuwe recruiters worden intern opgeleid en zorgvuldig ingewerkt, een jongere recruiter dan 22 zal je dus niet tegenkomen. En ik vind het persoonlijk nogal kortzichtig om zo iemand die zowel de selectie voor Cabin Attendant als Recruiter succesvol doorlopen heeft, en minimaal 1.5 jaar de wereld over gevlogen heeft, af te doen als een persoon met geringe levenservaring. Enkel en alleen omdat je zelf ‘wat ouder’ bent. Het cabinekorps is zeer gemêleerd qua leeftijd, zo kan het heel goed zijn dat je als ‘wat ouder’ persoon een jongere Purser tegenkomt. Ook daar moet je dan mee kunnen dealen en samen mee kunnen werken. Dit zonder deze collega's of leidinggevenden meteen af te doen als personen met geringe levenservaring. Ga misschien eens bij jezelf te rade waarom dit leeftijdsverschil je zo stoorde en of dit dan wel de juiste baan voor jou is. Mijn tip is vooral ook te informeren naar de feedback, in mijn tijd kon dat telefonisch, en daar lekker mee aan de slag te gaan voor een eventuele volgende keer. Ik hoop dat je jezelf in de feedback kan herkennen, als deze nog steeds opgevraagd kan worden, en wens dan jou en alle anderen veel succes bij een heus wel leuke selectiedag!

@M, beter laat dan nooit qua reactie. Als je goed had gelezen heb ik mij niet gestoord aan de leeftijd van de recruiters maar aan het onvermogen om zich te verplaatsen in mij en mijn  levens ervaringen..Heb 15 jaar vliegervaring en weet exact hoe het werkt. Het was beter geweest als een wat oudere meer ervaren recruiter naast deze piepjonge dames  had gezeten. Ze kunnen zich onmogelijk in mij en mijn persoonlijke verhaal hebben verplaatst puur en alleen om dat zij daar zelf nog niet zijn. En dat jij durft te impliceren of dit wel de juiste baan is voor mij is wel erg hoogdravend vind je niet? Je leest hier alleen de succes stories en weinig negatieve verhalen en geloof mij sommigen worden ronduit naar bejegend maar men is ‘bang’ voor KLM en dat hun volgende poging in het geding komt als ze erover schrijven…

Helaas moet ik me hierbij aansluiten. Het is ontzettend leuk om alle succesverhalen hier te lezen, en dat is deze kandidaten zo gegund, maar voor anderen is solliciteren bij KLM helaas echt een hindernisbaan. Het is ontzettend jammer om op selectie te komen en dan recruiters tegenover je te krijgen die totaal geen interesse tonen in wie jij bent, jouw verhaal en wat je het bedrijf te bieden zou hebben. Eerste indruk, spel, exit; dat overkomt velen. Of eenzelfde ervaring, en dan tijdens het gesprek. Pech, wellicht, maar wat zou het fijn zijn als iedereen zo'n positieve ervaring heeft als de verhalen die we hier lezen. Een eerlijke kans voor alle kandidaten, dat gun ik iedereen zo. Dat mag ook wel eens gezegd worden. En ik hoop oprecht dat als het gelezen wordt, er dan ook iets mee wordt gedaan.

• stess-to-be <3

Lotte
    BV@24
    M
    [...]

@M, beter laat dan nooit qua reactie. Als je goed had gelezen heb ik mij niet gestoord aan de leeftijd van de recruiters maar aan het onvermogen om zich te verplaatsen in mij en mijn  levens ervaringen..Heb 15 jaar vliegervaring en weet exact hoe het werkt. Het was beter geweest als een wat oudere meer ervaren recruiter naast deze piepjonge dames  had gezeten. Ze kunnen zich onmogelijk in mij en mijn persoonlijke verhaal hebben verplaatst puur en alleen om dat zij daar zelf nog niet zijn. En dat jij durft te impliceren of dit wel de juiste baan is voor mij is wel erg hoogdravend vind je niet? Je leest hier alleen de succes stories en weinig negatieve verhalen en geloof mij sommigen worden ronduit naar bejegend maar men is ‘bang’ voor KLM en dat hun volgende poging in het geding komt als ze erover schrijven…

Helaas moet ik me hierbij aansluiten. Het is ontzettend leuk om alle succesverhalen hier te lezen, en dat is deze kandidaten zo gegund, maar voor anderen is solliciteren bij KLM helaas echt een hindernisbaan. Het is ontzettend jammer om op selectie te komen en dan recruiters tegenover je te krijgen die totaal geen interesse tonen in wie jij bent, jouw verhaal en wat je het bedrijf te bieden zou hebben. Eerste indruk, spel, exit; dat overkomt velen. Of eenzelfde ervaring, en dan tijdens het gesprek. Pech, wellicht, maar wat zou het fijn zijn als iedereen zo'n positieve ervaring heeft als de verhalen die we hier lezen. Een eerlijke kans voor alle kandidaten, dat gun ik iedereen zo. Dat mag ook wel eens gezegd worden. En ik hoop oprecht dat als het gelezen wordt, er dan ook iets mee wordt gedaan.

Wat jammer Bernadette en Lotte dat jullie deze ervaringen hebben gehad. En fijn ook dat jullie dit delen, dan weten we met solliciteren dat we overal klaar voor moeten zijn. Net als met passagiers, die kunnen zich ook op een manier gedragen waar we misschien niet blij mee zijn ;) Ik heb zelf in maart m'n selectiedag dus moet het nog gaan ervaren. Ik herinner me wel dat ik meer dan 10 jaar geleden ook had gesolliciteerd en dat het een heel pittig gesprek was. Ik voelde me ook niet heel empatisch benaderd, maar dat kan ook gewoon zijn om te zien hoe je daarop reageert, of je daar mee om kunt gaan. Maargoed, de uitslag was destijds: het maakt niet meer uit of je bent aangenomen want de wachtlijst is langer dan 12 maanden dus je sollicitatie vervalt! Ik weet niet of dat nu nog steeds zo geldt? Gezien ik lees over lange wachtlijsten.. Hoe dan ook, ik heb ook gewoon andere sollicitaties lopen, want het zal nog wel even duren voor we aan de slag kunnen. En bedenk dat als dit 'm niet wordt, dat je ook allerlei andere leuke carierepaden kunt bewandelen, en ook dat je het in de toekomst nogmaals kunt proberen :) 

• Lotte

stess-to-be &lt;3
    Lotte
    BV@24
    [...]

Wat jammer Bernadette en Lotte dat jullie deze ervaringen hebben gehad. En fijn ook dat jullie dit delen, dan weten we met solliciteren dat we overal klaar voor moeten zijn. Net als met passagiers, die kunnen zich ook op een manier gedragen waar we misschien niet blij mee zijn ;) Ik heb zelf in maart m'n selectiedag dus moet het nog gaan ervaren. Ik herinner me wel dat ik meer dan 10 jaar geleden ook had gesolliciteerd en dat het een heel pittig gesprek was. Ik voelde me ook niet heel empatisch benaderd, maar dat kan ook gewoon zijn om te zien hoe je daarop reageert, of je daar mee om kunt gaan. Maargoed, de uitslag was destijds: het maakt niet meer uit of je bent aangenomen want de wachtlijst is langer dan 12 maanden dus je sollicitatie vervalt! Ik weet niet of dat nu nog steeds zo geldt? Gezien ik lees over lange wachtlijsten.. Hoe dan ook, ik heb ook gewoon andere sollicitaties lopen, want het zal nog wel even duren voor we aan de slag kunnen. En bedenk dat als dit 'm niet wordt, dat je ook allerlei andere leuke carierepaden kunt bewandelen, en ook dat je het in de toekomst nogmaals kunt proberen :) 

Dat is ook wat zeg, om zo na je gesprek te horen dat het allemaal voor niets is geweest. Dat kan toch niet. Dan maar iets langer dan een jaar op de wachtlijst, zou ik denken. Dit typeert ook wel de indruk die ik krijg van de selectieprocedure. Het gemak waarmee men kandidaten afwijst. Want ja, we hebben toch genoeg sollicitanten. Voor jou tien anderen, zeg maar. Dat vind ik persoonlijk echt heel zonde voor een bedrijf met zo'n goede naam en status als KLM. Ondanks de luxe die ze hebben van veel sollicitanten, zou wat meer zorgvuldigheid in de procedure echt op zijn plaats zijn. En natuurlijk moeten kandidaten streng beoordeeld worden. Uiteraard. Dit is niet zomaar een baan en vraagt veel van je. Maar besteed er wat meer tijd aan en ga met iedereen even in gesprek. Al is het maar tien minuten, om te zien wie je voor je hebt zitten. Dat zou mijn advies zijn, en ik hoop oprecht dat iemand van recruitment het leest.

En verder inderdaad, deel ik je advies om vooral ook buiten het vliegen naar leuk werk te zoeken, want dat is er volop. Dat heb ik ook gedaan en het bevalt me uitstekend. Alvast veel plezier op je selectiedag straks in maart. Neem de ervaring die je al hebt mee, dat helpt je sowieso om er goed voorbereid te staan. Succes!

• M

Hi, ik heb 11/02/2025 mijn selectiedag. Echter zat het nog in mijn spamfolder, waardoor die automatisch is verwijderd na 30 dagen…. Met wie kan ik contact opnemen om de mail opnieuw te krijgen? Ik kon zo snel geen gegevens vinden. Of stond er verder niks ‘nuttigs’ in de mail afgezien van datum, locatie en tijd? Volgensmij begint het om 8:30 de selectiedag, maar hoor heel graag wat de correcte tijd en plaats is. Alvast bedankt! 

• stess-to-be <3

Lotte
    stess-to-be &lt;3
    Lotte
    [...]

Dat is ook wat zeg, om zo na je gesprek te horen dat het allemaal voor niets is geweest. Dat kan toch niet. Dan maar iets langer dan een jaar op de wachtlijst, zou ik denken. Dit typeert ook wel de indruk die ik krijg van de selectieprocedure. Het gemak waarmee men kandidaten afwijst. Want ja, we hebben toch genoeg sollicitanten. Voor jou tien anderen, zeg maar. Dat vind ik persoonlijk echt heel zonde voor een bedrijf met zo'n goede naam en status als KLM. Ondanks de luxe die ze hebben van veel sollicitanten, zou wat meer zorgvuldigheid in de procedure echt op zijn plaats zijn. En natuurlijk moeten kandidaten streng beoordeeld worden. Uiteraard. Dit is niet zomaar een baan en vraagt veel van je. Maar besteed er wat meer tijd aan en ga met iedereen even in gesprek. Al is het maar tien minuten, om te zien wie je voor je hebt zitten. Dat zou mijn advies zijn, en ik hoop oprecht dat iemand van recruitment het leest. En verder inderdaad, deel ik je advies om vooral ook buiten het vliegen naar leuk werk te zoeken, want dat is er volop. Dat heb ik ook gedaan en het bevalt me uitstekend. Alvast veel plezier op je selectiedag straks in maart. Neem de ervaring die je al hebt mee, dat helpt je sowieso om er goed voorbereid te staan. Succes!

Dank je wel Lotte!

• stess-to-be <3

M

Hi, ik heb 11/02/2025 mijn selectiedag. Echter zat het nog in mijn spamfolder, waardoor die automatisch is verwijderd na 30 dagen…. Met wie kan ik contact opnemen om de mail opnieuw te krijgen? Ik kon zo snel geen gegevens vinden. Of stond er verder niks ‘nuttigs’ in de mail afgezien van datum, locatie en tijd? Volgensmij begint het om 8:30 de selectiedag, maar hoor heel graag wat de correcte tijd en plaats is. Alvast bedankt! 

Hoi M, dit is de tekst in de mail die ik heb gekregen. Die van jou zal neem ik aan hetzelfde zijn, afgezien van de datum. Succes!

Beste,

Gefeliciteerd, we hebben je motivatievideo positief beoordeeld. Graag nodigen wij je hierbij uit voor deelname aan

de selectiedag voor de functie van cabin attendant bij KLM. We hebben een groot aantal sollicitaties ontvangen en hierdoor vindt jouw selectiedag wellicht later plaats dan waar je op had gerekend.

Uitnodiging:

Wij verwachten je op XX/XX/2025 om 08:30 uur in Gebouw 600, Cateringweg 1 op

Schiphol-Noord. Jouw selectie vindt plaats op de 5e verdieping. Zorg dat je op tijd aanwezig bent, anders bestaat de kans dat je niet kunt deelnemen aan de selectie.

Wij adviseren je om met het ov te komen, we zijn heel goed bereikbaar. Parkeren op onze parkeerplaats is ook mogelijk. Je moet je dan wel aanmelden bij de portier, rechts van de slagbomen, om het parkeerterrein te kunnen betreden.

Mocht je niet kunnen komen die dag, neem dan tijdig contact met ons op via onderstaand

e-mailadres zodat we je selectie waar mogelijk kunnen verplaatsen.

Wat neem je mee naar deze selectieronde?

- je originele diploma’s (geen kopieën)

- je paspoort/ID-kaart. Let op: de naam in je paspoort/ID-kaart moet corresponderen met de door jou opgegeven naam in ons systeem.

Alleen als je deze documenten bij je hebt, kun je deelnemen aan de selectiedag.

Hoe ziet de selectiedag eruit?

Een praktijkopdracht, in de vorm van een Serious Game. Daarbij ga je met meerdere kandidaten samen aan een opdracht werken, terwijl recruiters jullie gedrag observeren. Je krijgt na een korte evaluatie direct te horen of je doorgaat naar de volgende selectieronde.

Is het resultaat na de Serious Game voor jou positief? Dan volgt later op de dag een Criteria Based

Interview: Een individueel gesprek met twee van onze recruiters. We gaan dieper in op de vraag of jij de perfecte match bent voor de functie van cabin attendant bij KLM. Dit is jouw moment om te stralen, dus wees vooral jezelf. We willen je beter leren kennen en jij kunt ons laten zien dat jij beschikt over de juiste competenties voor deze uitdagende rol. In dit gesprek wordt ook je Engelse spreekvaardigheid getoetst.

Er bestaat een kans dat wij jou op je selectiedag vragen de capaciteitentest nogmaals te maken. Wij delen

kandidaten hiervoor willekeurig in.

Meer informatie over de selectiecriteria vind je op http://careers.klm.com

Graag tot ziens op de selectiedag!

Vriendelijke groet,

KLM Recruitment Flight Crew

klm.ws@klm.com

tel: 020 - 64 89 655